Technický ředitel stále Lotus, Nick Chester, hovoří o tom, co se týmu zatím v letošní sezoně povedlo a co ne. Dále také zmiňuje, v co tým doufá do GP Číny a dále.
O: Jaká jsou hlavní výkonnostní kritéria pro Shanghai International Circuit?Nick Chester: Je to zajímavá trať. Trať je mixem různých sektorů - hodně dlouhé rovinky v posledním sektoru a několika velmi rychlých zatáček v prostředním sektoru. Je to o nalezení rovnováhy mezi přítlakem, který by Vám umožňoval projíždět rychle ty rychlé zatáčky, a zároveň by Vás neomezoval na dlouhé rovince.
I pro jezdce je to technická trať, z fyzického hlediska je také obtížná. Zvláště zatáčka číslo jedna je velmi rychlá před tím, než se utáhne do zatáčky číslo dva a tři.
O: Jaké novinky jsou v plánu pro Čínu?NCh: Máme upravy na karosérii v přední i zadní části auta. Dohromady máme tedy celkem velký balík zaměřený zejména na zlepšení přítlaku.
O: Může to být docela chladný víkend, dělá Vám to nějaké obavy?NCh: Teplota se v Číně může pohybovat od 10 až do 30 °C, což je velké rozpětí. Dopředu nemůžeme přesně vědět, jaké počasí bude. Ale určitě to bude chladnější závod, než ten minulý! Zaměříme se na to, abychom pneumatiky dostávali do optimálního provozního rámce. A určitě si přibalíme bundy.
Roman měl v Malajsii problém se senzorem, Pastor s brzdami - tým na nápravěproblémů pracuje (foto: Lotus F1 Team)
O: Jolyon Palmer bude jezdit v prvním volném tréninku, co bude jeho cílem?NCh: Bude dobré vyzkoušet Jolyona na trati. Jeho úkoly budou stejné, jako jsou pro závodní jezdce. Bude vyhodnocovat aerodynamiku, pracovat na nastavení a ke konci tréninku vyzkouší simulace delších výjezdů. Pomůže nám s našim vývojem, první volný trénink totiž vždycky pokládáme za vývojový.
O: Jak byste vyhodnotil výkonnost E23 Hybrid během víkendu v Malajsii?NCh: S rychlostí E23 jsme byli docela spokojeni. Auto v pátek jezdilo opravdu dobře, Romain byl i vysoko ve výsledkových tabulkách. V sobotu byla i kvalifikační rychlost dobrá. S ohledem na pneumatiky, myslím, že to v Kuala Lumpur bylo pro všechny náročné - vždyť teplota tratě byla přes 60 °C! To znamenalo, že bylo těžké udržet teploty pneumatik pod kontrolou, ale vedli jsme si v tom dobře.
V závodu bylo ovládání auta i vyvážení slibné, byl to krok vpřed ve srovnání s prvním závodem. Limitoval nás provoz na trati a obecně podstata závodění, kdy jsme jen málokdy měli před sebou volnou trať. E23 si ale dobře poradilo s velkým horkem a také jsme s ním poprvé jezdili za mokra. Ovládání bylo i za těchto podmínek dobré, pozorovali jsme potenciál.
Lotus tvrdě pracuje na porážení Mercedesu, Ferrari a kohokoliv jiného (foto: Lotus F1 Team)
O: Ale na Sepangu to nebyl perfektní závod, co jste udělali pro to, abyste problémy z úvodu sezony odstranili?NCh: Pastor měl defekt hned na startu, který vznikl po kontaktu s Valtterim Bottasem, a poté problém s brzdami. Stále prověřujeme důvody a řešení se objeví už při 1. volném tréninku v Číně. Také Romain měl drobné potíže s vozem, které ovlivnily bohůžel pohonnou jednotku. Šlo o problémy se senzorem, které vedly k tomu, že Romain neměl k dispozici plný výkon motoru. Nebyl to velký problém, ale znamenalo to, že se Romain na svoje předjížděcí manévry více nadřel.
O: Dává vítězství jiného týmu naději ostatním stájím, že může být Mercedes znovu poražen?NCh: Je před námi dlouhá sezona a přesně o to se snažíme. Viděli jsme, že se Ferrari během zimních měsíců opravdu dost zlepšilo a také že jim horká trať v Sepangu seděla. Měli lepšící se auto, dobrou strategii, všechno jim vyšlo. Ukazuje to, že s dostatečným vývojem je porazitelné i auto Mercedesu, což je dobré pro sport. My děláme vše, abychom jako Lotus byli schopni Mercedes, Ferrari a kterýkoliv jiný tým porazit.
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska po strategickém souboji s týmovým kolegou Oscarem Piastrim, zatímco FIA zahájila vyšetřování incidentu mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. McLaren si připsal už sedmé "double" vítězství v sezóně, třetí skončil George Russell. Zklamaný a frustrovaný Charles Leclerc se musel spokojit se čtvrtou pozicí.
„V pozadí se děje spousta věcí, které nejsou skvělé,“ prohlásil Lewis Hamilton po dvanáctém místě na Velké ceně Maďarska F1. Brit se odmítl podrobněji vyjádřit k dřívějším slovům o „výměně jezdce“ a k incidentu s Maxem Verstappenem, který považuje za bezvýznamný.
Max Verstappen z Red Bullu se po Velké ceně Maďarska pozastavil nad rozhodnutím sportovních komisařů FIA vyšetřovat jeho souboj s Lewisem Hamiltonem. Podle trojnásobného mistra světa se v inkriminované situaci „nic nestalo“ a nechápe, proč se k vyšetřování přistoupilo.
Lando Norris vybojoval páté vítězství sezony, když na Hungaroringu odolal v závěru drtivému tlaku týmového kolegy Oscara Piastriho. Dvojice McLarenů tak opět obsadila první dvě příčky, třetí dojel George Russell s Mercedesem. Britský tým tak získal 200. vítězství v Grand Prix ve své 59 let dlouhé a velmi úspěšné historii.
Oscar Piastri skončil ve Velké ceně Maďarska těsně za týmovým kolegou Landem Norrisem. Přestože v závěru stáhl ztrátu na minimum, přiznal, že na Hungaroringu je předjíždění extrémně obtížné.
Po dramatickém manévru ve 4. zatáčce Velké ceny Maďarska se Max Verstappen a Lewis Hamilton ocitli v hledáčku sportovních komisařů FIA. Verdikt může přijít po jejich výslechu v Budapešti.
Charles Leclerc ztratil v závěru Velké ceně Maďarska šanci na vítězství kvůli technickému problému s podvozkem a cílem projel na čtvrtém místě. Monačan přiznal velkou frustraci a prohlásil, že na této sezóně zatím nevidí nic pozitivního.
Charles Leclerc po skutečně vydařené kvalifikaci a startu závodu skončil ve Velké ceně Maďarska čtvrtý a ostře kritizoval strategii Ferrari i technické potíže svého vozu. Monačan, který startoval z pole position, v závěru výrazně zpomalil kvůli problémům s podvozkem a přišel o stupně vítězů.
Český pilot formule 2 Roman Staněk obsadil v hlavním závodě na Hungaroringu druhé místo za týmovým kolegou Leonardem Fornarolim. Ani penalizace pro italského jezdce nezměnila pořadí, Staněk tak po vítězství v Belgii tentokrát na nejvyšší stupínek nedosáhl.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.