BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Ferrari si počíná na úvod závodního víkendu v Bahrajnu suverénně - Kimi Räikkönen zajel nejrychlejší čas, jeho týmový kolega Sebastian Vettel skončil druhý. Chvíli uprostřed tréninku vedl i Fernando Alonso, nakonec skončil sedmý.
V prvním tréninku se představil testovací pilot Lotusu Jolyon Palmer, který stejně jako v Číně nahradil Romaina Grosjeana. Začínalo se při teplotě 37 °C (trať 53 °C) ve 14 hod místního času, data proto vzhledem k době kvalifikace a závodu nejsou pro týmy moc reprezentativní (pojedou se večer po západu slunce v 18 hod za podstatně nižších teplot a na čistější dráze).
Piloti se hned pustili do instalačních kol, ale Button dostal hned v té první smyk, což pro něj není obvyklé. Vypadalo to, že mu těsně před zatáčkou zhasl motor. Brit musel vystoupit a dojít pěšky do zpět do boxů, zatímco komisaři jeho vůz odklidili. Honda má v Bahrajnu zvýšit výkon své pohonné jednotky poté, co Čínu absolvovala bez technických problémů. Tentokrát ale McLaren žádný větší pokrok nečeká, ten má přijít až v Barceloně za 3 týdny.
Rosberg s Mercedesem zajel po 6 min jako první měřené kolo, které mělo hodnotu 1:40,077 min (loni byl v prvním tréninku nejrychlejší Hamilton - 1:37,502 min). Krátce po něm zvládá letmé kolo i jeho týmový kolega - 1:41,147 min.
Hamilton stále protahuje jednání o nové smlouvě s tím, že řeší detaily, Mercedesu ale pomalu dochází trpělivost. V paddocku se začíná šuškat, že se jej snaží k Vettelovi přetáhnout Ferrari. Podle Laudy se jednání vyvíjejí dobře, mercedes ale připustil, že "pokud Ferrari bude chtít zaplatit všechny peníze na světě za super tým, pak toho s tím moc nesvedeme."
Ericsson s Pérezem míří do zaváděcího kola v Bahrajnu (foto: Sauber Motorsport AG)
Po 17 min Mercedesy překonává Ericsson (1:39,676) a Bottas (1:39,206). Ten před začátkem uvedl: "Nyní jsme trochu pozadu za naším cílem, ale sezóna je stále dlouhá. Minulý rok jsme začali jako třetí až druhý nejrychlejší tým, pak jsme se zlepšili a stali se druzí nejrychlejší. Stále věřím, že se můžeme zlepšit a dostat blíže k Ferrari a Mercedesu."
Piloti Ferrari mu dali na dráze rychlou odpověď. Räikkönen se dostal do čela (1:38,917), Vettel šel hned za něj (1:39,202), krátce na to ale zpomalil kvůli problému se svou pohonnou jednotkou. Inženýři si všimli v telemetrii něčeho, co nebylo v pořádku. Po dojezdu do boxů dva technici z motorového oddělení ihned s technickým ředitelem Jamesem Allisonem stojícím před vozem řešili, zda to mohou vyřešit.
Po půl hodině piloti museli zpět do garáží, aby Pirelli vrátili první sadu středně-tvrdých pneumatik. Alonso byl v tu chvíli dvanáctý (1:40,225), Palmer šestnáctý (1:40,877 - o sekundu za Maldonadem). Jako jediný zůstával bez času Button, který absolvoval zřejmě nejkratší trénink své kariéry.
Frank Williams dohlíží na výměnu předního křídla Valtterimu Bottasovi(foto: Williams F1 Team)
Po menší odmlce na trať jako první vyrazil na čerstvých pneumatikách Hamilton, o 2 min později jej následoval Rosberg. Lewis si vyzkoušel start a byl s ním spokojený. Poté se mu podařilo zlepšit svůj čas, stačilo to ale jen na páté místo (1:39,532). Nico se svým pokusem posunul za něj na čtvrté (1:39,293).
Mercedesy měli dráhu 10 min pro sebe, pak se přidali Palmer (1:39,283) s Pérezem (1:38,793), který byl v tu chvíli nejrychlejší na rovinkách (332,1 km/h). Hamilton si v polovině tréninku začal stěžovat na příliš horkou sedačku.
Mexičan se s Force Indií dostal na první příčku (1:38,793), jeho týmový kolega Hülkenberg na třetí (1:39,187). Po 51 min všechny překvapil Alonso s McLarenem, který zajel kolo za 1:38,598 a ocitl se na prvním místě. Španěl se ale neradoval ani minutu - pokořil jej nejmladší pilot Verstappen (1:38,504).
FASTEST LAP: Fernando Alonso has just set a 1:38.598 in his @McLarenF1 car #FP1 #BahrainGP pic.twitter.com/MBhSZhDwC6
— Formula 1 (@F1) April 17, 2015
Po hodince si Hamilton během stintu o 14 kolech znovu stěžoval na příliš velké horko v kokpitu, Mercedes jej ale požádal o ještě jedno měřené kolo. Povedené kolo pak předvedl Ricciardo (1:38,455), čímž se dostal před Verstappena.
Saubery zůstávaly v garáži, podle nich se nebyl na dráze za daných podmínek moc co učit. U Ferrari mechanici dokončili úpravu motoru a Vettel se mohl opět podívat na trať. Maldonado vyrobil několik chyb, přesto po několika probržděních a výletech mimo trať dočasně vyšplhal na čtvrtou příčku (1:38,897 min).
Do čela průběžného pořadí se po 65 min propracoval Bottas (1:38,390 min). U Mercedesu se již nedalo čekat velké zlepšení, protože jejich pneumatiky měly na kontě 15 kol, zatímco ostatní kroužili na čerstvějších sadách.
Čtvrthodiny před koncem patřily rovinky motorům Mercedes - maximální rychlosti: 1. Pérez - 332,1 km/h; 2. Maldonado - 330,9 km/h; 3. Bottas - 329,4 km/h; 4. Palmer - 329,3 km/h; 5. Massa - 329,2 km/h a 6. Hülkenberg - 328,8 km/h.
Pak se konečně dostal na trať i Vettel, aby zkontroloval své Ferrari - vše se zdálo být v pořádku, což potvrdil časem 1:38,029 min. Rychlejší už dokázal být jen jeho týmový kolega Räikkönen (1:37,827), na čtvrté místo se za Bottase vyšplhal Sainz (1:38,447). Ostatní se v závěru již zlepšit nedokázali.
Mercedes v prvním tréninku rozhodně nepředvedl všechno, ale Ferrari poprvé nasadilo druhý motor a potvrzuje, že mu bude velmi zdatným soupeřem.
Přehled všech kol: PDF.
Výsledky:
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.