Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, hodlá po sezóně ustoupit do pozadí a věnovat se projektům mimo Formuli 1. Příští vůz RB12 tak poprvé nebude jeho. Které pravidlo by nejraději změnil a jaký byl jeho nejoblíbenější monopost? Vzpomíná také na veselé historky ze svého života.
Uznávaný Brit často kritizuje pravidla, jež jsou příliš omezující. Pokud by mohl v F1 změnit jedno pravidlo, které by to bylo? "Mou odpovědí by bylo vyhodit většinu technických pravidel a přijít s jednodušší sadou pravidel, která dají konstruktérům více svobody," uvádí Newey.
Během let v F1 vytvořil mnoho vozů. Které z těch, kdo navrhl někdo jiný, si oblíbil? "Záleží na tom, co myslíte tím oblíbením. Nejlépe vypadajícím vozem byl Eagle Westlake z roku 1968. To bylo velmi pěkné auto - krásně souměrné. Pak by to bylo něco mezi třemi vozy Lotusu: 49, 72 a 79," vyjmenovává pro F1 Racing konstruktér Red Bullu.
Kdyby si mohl vybrat, které období F1 by si pro svou práci vybral? "Jsem moc rád, že jsem se narodil v roce, ve kterém jsem se narodil, a mohl působit v následující éře. Ta se více než čímkoliv jiným vyznačovala obrovskými rozpočty, které měly týmy F1 k dispozici, ve spojení s pokroky ve výzkumu a v možnostech simulace, které nyní mají."
Mario Andretti s Lotusem 79 ve vedení Velké ceny Švédska 1978 (foto: Caterham F1 Team)
"To znamená, že máme velký aerodynamický tunel a CFD zdroje, které nám umožňují porozumět vozům do velké úrovně detailů. To je skvělé. Umožňuje vám to zažívat dobrý pocit z toho, co konstruujete, zatímco doufáte v dobrou korelaci mezi tím, co podle vás auto bude dělat, a tím, čeho dosahuje. Stinnou stránkou je to, že se pravidla stala omezující, což potlačuje tvořivost.
Kdybyste se vrátili k předchozí generaci a obzvlášť do 70. let minulého století, pak byste viděli, jak si konstruktéři uvědomovali velkou důležitost aerodynamiky a přítlaku. Pravidla byla velmi otevřená, zároveň ale bylo k dispozici velmi málo zdrojů na to, aby pochopili, co vytvářejí.
Výsledkem toho byla velká rozmanitost tvarů závodních vozů, které vypadaly navzájem velmi odlišně. Také jste viděli návrhy, které se vytratily už po několika závodech, protože jejich koncept se neprokázal být dobrým.
Myslím si tedy, že pracovat v té době to muselo být fantastické, mít takovou svobodu. Zároveň to ale muselo být frustrující, když jste si mysleli, že jste přišli s dobrým nápadem, ale on nefungoval a vy jste nechápali proč," popisuje Newey.
Poslední dílo Adriana Neweyho: Red Bull RB11 (foto: Red Bull Racing)
Veselé historkyMomentálně s týmem prožívají náročnější období, přesto si dokázal vzpomenout na jednu legrační historku z novodobé historie: "Zažil jsem jeden rozpačitý moment. Když se předělávala recepce v Milton Keynes, měli jsme používat boční východ, pokud jsme budovu opouštěli před osmou večer. Pak jsme museli chodit zadním vchodem, ke kterému to bylo daleko.
Šel jsem tedy recepcí, zatlačil na zasouvací dveře hlavního vchodu, kde se pracovalo, a hle: ony se otevřely. Prošel jsem mezerou v ochranném plotu a spadl jsem - celý s kufříkem a se vším jsem se propadl kusem překližky, která zakrývala velkou, jeden a půl metru hlubokou díru. Podařilo se mi vylézt a rozhlížel jsem se v naději, že to nikdo neviděl. Až pak jsem přišel na to, že to bylo zaznamenáno bezpečnostní kamerou."
Málo známým faktem je to, že navštěvoval stejnou školu, jako Jeremy Clarkson z pozastaveného britského pořadu Top Gear. Nakolik je pravdou, že byli oba vyloučeni? "Pravdou je to, že Jeremy chodil o rok níže a ve škole si obvykle pamatujete spíše ty z vyššího ročníku než z toho nižšího. A vzhledem k mé bídné paměti si na něj nevzpomínám, ale Jeremy si na mě z Reptonu [v Derbyshire] vzpomíná."
Adrian Newey se kvůli své "bídné paměti" po paddocku neustále pohybujes červeným zápisníkem (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že byl vyloučený, a já jsem byl požádán o to, abych školu tři týdny před jejím koncem opustil a už se nevracel, tak si nejsem jistý, jestli se to počítá jako vyloučení nebo ne." A důvod této hrozby? "Pohrával jsem si s hlasitostí na koncertu Greenslade," usmívá se Newey.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.