MALAJSIE - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak rychle přezouvaly týmy své piloty v průběhu Velké ceny Malajsie a s jakými strategiemi ji odjely?
Ferrari v Sepangu předvádělo skvělé výkony nejen na dráze, ale na boxové zídce při strategických rozhodnutích a v boxové uličce při práci na voze Sebastiana Vettela, kterého v 17. kole stihli přezout za 2,1 sekundy. Kimi se dnes v boxech i kvůli defektu pobyl o něco déle.
Velmi rychlé zastávky jsme zaznamenali také u Mercedesu (čtyři ze šesti pod tři vteřiny), Lotusu (Grosjean odbaven za 2,6 a 2,8 s). Williams byl dnes méně konkurenceschopnější jak v závodním tempu, tak i v zastávkách - pod 3 sekundy stihl vyměnit pneumatiky jen ve 25. kole Bottasovi.
Závod a volbu strategií hodně ovlivnil výjezd safety caru ve 4. kole. Tři týmy odvážně sáhly rovnou po dvojzastávkách: Mercedes, Red Bull a McLaren. Vše proběhlo bez potíží, týmový kolegové Hamiltona, Ricciarda a Alonsa si museli na mechaniky jen trochu počkat: Kvjat necelé 4 sekundy, Rosberg a Button přišli o necelých 8 sekund.
Přehled zastávek v boxech
Většina pilotů dnes v boxech byla třikrát. S dvouzastávkovou strategií závod v Sepangu odjeli jen Vettel, Pérez a Sainz, Nasr zavítal k mechanikům celkem čtyřikrát. Hülkenberg a Pérez si při svých posledních zastávkách museli kvůli způsobeným incidentům také odpykat 10 sekundový trest.
Na měkkých pneumatikách do Velké ceny Malajsie startovali všichni kromě dvou McLarenů.
Vettelovi taktika vyšla a pro Ferrari získal první vítězství od Velké ceny Španělska 2013, sám se dočkal svého 40. vítězství v kariéře, na které čekal od Velké ceny Brazílie 2013. Závod začal za 56°C teplot dráhy, neobjevovaly se však puchýře ani drolení, což umožnilo vítězi si vystačit jen se dvěma zastávkami.
Nejdelší stint na středně-měkkých pneumatikách předvedl Bottas - 21 kol představovalo 37,5 % velké ceny vypsané na 56 kol. Ještě větší vzdálenost zvládl Sainz na tvrdé směsi: 23 kol (41,1 % závodu).
Přehled pneumatikových strategií - pro zvětšení klikněte (zdroj: Pirelli)
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.