Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, hodlá po sezóně ustoupit do pozadí a věnovat se projektům mimo Formuli 1. Příští vůz RB12 tak poprvé nebude jeho. Které pravidlo by nejraději změnil a jaký byl jeho nejoblíbenější monopost? Vzpomíná také na veselé historky ze svého života.
Uznávaný Brit často kritizuje pravidla, jež jsou příliš omezující. Pokud by mohl v F1 změnit jedno pravidlo, které by to bylo? "Mou odpovědí by bylo vyhodit většinu technických pravidel a přijít s jednodušší sadou pravidel, která dají konstruktérům více svobody," uvádí Newey.
Během let v F1 vytvořil mnoho vozů. Které z těch, kdo navrhl někdo jiný, si oblíbil? "Záleží na tom, co myslíte tím oblíbením. Nejlépe vypadajícím vozem byl Eagle Westlake z roku 1968. To bylo velmi pěkné auto - krásně souměrné. Pak by to bylo něco mezi třemi vozy Lotusu: 49, 72 a 79," vyjmenovává pro F1 Racing konstruktér Red Bullu.
Kdyby si mohl vybrat, které období F1 by si pro svou práci vybral? "Jsem moc rád, že jsem se narodil v roce, ve kterém jsem se narodil, a mohl působit v následující éře. Ta se více než čímkoliv jiným vyznačovala obrovskými rozpočty, které měly týmy F1 k dispozici, ve spojení s pokroky ve výzkumu a v možnostech simulace, které nyní mají."
Mario Andretti s Lotusem 79 ve vedení Velké ceny Švédska 1978 (foto: Caterham F1 Team)
"To znamená, že máme velký aerodynamický tunel a CFD zdroje, které nám umožňují porozumět vozům do velké úrovně detailů. To je skvělé. Umožňuje vám to zažívat dobrý pocit z toho, co konstruujete, zatímco doufáte v dobrou korelaci mezi tím, co podle vás auto bude dělat, a tím, čeho dosahuje. Stinnou stránkou je to, že se pravidla stala omezující, což potlačuje tvořivost.
Kdybyste se vrátili k předchozí generaci a obzvlášť do 70. let minulého století, pak byste viděli, jak si konstruktéři uvědomovali velkou důležitost aerodynamiky a přítlaku. Pravidla byla velmi otevřená, zároveň ale bylo k dispozici velmi málo zdrojů na to, aby pochopili, co vytvářejí.
Výsledkem toho byla velká rozmanitost tvarů závodních vozů, které vypadaly navzájem velmi odlišně. Také jste viděli návrhy, které se vytratily už po několika závodech, protože jejich koncept se neprokázal být dobrým.
Myslím si tedy, že pracovat v té době to muselo být fantastické, mít takovou svobodu. Zároveň to ale muselo být frustrující, když jste si mysleli, že jste přišli s dobrým nápadem, ale on nefungoval a vy jste nechápali proč," popisuje Newey.
Poslední dílo Adriana Neweyho: Red Bull RB11 (foto: Red Bull Racing)
Veselé historkyMomentálně s týmem prožívají náročnější období, přesto si dokázal vzpomenout na jednu legrační historku z novodobé historie: "Zažil jsem jeden rozpačitý moment. Když se předělávala recepce v Milton Keynes, měli jsme používat boční východ, pokud jsme budovu opouštěli před osmou večer. Pak jsme museli chodit zadním vchodem, ke kterému to bylo daleko.
Šel jsem tedy recepcí, zatlačil na zasouvací dveře hlavního vchodu, kde se pracovalo, a hle: ony se otevřely. Prošel jsem mezerou v ochranném plotu a spadl jsem - celý s kufříkem a se vším jsem se propadl kusem překližky, která zakrývala velkou, jeden a půl metru hlubokou díru. Podařilo se mi vylézt a rozhlížel jsem se v naději, že to nikdo neviděl. Až pak jsem přišel na to, že to bylo zaznamenáno bezpečnostní kamerou."
Málo známým faktem je to, že navštěvoval stejnou školu, jako Jeremy Clarkson z pozastaveného britského pořadu Top Gear. Nakolik je pravdou, že byli oba vyloučeni? "Pravdou je to, že Jeremy chodil o rok níže a ve škole si obvykle pamatujete spíše ty z vyššího ročníku než z toho nižšího. A vzhledem k mé bídné paměti si na něj nevzpomínám, ale Jeremy si na mě z Reptonu [v Derbyshire] vzpomíná."
Adrian Newey se kvůli své "bídné paměti" po paddocku neustále pohybujes červeným zápisníkem (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že byl vyloučený, a já jsem byl požádán o to, abych školu tři týdny před jejím koncem opustil a už se nevracel, tak si nejsem jistý, jestli se to počítá jako vyloučení nebo ne." A důvod této hrozby? "Pohrával jsem si s hlasitostí na koncertu Greenslade," usmívá se Newey.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.