Helmut Marko není spokojený se současnou spoluprací s Renaultem, který je podle něj nepružný jako státní podnik. Myslí si, že náskok Mercedesu nestáhnou, pokud se nezmění pravidla. Letos by byl spokojený se třetím místem, v budoucnu to ale stačit nebude.
V Malajsii došlo ke zlepšení pohonné jednotky Renaultu a její ovladatelnosti. Jak je na tom dodavatel Red Bullu podle odborného poradce Helmuta Marka? "Za Mercedesem výrazně zaostáváme," odpovídá.
"Složitost jednotek - motor s vnitřním spalováním, hybridní část, MGU-K, MGU-H a spojení všech těchto systému dohromady, pak k tomu přidání ovladatelnosti - to vytváří ten nejlepší produkt. A to je momentálně případ Mercedesu.
Ale protože pravidla nejsou otevřená, tak to znamená, že můžete dělat změny jen ve velmi omezené míře. To vede k tomu, že dohnat ztrátu je velmi těžké, ne-li nemožné," upozorňuje v rozhovoru pro F1.com Marko.
A to se podle něj nezmění ani v letošní sezóně: "Tato situace bude trvat do té doby, dokud se pravidla znovu nezmění. Když pak prožijete tak katastrofální víkend, jako v Melbourne, rychle se něco řekne."
V Malajsii Red Bull porazila i jeho dceřiná stáj Toro Rosso, od Mercedesu dostal kolo(foto: Red Bull Racing)
Renault - byrokratická organizace?"Víkend v Malajsii moc velké uklidnění nepřinesl. Implementovali jsme teď systém, kdy máme jasně definováno, kdo za co odpovídá, protože k chybám došlo v minulosti u Renaultu i u nás a obě společnosti mají odlišnou korporátní kulturu.
Tady máte v podstatě státní organizaci a my ve Spojeném království máme vysoce motivované lidi, kteří reagují ihned na jakoukoliv potřebu. K tomu přidejte problémy s testovacím zařízením, a máte představu o situaci, které jsme čelili v posledních dvou závodech.
Zda a kdy přijdeme s vylepšením - jestli to bude v této sezóně nebo v roce 2016, to zůstává stále nejasné," stěžuje si Marko. Problémem může být také výše investic do F1 ve srovnání s německým soupeřem: "Renault utrácí za pohonné jednotky spoustu peněz - ne tolik, co Mercedes, jde ale o vysokou částku."
Red Bull podle něj nechystá vývoj vlastního motoru ani nejedná o spolupráci s Audi.: "Máme s Renaultem smlouvu do konce roku 2016." A co potom? "Nový výrobce motoru určitě počká, aby se podíval na to, co by bylo možné v rámci pravidel pro rok 2017. Rozhodnutí o tom musí padnout brzy, protože každý nový výrobce potřebuje dlouhý čas pro vývoj. Představoval bych si tak dva roky," uvádí Marko.
Renault slibuje velký nárůst výkonnosti své pohonné jednotky (foto: Red Bull Racing)
Očekává se významný nárůst výkonu motoru, cílem je 3. místo"Nyní jsme ve druhém roce závad, na 6. místě v šampionátu konstruktérů za naším juniorským týmem. Samozřejmě to je budíček pro lidi ve Viry. Slíbili nám významný nárůst výkonnosti během sezóny, který by nám opět umožnil dostat se blízko." Opravdu to odborný poradce Red Bullu očekává? "Tohle očekáváme a Renault nás informuje o faktech a číslech. Přichází to ale o půl roku později."
S čím by tedy byl Marko spokojený v sezóně 2015? "Toro Rosso by mělo být páté a Red Bull třetí. S handicapem, který máme letos v podobě pohonných jednotek, bychom mohli říct: 'Pro tuto sezónu to je OK.' Ale ne ze střednědobého hlediska!"
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.