BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Ferrari si počíná na úvod závodního víkendu v Bahrajnu suverénně - Kimi Räikkönen zajel nejrychlejší čas, jeho týmový kolega Sebastian Vettel skončil druhý. Chvíli uprostřed tréninku vedl i Fernando Alonso, nakonec skončil sedmý.
V prvním tréninku se představil testovací pilot Lotusu Jolyon Palmer, který stejně jako v Číně nahradil Romaina Grosjeana. Začínalo se při teplotě 37 °C (trať 53 °C) ve 14 hod místního času, data proto vzhledem k době kvalifikace a závodu nejsou pro týmy moc reprezentativní (pojedou se večer po západu slunce v 18 hod za podstatně nižších teplot a na čistější dráze).
Piloti se hned pustili do instalačních kol, ale Button dostal hned v té první smyk, což pro něj není obvyklé. Vypadalo to, že mu těsně před zatáčkou zhasl motor. Brit musel vystoupit a dojít pěšky do zpět do boxů, zatímco komisaři jeho vůz odklidili. Honda má v Bahrajnu zvýšit výkon své pohonné jednotky poté, co Čínu absolvovala bez technických problémů. Tentokrát ale McLaren žádný větší pokrok nečeká, ten má přijít až v Barceloně za 3 týdny.
Rosberg s Mercedesem zajel po 6 min jako první měřené kolo, které mělo hodnotu 1:40,077 min (loni byl v prvním tréninku nejrychlejší Hamilton - 1:37,502 min). Krátce po něm zvládá letmé kolo i jeho týmový kolega - 1:41,147 min.
Hamilton stále protahuje jednání o nové smlouvě s tím, že řeší detaily, Mercedesu ale pomalu dochází trpělivost. V paddocku se začíná šuškat, že se jej snaží k Vettelovi přetáhnout Ferrari. Podle Laudy se jednání vyvíjejí dobře, mercedes ale připustil, že "pokud Ferrari bude chtít zaplatit všechny peníze na světě za super tým, pak toho s tím moc nesvedeme."
Ericsson s Pérezem míří do zaváděcího kola v Bahrajnu (foto: Sauber Motorsport AG)
Po 17 min Mercedesy překonává Ericsson (1:39,676) a Bottas (1:39,206). Ten před začátkem uvedl: "Nyní jsme trochu pozadu za naším cílem, ale sezóna je stále dlouhá. Minulý rok jsme začali jako třetí až druhý nejrychlejší tým, pak jsme se zlepšili a stali se druzí nejrychlejší. Stále věřím, že se můžeme zlepšit a dostat blíže k Ferrari a Mercedesu."
Piloti Ferrari mu dali na dráze rychlou odpověď. Räikkönen se dostal do čela (1:38,917), Vettel šel hned za něj (1:39,202), krátce na to ale zpomalil kvůli problému se svou pohonnou jednotkou. Inženýři si všimli v telemetrii něčeho, co nebylo v pořádku. Po dojezdu do boxů dva technici z motorového oddělení ihned s technickým ředitelem Jamesem Allisonem stojícím před vozem řešili, zda to mohou vyřešit.
Po půl hodině piloti museli zpět do garáží, aby Pirelli vrátili první sadu středně-tvrdých pneumatik. Alonso byl v tu chvíli dvanáctý (1:40,225), Palmer šestnáctý (1:40,877 - o sekundu za Maldonadem). Jako jediný zůstával bez času Button, který absolvoval zřejmě nejkratší trénink své kariéry.
Frank Williams dohlíží na výměnu předního křídla Valtterimu Bottasovi(foto: Williams F1 Team)
Po menší odmlce na trať jako první vyrazil na čerstvých pneumatikách Hamilton, o 2 min později jej následoval Rosberg. Lewis si vyzkoušel start a byl s ním spokojený. Poté se mu podařilo zlepšit svůj čas, stačilo to ale jen na páté místo (1:39,532). Nico se svým pokusem posunul za něj na čtvrté (1:39,293).
Mercedesy měli dráhu 10 min pro sebe, pak se přidali Palmer (1:39,283) s Pérezem (1:38,793), který byl v tu chvíli nejrychlejší na rovinkách (332,1 km/h). Hamilton si v polovině tréninku začal stěžovat na příliš horkou sedačku.
Mexičan se s Force Indií dostal na první příčku (1:38,793), jeho týmový kolega Hülkenberg na třetí (1:39,187). Po 51 min všechny překvapil Alonso s McLarenem, který zajel kolo za 1:38,598 a ocitl se na prvním místě. Španěl se ale neradoval ani minutu - pokořil jej nejmladší pilot Verstappen (1:38,504).
FASTEST LAP: Fernando Alonso has just set a 1:38.598 in his @McLarenF1 car #FP1 #BahrainGP pic.twitter.com/MBhSZhDwC6
— Formula 1 (@F1) April 17, 2015
Po hodince si Hamilton během stintu o 14 kolech znovu stěžoval na příliš velké horko v kokpitu, Mercedes jej ale požádal o ještě jedno měřené kolo. Povedené kolo pak předvedl Ricciardo (1:38,455), čímž se dostal před Verstappena.
Saubery zůstávaly v garáži, podle nich se nebyl na dráze za daných podmínek moc co učit. U Ferrari mechanici dokončili úpravu motoru a Vettel se mohl opět podívat na trať. Maldonado vyrobil několik chyb, přesto po několika probržděních a výletech mimo trať dočasně vyšplhal na čtvrtou příčku (1:38,897 min).
Do čela průběžného pořadí se po 65 min propracoval Bottas (1:38,390 min). U Mercedesu se již nedalo čekat velké zlepšení, protože jejich pneumatiky měly na kontě 15 kol, zatímco ostatní kroužili na čerstvějších sadách.
Čtvrthodiny před koncem patřily rovinky motorům Mercedes - maximální rychlosti: 1. Pérez - 332,1 km/h; 2. Maldonado - 330,9 km/h; 3. Bottas - 329,4 km/h; 4. Palmer - 329,3 km/h; 5. Massa - 329,2 km/h a 6. Hülkenberg - 328,8 km/h.
Pak se konečně dostal na trať i Vettel, aby zkontroloval své Ferrari - vše se zdálo být v pořádku, což potvrdil časem 1:38,029 min. Rychlejší už dokázal být jen jeho týmový kolega Räikkönen (1:37,827), na čtvrté místo se za Bottase vyšplhal Sainz (1:38,447). Ostatní se v závěru již zlepšit nedokázali.
Mercedes v prvním tréninku rozhodně nepředvedl všechno, ale Ferrari poprvé nasadilo druhý motor a potvrzuje, že mu bude velmi zdatným soupeřem.
Přehled všech kol: PDF.
Výsledky:
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.