Malajská kvalifikace se v úvodu nesla v duchu nahánění počasí, blížil se déšť, doplatil na to Räikkönen. Poté byla kvalifikace kvůli velkému množství vody přerušena a Q3 začala na mokré trati. Nejlépe si s ní poradil Hamilton, ale mezi dvojici pilotů Mercedesu se vklínil Vettel. McLarenu se opět nevedlo, nepostoupil z Q1.
Kvalifikace by měla být jednoznačnou záležitostí pro Mercedes, ale není jasné, kdo z dvojice Rosberg, Hamilnto obsadí první startovní pozici. O další příčky na roštu bude jistě také boj, protože časy Ferrari a Williamsu jsou podobné. Dá se tedy očekávat dramatické malajské odpoledne.
Pro načtení nových komentářů je třeba obnovit stránku, například klávesou F5.
Řada pilotů si v sobotním tréninku stěžovala na vyvážení, důkazem toho jsou relativně časté výlety mimo trať a také probrzdění například v deváté zatáčce. Několikrát zde probrzdil i Lewis Hamilton.
Dosud v Malajsii bylo sucho, ale při pohledu na oblohu jsou patrné oblaka, která by mohla do kvalifikace přinést déšť. Poté by to bylo opravdu dramatické dění na trati v Sepangu. Aktuálně se teplota vzduchu pohybuje na úrovni 32°C a trať má 52°C, relativní vlhkost vzduchu je 57%. Šance na déšť jsou 60%.
První část kvalifikace
10:00 Kvalifikace začala.
10:01 Marussia je nyní snaží odstranit problém na voze Stevense, již ve třetím tréninku měl problém s palivovým systémem.
10:01 Jako první se na trať vydal Mehri, ale brzy jej následovali ostatní, včetně Mercedesu na středně tvrdých pneumatikách, protož déšť je na obzoru. Může přijít velmi brzy a poté budou časy opravdu pomalé, tužíš nekonkurenceschopné a mohly by znamenat nepostup pro přední týmy, pokud ty otálely.
10:05 Na trati se hodně chybuje ve snaze zajet co nejdříve dobrý čas.
10:07 V čele je nyní Hamilton časem 1:39,269, následován Rosbergem s desetinovým odstupem. Půl sekundy ztrácí Vettel. Dále Bottas, Räikkönen, Sainz.
10:11 Projde McLaren sítem Q1? Zatím to není moc optimistické pro Alonsa a Button, protože jsou 16. a 17.
10:13 Mehri a Stevens ještě čas nezajeli, proto zatím posledními piloty je dvojice od Mclarenu. Všichni ostatní jsou rychlejší než tým z Wokingu, který ve svých útrobách má pohonné jednotky od Hondy.
10:15 Aktuálně pátým nepostupujícím je Pérez, ale v ohrožení je Maldonado.
10:16 Letecký záběr na okruh prozrazuje opravdu nepěkná mračně, dokonce jsou vidět blesky. Pokud se otevře nebe, v Malajsii to znamená, že místo volantu by piloti měli vzít do rukou pádla a skočit do kánoí. Ale nepředbíhejme, zatím ještě neprší.
10:18 Q1 je u konce. Alonso i Button se snaží dostat do Q2.
10:19 Piloti ohrožení sestupem se zlepšují, Ericson vyskočil například na šesté místo, stejně tak v zápětí Grosjean. Zlepšení zaznamenali i piloti McLarenu, ale bohužel to na postup nestačilo. Button je 17. a Alonso 18. Od postupu je dělilo 6 desetin, to není zanedbatelný časový odstup.
Z Q1 nepostoupili krom McLarenu také piloti Marusie a Nasr. Nyní následuje krátká přestávka při níž se budou zraky vše upínat k obloze, kdy a zda vůbec zasáhne do kvalifikace došťová přeháňka.
I Niki Lauda kontroluje oblohu, dokonce si i sundal kšiltovku. Nejspíše zjišťoval zda již lehce neprší na jeho nepříliš vlasy pokrytou hlavu.
Druhá část kvalifikace
10:25 Stále svíti červené světlo na konci boxové uličky, ale již se to tam štosuje, první je je vůz Ferrari a poté Red Bull.
10:26 Q2 začala a téměř všichni, včetně Mercedesu jsou na trati. Začíná hon na suchou trať.
10:29 Začíná pršet. Hlášené kapky jsou z první zatáčky. Hon na dobrý čas je tedy v plném produ, avšak piloti jedou těsně za sebou!
10:30 Rosberg se ptal, jak moc uregentní je, aby nyní zajel rychlý čas, odpověd zněla: "Hodně urgentní!"
Již prší na více místech, především v prostoru startu a cíle. Důleží je pořadí: Rosberg, Vettel, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Massa, Verstappen, Hamilton, Kvjat, Ericsson, Räikkönen, Maldonado, Hülkenberg, Perez, Sainz.
Ani lidem na travnatých tribunách se nelíbí dešť, utíkají se schovat, stejně na trati nikoho nevidí.
10:34 Trať je prakticky pod vodou. Red Bull již natahuje folie přes své stanoviště na boxévé zdi. A už se připravují mokré pneumatiky. Uvidíme, kolik vody skutečně na trati je, zda nebude muset vyjet Safety Car. Nicméně kvalifikace stále probíhá, odpočítává se čas z Q2. Ale nikdo nevyjede.
10:37 Nebe se opravdu otevřelo. U Red Bullu se stěrkami odklízí vodu z garáže a opravdu to vypadá spíše na závod kánoí.
Vzhledem k hustotě deště, nikdo ani nemůže na trať vyjet a je možné, že se ani Q3 nepojede a budou platiti výsledky z Q2. Tedy pořadí na základě jednoho měřeného kola ještě na suché trati.
10:40 Q2 skočnila, nepostoupil Sainz, Pérez, Hülkenberg, Maldonado a Räikkönen.
Kvalifikace přerušena
10:43 Start Q3 bude opoždněn minimálněě o 15 minut kvůli hustému dešti. A je téměř jisté, že nejdříve inspekci okruhu provede Safety Car.
10:44 Pro pneumatiky Pirelli to ale bude křest ohněm, protože aktuální přechodné a mokré pneumatiky mnoho na tratích neodjely. Přechodné již nasbíraly slušnou proci dat, ale ty mokré nejsou prakticky otestované.
10:47 Max Verstappen vydělal na nepřízni počasí, protože se poprvé v kariéře probojoval do Q3.
10:49 Na rozmary počasí doplatil i Räikkönen, protože během svého měřeného kola byl zaseknutý za Markusem Eriscssonem a neměl prostor, kde ho předjet. Ale nikoho nikdo vinit nemůže, protože oba jeli v měřeném kola. To je prostě daň za blížící se déšť a nedostatek času v Q2 pro zajetí dobrého času.
10:52 Zdá se, že déšť zeslabuje a všechno nasvědčuje tomu, že by týmy mohly mokré podmínky zvládnout, tudíž kvalifikace by měla ještě pokračovat, ač to samozřejmě bude pořádné mokré drama.
10:55 Na trať se vydává Safety Car a provádí inspekci tratě.
10:56 Rosberg zaujatě sleduje jízdu Safety Caru, ale nedává na sobě znát, zda by chtěl vyjet. Ze televizních záběru se nezdá, že by bezpečnostní vůz zvedal příliš mnoho vodní tříště, ale monoposty mají odkrytá kola a jezdí rychleji. Nicméně Ricciardo usedá do kokpitu, takže se zdá, že kvalifikace bude pokračovat.
11:01 Kvalifikace bude pokračovat nejdříve v 11:15. Stále nám lehce prší.
11:01 Räikkönen poskytoval rozhovor, ale moc sdílný nebyl, samozřejmě jej nepotěšilo, že kvůli dešti nemohl postoupit. Ani neměl zájem se s někým o tom bavit, po pár slovek rychle odešel pryč.
11:04 Poznámka od Pirelli: Vzhledem k relativně vysokým teplotám trať v Malajsii nebude osychání trvat příliš dlouho. Ale na trati jsou místy kaluže vody.
11:09 Safety Car je podruhé na trati. Jsou místa, kde je trať téměř suchá (dobře odtékala voda), ale pořád tu jsou místy kaluže vody. Nicméně pokud již nebude pršet, brzy se vyjede relativně suchá stopa a ideální podmínky pro rychlé kolo budou samozřejmě v závěrečných sekunddách Q3. A možná by to mohlo být dokonce na předchodné pneumatiky v samotném závěru. Uvidíme, jak tato loterie dopadne.
11:12 Potvrzeno, Q3 začne v 11:15.
Třetí část kvalifikace
11:13 Týmy se připravují a některé vozy již se štosují na konci boxové uličky u červeného světlla. Budou tam stát opravdu dlouho, ale pneumatiky jsou stejně studené, ničemu to v podstatě nevadí.
11:14 Ostatní zahřívají pneumatiky v garáži a postupne se také štosují na konci pit lane, už je tam vcelku hodně rušno. Nejspíše chtějí otestovat mokré pneumatiky i s ohledem na to, že by mohli nasadit přechodné pneumatiky. Tak ne, někteří již mají zelené přechodné pneumatiky!
11:15 Vettel zkouší přechodné pneumatiky, stejně tak i u Mercedesu, který je ještě v garáži. To bude opravdu drama, kdo vyhraje v loterii a nebude bourat.
11:16 Vozy zvedají hodně vodní tříště, zatím to vypadá, že na předhodné pneumatiky je brzy.
11:18 Bottas jako první v rychlém kola a má mokré pneumatiky. Počíná si opatrně. Za ním hned jede Vettel na přechodných, to bude zajímavé srovnání.
11:20 Rosberg je také v rychlém kole, ten by měl mít také přechodné obutí.
11:21 Po prvních časech vede Hamilton (1:49,834), za ním Rosberg (1:51,066), Verstappen, Vettel, Kvjat, Ericsson, Ricciardo. Ostatní bez času.
11:23 První přezouvání pneumatik. Je však zajímavé, že čtvrté místo patríí Verstappenovi, ale tuto pozici těžko udrží, protože přestalo pršet a trať se bude zlepšovat.
11:25 Bottas svou snahu o čas na mokrých pneumatikách vzdal, podmínky jsou natolik dobré, že lepší službou poslouží přechodné pneumatiky Pirelli.
11:27 poslední pokusy v plném proudu. Překoná někdo Hamiltona? Verstappen se mezitím propadl na páté místo za Kvjata.
Čas vypršel, čekáme další časy.
11:28 Vettel se dostává za Hamiltona, je druhý s odstupem jen 74 tisícin. Ricciardo se posouvá na 4. místo. Bottas je sedmý. Massa nyní šestý. A co Rosberg? Zlepšil, ale nestačilo to ani na Vettela. Na Hamiltona ztrácí skoro půl sekundy!
Hamilton se raduje z pole position. Po jeho boku bude Sebastian Vettel. Třetí čas uhájil Rosberg. Poté následuje Ricciardo, Kvjat, Verstappen, Massa, Grosjean, Bottas, Ericsson.
Parádní výsledek pro Maxe Verstappena, v kvalifikaci obsadil krásné šesté místo. Ano, pomohlo mu k tomu počasí, ale na to se historie ptát nebude.
Těšme se na zítřejší závod. I na suchu to může být zajímá podívaná, protože Vettel nebude chtít, aby mu Mercedesy hned v úvodu ujely.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.