BARCELONA - 1. trénink ; Kolotoč F1 se vrací do Evropy. Během prvního tréninku na Velkou cenu Španělska byl nejrychlejší Nico Rosberg. Na čele opět Mercedesy stíhané Ferrari, které ztrácí téměř sekundu. Problémy měl Ricciardo.
Týmy přivítalo slunečné počasí. Teplota vzduchu je dnes ve Španělsku 19°C, trať má o stupeň více. Všichni sem přivážejí novinky, balíky s vylepšeními obdržel i Red Bull, avšak dorazily až dnes ráno. Jejich nový kratší nos konečně prošel nárazovými testy a uvidíme, zda pro ně bude znamenat zlepšení formy. Kvjat jej má již na svém voze.
Začíná evropská část sezóny a podle Sebastiana Vettela se až nyní ukáže, zda Ferrari bude schopno bojovat s Mercedesy o zisk titulu mistrů světa. "Historicky je Barcelona místo, kam týmy dovážejí novinky, někdy větší, jindy menší. Jsme na tom asi stejně jako ostatní, avšak snad budeme mít větší vylepšení a budeme rychlejší a dostihneme ty před námi - Mercedes," uvedl Němec. Podle Sky Sports má Ferrari na svém voze 16 nových dílů. Zapracovali například na bočnicích, podlaze, či zlepšení chlazení.
F1 je zpět na starém kontinentu (foto: Sauber F1 Team)
Zelená na konci boxové uličky svítí a na trať vyráží Maldonado, Vettel, Sainz, Verstappen, Stevens, Nasr, Palmer, Massa a Marciello. Massa jako jediný zůstal na trati a vyrazil do druhého kola. Během prvních pěti minut se na trati ukázaly všechny vozy, zatím však nikdo nezajel měřený čas.
Ricciardo využívá svůj čtvrtý motor a i nyní si stěžoval na svoji pohonnou jednotku Renault, má podle všeho problém při jízdě na plný plyn a míří k mechanikům. Rosberg probrzdil v zatáčce č.10, zajíždí nakonec čas s hodnotou 1:31,039s. Hamilton zajíždí o více než 2 desetiny pomaleji. Mercedesy (na tvrdé sadě pneumatik) jsou nyní jedinými auty na trati, avšak brzy i oni zajíždějí k mechanikům.
U McLarenu (v novém zabarvení) se usilovně pracuje na voze Jensona Buttona. Brit by si určitě rád napravil chuť po nepovedeném víkendu v Bahrajnu. Ticho na trati prolamuje po necelých patnácti minutách tréninku oba vozy Manoru. Na trať se vydává také Susie Wolffová a přidávají se další vozy.
Na trať postupně vyjeli všichni, výjimkou je Fernando Alonso. Hamilton zajel čas 1:28,993s., Rosberg je překonává s časem 1:28,384s. Do čela se posouvá Vettel s časem 1:38,141s.
(Nejen) šéf Ferrari si dnes připomíná památku Gillese Villeneuva. Maurizio Arrivabene nosí na rameni č.27, které patřilo tomuto legendárnímu Kanaďanovi, který zemřel 8.5.1982.
Ferrari si připomíná výročí smrti Gillese Villeneuva (foto: Scuderia Ferrari)
Do čela se posouvá opět Hamilton, čas 1:27,509s. Räikkönen se řadí na čtvrté místo (1:28,8s). Alonso zajíždí svůj měřený čas, stačí na patnácté místo. Jedinými piloty bez měřeného času jsou oba Red Bully, Kvjat však ještě stihl zajet měřený čas na této (tvrdé) sadě pneumatik (1:29,981). Nejvyšší rychlost na rovince předvedl Hamilton (335,6 km/hod)
Pořadí po první půl hodině tréninku na první tvrdé sadě pneumatik: Rosberg (1:27,333), Hamilton (+0,176s), Vettel (+1,808s), Räikkönen (+1,492s), Sainz, Verstappen, Nasr, Massa, Kvjat, Marciello, Maldonado, Palmer, Button, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Wolffová, Merhi, Stevens. Všichi zajeli zpět do boxů a tam zůstali dalších 18 minut.
Ticho na trati přerušil až Manor se Stevensem za volantem, jeho týmový kolega jej následoval chvíli poté. Vyjel také Alonso s McLarenem či Hülkenberg s Force Indií. Alonso zlepšuje svůj čas na 1:28,813s. Vyjíždějí další vozy (Hamilton, Button či Sainz) ostatní je budou následovat a přezují na novou (opět tvrdou směs) sadu pneumatik.
Hamilton zajíždí nové nejrychlejší kolo s časem 1:26,898s, Rosberg zajíždí 1:27,043, Vettel zůstává třetí s časem 1:27,846s. Mercedes zde nemá oproti svým soupeřům (především Ferrari) příliš novinek, avšak náskok si zatím drží. Podle Hamiltona nejde o kvantitu, ale kvalitu.
McLaren v nových barvách (foto: McLaren Honda)
Pořadí po hodině tréninku: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Sainz, Verstappen, Hülkenberg, Alonso, Nar, Massa, Button, Kvjat, Marciello, Maldonado, Palmer, Pérez, Wolffová, Stevens, Merhi.
Ricciardo stále nezajel měřený čas a má na svém kontě najetá dvě kola, Red Bull se snaží vyřešít problémy s jeho pohonnou jednotkou. V paddocku se stále hovoří o budoucnosti týmu a jeho prodeji automobilce Audi. Ta však zájem o vstup do F1 odmítá.
Rosberg se posouvá do čela s časem 1:26,828s. A máme zde opět stížnost na příliš horkou sedačku, tentokrát však přichází od Kimiho Räikkönena, nikoliv Hamiltona, který si na tuto skutečnost během minulých závodních víkendů stěžoval.
Nejvíce ujetých kol má na svém kontě Hamilton, následuje jej Alonso, který jich ujel 17. Komisaři vyšetřují Nica Rosberga kvůli špatnému výjezdu z boxové uličky. Wolffová zajíždí svůj nejlepší dnešní čas - 1:29,6s a patří jí jedenácté místo. Zbývá deset minut do konce a na trati začíná být živo.
Na trať vyráží Red Bull Daniela Ricciarda. Jeho šéf (Christian Horner) je zatím v živé konverzaci s Gerhardem Bergerem. Vettel si stěžuje na špatnou pozici na trati, po dobrém prvním sektoru v tom prostředním a nakonec především v tom závěrečném na Rosberga ztratil a svůj čas nezlepšil a zamířil do boxů. Ricciardův první měřený čas jej řadí na 16 místo se ztrátou 3,151s.
Podle Mercedesu není Hamilton spokojen s nastavením vozu a čeká je tak práce před druhým tréninkem. Zbývají dvě minuty a v boxech pouze Kvjat, Nasr, Hülkenberg, Marciello a Maldonado. Ricciardo zlepšil svůj čas a zařadil se na 11 místo ze ztrátou 2,744s. Button si stěžuje na zcela špatné vyvážení vozu s použitým křídlem.
Dobře se dnes ukazuje Toro Rosso. Räikkönen si stěžuje na špatnou pozici na trati. "Co to děláme? Vjeli jsme přímo do provozu," zlobí se Fin. To už však trénink končí a piloti jen dojíždějí do cíle. Ricciardovi se nakonec podařilo dostat do první desítky. Ukázkové hodiny předvedl Alonso v zatáčce č.12. Na čele se však již nic nemění.
Přehled všech časů: PDF.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.