Technický ředitel stále Lotus, Nick Chester, hovoří o tom, co se týmu zatím v letošní sezoně povedlo a co ne. Dále také zmiňuje, v co tým doufá do GP Číny a dále.
O: Jaká jsou hlavní výkonnostní kritéria pro Shanghai International Circuit?Nick Chester: Je to zajímavá trať. Trať je mixem různých sektorů - hodně dlouhé rovinky v posledním sektoru a několika velmi rychlých zatáček v prostředním sektoru. Je to o nalezení rovnováhy mezi přítlakem, který by Vám umožňoval projíždět rychle ty rychlé zatáčky, a zároveň by Vás neomezoval na dlouhé rovince.
I pro jezdce je to technická trať, z fyzického hlediska je také obtížná. Zvláště zatáčka číslo jedna je velmi rychlá před tím, než se utáhne do zatáčky číslo dva a tři.
O: Jaké novinky jsou v plánu pro Čínu?NCh: Máme upravy na karosérii v přední i zadní části auta. Dohromady máme tedy celkem velký balík zaměřený zejména na zlepšení přítlaku.
O: Může to být docela chladný víkend, dělá Vám to nějaké obavy?NCh: Teplota se v Číně může pohybovat od 10 až do 30 °C, což je velké rozpětí. Dopředu nemůžeme přesně vědět, jaké počasí bude. Ale určitě to bude chladnější závod, než ten minulý! Zaměříme se na to, abychom pneumatiky dostávali do optimálního provozního rámce. A určitě si přibalíme bundy.
Roman měl v Malajsii problém se senzorem, Pastor s brzdami - tým na nápravěproblémů pracuje (foto: Lotus F1 Team)
O: Jolyon Palmer bude jezdit v prvním volném tréninku, co bude jeho cílem?NCh: Bude dobré vyzkoušet Jolyona na trati. Jeho úkoly budou stejné, jako jsou pro závodní jezdce. Bude vyhodnocovat aerodynamiku, pracovat na nastavení a ke konci tréninku vyzkouší simulace delších výjezdů. Pomůže nám s našim vývojem, první volný trénink totiž vždycky pokládáme za vývojový.
O: Jak byste vyhodnotil výkonnost E23 Hybrid během víkendu v Malajsii?NCh: S rychlostí E23 jsme byli docela spokojeni. Auto v pátek jezdilo opravdu dobře, Romain byl i vysoko ve výsledkových tabulkách. V sobotu byla i kvalifikační rychlost dobrá. S ohledem na pneumatiky, myslím, že to v Kuala Lumpur bylo pro všechny náročné - vždyť teplota tratě byla přes 60 °C! To znamenalo, že bylo těžké udržet teploty pneumatik pod kontrolou, ale vedli jsme si v tom dobře.
V závodu bylo ovládání auta i vyvážení slibné, byl to krok vpřed ve srovnání s prvním závodem. Limitoval nás provoz na trati a obecně podstata závodění, kdy jsme jen málokdy měli před sebou volnou trať. E23 si ale dobře poradilo s velkým horkem a také jsme s ním poprvé jezdili za mokra. Ovládání bylo i za těchto podmínek dobré, pozorovali jsme potenciál.
Lotus tvrdě pracuje na porážení Mercedesu, Ferrari a kohokoliv jiného (foto: Lotus F1 Team)
O: Ale na Sepangu to nebyl perfektní závod, co jste udělali pro to, abyste problémy z úvodu sezony odstranili?NCh: Pastor měl defekt hned na startu, který vznikl po kontaktu s Valtterim Bottasem, a poté problém s brzdami. Stále prověřujeme důvody a řešení se objeví už při 1. volném tréninku v Číně. Také Romain měl drobné potíže s vozem, které ovlivnily bohůžel pohonnou jednotku. Šlo o problémy se senzorem, které vedly k tomu, že Romain neměl k dispozici plný výkon motoru. Nebyl to velký problém, ale znamenalo to, že se Romain na svoje předjížděcí manévry více nadřel.
O: Dává vítězství jiného týmu naději ostatním stájím, že může být Mercedes znovu poražen?NCh: Je před námi dlouhá sezona a přesně o to se snažíme. Viděli jsme, že se Ferrari během zimních měsíců opravdu dost zlepšilo a také že jim horká trať v Sepangu seděla. Měli lepšící se auto, dobrou strategii, všechno jim vyšlo. Ukazuje to, že s dostatečným vývojem je porazitelné i auto Mercedesu, což je dobré pro sport. My děláme vše, abychom jako Lotus byli schopni Mercedes, Ferrari a kterýkoliv jiný tým porazit.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.