AUSTRÁLIE - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak týmy pracovaly při přezouvání svých pilotů a s jakými strategiemi odjeli úvodní Velkou cenu Austrálie?
Nejrychlejší zastávku jsme dnes viděli překvapivě u Force Indie, která v této oblasti v minulosti nikdy neexcelovala. Hülkenberga 14 kol před cílem přezuli za 2,5 sekundy.
Jak si můžete povšimnout, na úvod sezóny byly zastávky o něco pomalejší. Pod tři vteřiny se dostal už jen Williams při odbavování Massy v 21. kole (2,9 s) a Mercedes při práci na voze Rosberga (také 2,9 s).
Mizérii v pitlane jsme pozorovali u Toro Rosso, které nemohlo povolit levé zadní kolo Sainzovi, proto stál 36,7 sekundy.
Za rámeček si svůj výkon na Räikkönenově voze nedají ani mechanici Ferrari - po zastávce trvající téměř 9 sekund Fin ujel bez dotaženého kola, proto musel svůj vůz hned na dráze odstavit. FIA po prošetření této záležitost Ferrari nebude za nebezpečné vypuštění dodatečně v Malajsii trestat.
Většina jezdců se dnes pokusila o jednu zastávku včetně vedoucích vozů Mercedesu - oba z měkkých přezouvali na středně-tvrdé pneumatiky v 25., resp. 26. kola. Pouze tři piloti vsadili na dvouzastávkovou strategii, která byla na vzdálenost závodu papírově o čtyři sekundy rychlejší: Ericsson, Hülkenberg a Räikkönen - ten však odstoupil.
Volbu strategií hodně ovlivnil výjezd safety caru po Maldonadově nehodě hned po startu velké ceny - mnoho týmů přešlo na jednozastávkové strategie. Teploty byly celkem nízké (kolem 20 °C), obloha zamračená, což pomohlo delší životnosti pneumatik.
Pirelli bylo s výkonností nových pneumatik (u se změnila konstrukce, směs zachována) spokojeno. Opotřebení i degradace byly na hladkém asfaltu Albert Parku nízké i přes zrychlení letošních vozů o 2 s/kolo. Hamilton podle nich těžil z "extra trvanlivosti středně-tvrdé směsi bez kompromisu ve výkonnosti."
Nejdelší stint předvedl na měkkých pneumatikách Button: 27 kol (46,6 % závodu); na středně-tvrdých vydržel nejdéle Pérez: 38 kol (65,5 % závodu vypsaného na 58 kol).
Stinty jezdců v průběhu Velké ceny Austrálie (zdroj: Pirelli)
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.