AUSTRÁLIE - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak týmy pracovaly při přezouvání svých pilotů a s jakými strategiemi odjeli úvodní Velkou cenu Austrálie?
Nejrychlejší zastávku jsme dnes viděli překvapivě u Force Indie, která v této oblasti v minulosti nikdy neexcelovala. Hülkenberga 14 kol před cílem přezuli za 2,5 sekundy.
Jak si můžete povšimnout, na úvod sezóny byly zastávky o něco pomalejší. Pod tři vteřiny se dostal už jen Williams při odbavování Massy v 21. kole (2,9 s) a Mercedes při práci na voze Rosberga (také 2,9 s).
Mizérii v pitlane jsme pozorovali u Toro Rosso, které nemohlo povolit levé zadní kolo Sainzovi, proto stál 36,7 sekundy.
Za rámeček si svůj výkon na Räikkönenově voze nedají ani mechanici Ferrari - po zastávce trvající téměř 9 sekund Fin ujel bez dotaženého kola, proto musel svůj vůz hned na dráze odstavit. FIA po prošetření této záležitost Ferrari nebude za nebezpečné vypuštění dodatečně v Malajsii trestat.
Většina jezdců se dnes pokusila o jednu zastávku včetně vedoucích vozů Mercedesu - oba z měkkých přezouvali na středně-tvrdé pneumatiky v 25., resp. 26. kola. Pouze tři piloti vsadili na dvouzastávkovou strategii, která byla na vzdálenost závodu papírově o čtyři sekundy rychlejší: Ericsson, Hülkenberg a Räikkönen - ten však odstoupil.
Volbu strategií hodně ovlivnil výjezd safety caru po Maldonadově nehodě hned po startu velké ceny - mnoho týmů přešlo na jednozastávkové strategie. Teploty byly celkem nízké (kolem 20 °C), obloha zamračená, což pomohlo delší životnosti pneumatik.
Pirelli bylo s výkonností nových pneumatik (u se změnila konstrukce, směs zachována) spokojeno. Opotřebení i degradace byly na hladkém asfaltu Albert Parku nízké i přes zrychlení letošních vozů o 2 s/kolo. Hamilton podle nich těžil z "extra trvanlivosti středně-tvrdé směsi bez kompromisu ve výkonnosti."
Nejdelší stint předvedl na měkkých pneumatikách Button: 27 kol (46,6 % závodu); na středně-tvrdých vydržel nejdéle Pérez: 38 kol (65,5 % závodu vypsaného na 58 kol).
Stinty jezdců v průběhu Velké ceny Austrálie (zdroj: Pirelli)
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.