Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, hodlá po sezóně ustoupit do pozadí a věnovat se projektům mimo Formuli 1. Příští vůz RB12 tak poprvé nebude jeho. Které pravidlo by nejraději změnil a jaký byl jeho nejoblíbenější monopost? Vzpomíná také na veselé historky ze svého života.
Uznávaný Brit často kritizuje pravidla, jež jsou příliš omezující. Pokud by mohl v F1 změnit jedno pravidlo, které by to bylo? "Mou odpovědí by bylo vyhodit většinu technických pravidel a přijít s jednodušší sadou pravidel, která dají konstruktérům více svobody," uvádí Newey.
Během let v F1 vytvořil mnoho vozů. Které z těch, kdo navrhl někdo jiný, si oblíbil? "Záleží na tom, co myslíte tím oblíbením. Nejlépe vypadajícím vozem byl Eagle Westlake z roku 1968. To bylo velmi pěkné auto - krásně souměrné. Pak by to bylo něco mezi třemi vozy Lotusu: 49, 72 a 79," vyjmenovává pro F1 Racing konstruktér Red Bullu.
Kdyby si mohl vybrat, které období F1 by si pro svou práci vybral? "Jsem moc rád, že jsem se narodil v roce, ve kterém jsem se narodil, a mohl působit v následující éře. Ta se více než čímkoliv jiným vyznačovala obrovskými rozpočty, které měly týmy F1 k dispozici, ve spojení s pokroky ve výzkumu a v možnostech simulace, které nyní mají."
Mario Andretti s Lotusem 79 ve vedení Velké ceny Švédska 1978 (foto: Caterham F1 Team)
"To znamená, že máme velký aerodynamický tunel a CFD zdroje, které nám umožňují porozumět vozům do velké úrovně detailů. To je skvělé. Umožňuje vám to zažívat dobrý pocit z toho, co konstruujete, zatímco doufáte v dobrou korelaci mezi tím, co podle vás auto bude dělat, a tím, čeho dosahuje. Stinnou stránkou je to, že se pravidla stala omezující, což potlačuje tvořivost.
Kdybyste se vrátili k předchozí generaci a obzvlášť do 70. let minulého století, pak byste viděli, jak si konstruktéři uvědomovali velkou důležitost aerodynamiky a přítlaku. Pravidla byla velmi otevřená, zároveň ale bylo k dispozici velmi málo zdrojů na to, aby pochopili, co vytvářejí.
Výsledkem toho byla velká rozmanitost tvarů závodních vozů, které vypadaly navzájem velmi odlišně. Také jste viděli návrhy, které se vytratily už po několika závodech, protože jejich koncept se neprokázal být dobrým.
Myslím si tedy, že pracovat v té době to muselo být fantastické, mít takovou svobodu. Zároveň to ale muselo být frustrující, když jste si mysleli, že jste přišli s dobrým nápadem, ale on nefungoval a vy jste nechápali proč," popisuje Newey.
Poslední dílo Adriana Neweyho: Red Bull RB11 (foto: Red Bull Racing)
Veselé historkyMomentálně s týmem prožívají náročnější období, přesto si dokázal vzpomenout na jednu legrační historku z novodobé historie: "Zažil jsem jeden rozpačitý moment. Když se předělávala recepce v Milton Keynes, měli jsme používat boční východ, pokud jsme budovu opouštěli před osmou večer. Pak jsme museli chodit zadním vchodem, ke kterému to bylo daleko.
Šel jsem tedy recepcí, zatlačil na zasouvací dveře hlavního vchodu, kde se pracovalo, a hle: ony se otevřely. Prošel jsem mezerou v ochranném plotu a spadl jsem - celý s kufříkem a se vším jsem se propadl kusem překližky, která zakrývala velkou, jeden a půl metru hlubokou díru. Podařilo se mi vylézt a rozhlížel jsem se v naději, že to nikdo neviděl. Až pak jsem přišel na to, že to bylo zaznamenáno bezpečnostní kamerou."
Málo známým faktem je to, že navštěvoval stejnou školu, jako Jeremy Clarkson z pozastaveného britského pořadu Top Gear. Nakolik je pravdou, že byli oba vyloučeni? "Pravdou je to, že Jeremy chodil o rok níže a ve škole si obvykle pamatujete spíše ty z vyššího ročníku než z toho nižšího. A vzhledem k mé bídné paměti si na něj nevzpomínám, ale Jeremy si na mě z Reptonu [v Derbyshire] vzpomíná."
Adrian Newey se kvůli své "bídné paměti" po paddocku neustále pohybujes červeným zápisníkem (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že byl vyloučený, a já jsem byl požádán o to, abych školu tři týdny před jejím koncem opustil a už se nevracel, tak si nejsem jistý, jestli se to počítá jako vyloučení nebo ne." A důvod této hrozby? "Pohrával jsem si s hlasitostí na koncertu Greenslade," usmívá se Newey.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.