Renault potvrzuje, že do Barcelony přiveze novou specifikaci své pohonné jednotky. Spíše než na výkon se u ní ale zaměřil na zlepšení spolehlivosti a ovladatelnosti.
Po tvrdé kritice, kterou v úvodu sezóny kvůli problémům se spolehlivostí svých motorů Renault sklidil od svého odběratele - Red Bullu, francouzský výrobce tvrdě pracoval na jejich řešení. V Bahrajnu nasadili jen dočasné řešení a snížili výkon, novější specifikace přichází na řadu až v Barceloně.
Provozní ředitel Renaultu, Rémi Taffin, odhaluje, že spíše než o zvýšení výkonu u ní půjde o odstranění předchozích potíží, které spočívaly v oblasti pístů a stěn válce. Na výkon, v němž na Mercedes i Ferrari znatelně ztrácí, se zaměří v později v rámci většího vylepšení.
"Okruh v Barceloně je pro pohonné jednotky středně obtížný - musí poskytovat dobrou všeobecně výkonnost u všech svých součástí. Třítýdenní přestávka nám dala příležitost k tomu, abychom se podívali na všechny ty informace od počátku sezóny," říká Taffin.
"Naplno jsme pracovali na odstranění problémů, se kterými jsme se brzy setkali, a pro tento závod budeme mít upravenou specifikaci motoru, který by měl poskytnout lepší spolehlivost a ovladatelnost. Těšíme se do Španělska, až uvidíme naší tvrdou práci v akci," dodává zástupce Renaultu, který při úpravách nevyčerpal ještě ani jeden vývojový žeton - podobně jako Ferrari, Honda či Mercedes.
Piloti Red Bullu jsou s motory na štíru (foto: Red Bull Racing)
Společnost Total v rámci optimalizace přenosu výkonu na kola vyvinula inovativní mazivo převodovky, které využívá kovové nano-částice. Tento produkt má nízkou hustotu (což je důležité pro celkovou hmotnost vozu) a zároveň vylepšuje mechanickou pevnost tříramenného kloubu hnací hřídele. Výsledkem jsou lepší teploty i spolehlivost. Umožňuje to zvýšit provozní teploty převodovky, snížit velkost chladiče a optimálně rozložit hmotnost.
Red Bull se čtvrtými motory, páté zřejmě nebudouDaniel Ricciardo a Daniil Kvjat budou v Barceloně tedy závodit s novým motorem - půjde už o jejich čtvrtý a také poslední, který mohou nasadit bez penalizace. Týmy se totiž nakonec zřejmě neshodnou na nasazení pátých jednotek.
Christian Horner sice před měsícem uvedl, že v této oblasti panuje jednomyslná shoda, nyní ale Mercedes zřejmě změnil názor. Jeho nevýkonný ředitel Niki Lauda totiž tento týden prohlásil: "Žádný pátý motor nebude. Nemůžete měnit pravidla uprostřed sezóny."
Do tréninku Red Bull nasadí již použité kusy motorů (u Ricciarda jde o motor č. 2), nové pohonné jednotky Renault nainstaluje až v sobotu.
#F1 Update on Button - he's on his 3rd CE & ES: changed before quali & race pic.twitter.com/SxMOFBMT4z
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 19, 2015Stav součástí pohonných jednotek (před startem posledního závodu v Bahrajnu)
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.