Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, hodlá po sezóně ustoupit do pozadí a věnovat se projektům mimo Formuli 1. Příští vůz RB12 tak poprvé nebude jeho. Které pravidlo by nejraději změnil a jaký byl jeho nejoblíbenější monopost? Vzpomíná také na veselé historky ze svého života.
Uznávaný Brit často kritizuje pravidla, jež jsou příliš omezující. Pokud by mohl v F1 změnit jedno pravidlo, které by to bylo? "Mou odpovědí by bylo vyhodit většinu technických pravidel a přijít s jednodušší sadou pravidel, která dají konstruktérům více svobody," uvádí Newey.
Během let v F1 vytvořil mnoho vozů. Které z těch, kdo navrhl někdo jiný, si oblíbil? "Záleží na tom, co myslíte tím oblíbením. Nejlépe vypadajícím vozem byl Eagle Westlake z roku 1968. To bylo velmi pěkné auto - krásně souměrné. Pak by to bylo něco mezi třemi vozy Lotusu: 49, 72 a 79," vyjmenovává pro F1 Racing konstruktér Red Bullu.
Kdyby si mohl vybrat, které období F1 by si pro svou práci vybral? "Jsem moc rád, že jsem se narodil v roce, ve kterém jsem se narodil, a mohl působit v následující éře. Ta se více než čímkoliv jiným vyznačovala obrovskými rozpočty, které měly týmy F1 k dispozici, ve spojení s pokroky ve výzkumu a v možnostech simulace, které nyní mají."
Mario Andretti s Lotusem 79 ve vedení Velké ceny Švédska 1978 (foto: Caterham F1 Team)
"To znamená, že máme velký aerodynamický tunel a CFD zdroje, které nám umožňují porozumět vozům do velké úrovně detailů. To je skvělé. Umožňuje vám to zažívat dobrý pocit z toho, co konstruujete, zatímco doufáte v dobrou korelaci mezi tím, co podle vás auto bude dělat, a tím, čeho dosahuje. Stinnou stránkou je to, že se pravidla stala omezující, což potlačuje tvořivost.
Kdybyste se vrátili k předchozí generaci a obzvlášť do 70. let minulého století, pak byste viděli, jak si konstruktéři uvědomovali velkou důležitost aerodynamiky a přítlaku. Pravidla byla velmi otevřená, zároveň ale bylo k dispozici velmi málo zdrojů na to, aby pochopili, co vytvářejí.
Výsledkem toho byla velká rozmanitost tvarů závodních vozů, které vypadaly navzájem velmi odlišně. Také jste viděli návrhy, které se vytratily už po několika závodech, protože jejich koncept se neprokázal být dobrým.
Myslím si tedy, že pracovat v té době to muselo být fantastické, mít takovou svobodu. Zároveň to ale muselo být frustrující, když jste si mysleli, že jste přišli s dobrým nápadem, ale on nefungoval a vy jste nechápali proč," popisuje Newey.
Poslední dílo Adriana Neweyho: Red Bull RB11 (foto: Red Bull Racing)
Veselé historkyMomentálně s týmem prožívají náročnější období, přesto si dokázal vzpomenout na jednu legrační historku z novodobé historie: "Zažil jsem jeden rozpačitý moment. Když se předělávala recepce v Milton Keynes, měli jsme používat boční východ, pokud jsme budovu opouštěli před osmou večer. Pak jsme museli chodit zadním vchodem, ke kterému to bylo daleko.
Šel jsem tedy recepcí, zatlačil na zasouvací dveře hlavního vchodu, kde se pracovalo, a hle: ony se otevřely. Prošel jsem mezerou v ochranném plotu a spadl jsem - celý s kufříkem a se vším jsem se propadl kusem překližky, která zakrývala velkou, jeden a půl metru hlubokou díru. Podařilo se mi vylézt a rozhlížel jsem se v naději, že to nikdo neviděl. Až pak jsem přišel na to, že to bylo zaznamenáno bezpečnostní kamerou."
Málo známým faktem je to, že navštěvoval stejnou školu, jako Jeremy Clarkson z pozastaveného britského pořadu Top Gear. Nakolik je pravdou, že byli oba vyloučeni? "Pravdou je to, že Jeremy chodil o rok níže a ve škole si obvykle pamatujete spíše ty z vyššího ročníku než z toho nižšího. A vzhledem k mé bídné paměti si na něj nevzpomínám, ale Jeremy si na mě z Reptonu [v Derbyshire] vzpomíná."
Adrian Newey se kvůli své "bídné paměti" po paddocku neustále pohybujes červeným zápisníkem (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že byl vyloučený, a já jsem byl požádán o to, abych školu tři týdny před jejím koncem opustil a už se nevracel, tak si nejsem jistý, jestli se to počítá jako vyloučení nebo ne." A důvod této hrozby? "Pohrával jsem si s hlasitostí na koncertu Greenslade," usmívá se Newey.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.