Renault potvrzuje, že do Barcelony přiveze novou specifikaci své pohonné jednotky. Spíše než na výkon se u ní ale zaměřil na zlepšení spolehlivosti a ovladatelnosti.
Po tvrdé kritice, kterou v úvodu sezóny kvůli problémům se spolehlivostí svých motorů Renault sklidil od svého odběratele - Red Bullu, francouzský výrobce tvrdě pracoval na jejich řešení. V Bahrajnu nasadili jen dočasné řešení a snížili výkon, novější specifikace přichází na řadu až v Barceloně.
Provozní ředitel Renaultu, Rémi Taffin, odhaluje, že spíše než o zvýšení výkonu u ní půjde o odstranění předchozích potíží, které spočívaly v oblasti pístů a stěn válce. Na výkon, v němž na Mercedes i Ferrari znatelně ztrácí, se zaměří v později v rámci většího vylepšení.
"Okruh v Barceloně je pro pohonné jednotky středně obtížný - musí poskytovat dobrou všeobecně výkonnost u všech svých součástí. Třítýdenní přestávka nám dala příležitost k tomu, abychom se podívali na všechny ty informace od počátku sezóny," říká Taffin.
"Naplno jsme pracovali na odstranění problémů, se kterými jsme se brzy setkali, a pro tento závod budeme mít upravenou specifikaci motoru, který by měl poskytnout lepší spolehlivost a ovladatelnost. Těšíme se do Španělska, až uvidíme naší tvrdou práci v akci," dodává zástupce Renaultu, který při úpravách nevyčerpal ještě ani jeden vývojový žeton - podobně jako Ferrari, Honda či Mercedes.
Piloti Red Bullu jsou s motory na štíru (foto: Red Bull Racing)
Společnost Total v rámci optimalizace přenosu výkonu na kola vyvinula inovativní mazivo převodovky, které využívá kovové nano-částice. Tento produkt má nízkou hustotu (což je důležité pro celkovou hmotnost vozu) a zároveň vylepšuje mechanickou pevnost tříramenného kloubu hnací hřídele. Výsledkem jsou lepší teploty i spolehlivost. Umožňuje to zvýšit provozní teploty převodovky, snížit velkost chladiče a optimálně rozložit hmotnost.
Red Bull se čtvrtými motory, páté zřejmě nebudouDaniel Ricciardo a Daniil Kvjat budou v Barceloně tedy závodit s novým motorem - půjde už o jejich čtvrtý a také poslední, který mohou nasadit bez penalizace. Týmy se totiž nakonec zřejmě neshodnou na nasazení pátých jednotek.
Christian Horner sice před měsícem uvedl, že v této oblasti panuje jednomyslná shoda, nyní ale Mercedes zřejmě změnil názor. Jeho nevýkonný ředitel Niki Lauda totiž tento týden prohlásil: "Žádný pátý motor nebude. Nemůžete měnit pravidla uprostřed sezóny."
Do tréninku Red Bull nasadí již použité kusy motorů (u Ricciarda jde o motor č. 2), nové pohonné jednotky Renault nainstaluje až v sobotu.
#F1 Update on Button - he's on his 3rd CE & ES: changed before quali & race pic.twitter.com/SxMOFBMT4z
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 19, 2015Stav součástí pohonných jednotek (před startem posledního závodu v Bahrajnu)
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.