AUSTRÁLIE - KVALIFIKACE; Na čele se překvapení nekonalo. Pole position získal Hamilton. Mercedes se snažilo stíhat Ferrari a Williams. Pozitivní výsledek si mohou pochvalovat u Sauberu, Lotusu či Toro Rosso. Nespokojeni jsou zajisté u Red Bullu. Zklamání panuje u McLarenu. Jejich spojení s Hondou neodstartovalo ideálně a patří jim konec startovního roštu.
První kvalifikace sezóny 2015 začíná. Nejvíce pole position v Melbourne má na svém kontě Häikkönen a M.Schumacher - oba mají tři. Nicméně stejný počet získal také Hamilton a Vettel. Je tak možné, že se dnes budou přepisovat tabulky.
Jenson Button je ohledně vývoje sezóny optimistický. "Opravdu cítím, že tohle je auto, které může stíhat Mercedes. Je to důležité auto co se budoucnosti týče. Otázkou je kdy se tam dostaneme," uvedl Angličan.
Manor podle všeho nevyjede ani v kvalifikaci.
1. část kvalifikaceJako první na trať vyrazily Lotusy, Toro Rosso, Saubery a také Daniel Ricciardo v Red Bullu. První měřený čas si připisuje Sainz a má hodnotu 1:33,094. Na trať vyrazily také Mercedesy a Kimi Räikkönen. U Ferrari jej vyslali na měkké sadě pneumatik. Měkkou sadu zvolil také Vettel a Hülkenberg - ostatní piloti jsou na středně-tvrdé sadě.
Piloti si připisují první měřená kola a po sedmi minutách jsou na čele obě Ferrari. Vettel s časem 1:29,307 min, Räikkönen potom ztrácí více než 0,8 s. Mercedesy se řadí na čtvrté a šesté místo, ale v dalších kolech už opět vidíme Stříbrné šípy na čele. Hamilton s časem 1:28,586, Rosberg 1:28,906. Zatím čekáme na Kvjata. McLaren se trápí na konci tabulky.
Williams se zařadil mezi Ferrari a stíhají tak vedoucí Mercedes. Pořadí Bottas, Vettel, Räikkönen, Massa. Pátý Massa ztrácí však 1,8 s. Nejrychlejší na rovinkách je Bottas a Pérez, když jeli rychlostí více než 325 km/hod. Na třetí místo se řadí Verstappen s časem 1:29,248 s. Kvjat zajíždí 12. čas a míří zpět do boxů. U Red Bullu nejsou z motoru Renault příliš nadšeni.
Bottasovi sice patří osmé místo, avšak nepoužil v první části měkkou sadu pneumatik a může ji tak využít v dalších částech kvalifikace.
Mercedes, Ferrari a Bottas už nevyjedou a stačí jim zajeté časy. Massa se zlepšuje a odsunuje Verstappena na čtvrté místo. Poslední je nyní Button. Pro oba McLareny to vypadá na konec kvalifikace. A je to tak - své časy zlepšují, ale na postup dále to nestačí. Podobný výsledek (hůř než sedmnáctý) si mistr světa z roku 2009 zapsal naposledy v roce 2010, kdy McLaren zaskočil déšť.
První desítka: Hamilton, Rosberg, Massa, Verstappen, Vettel, Grosjean, Sainz, Bottas, Hülkenberg, Räikkönen.
Nepostupující: Ericsson, Magnussen, Button (+Stevens, Merhi: bez času).
2. část kvalifikacePrvní na trať míří Force India, Sauber (Nasr) a Williams. Všichni rovnou na měkké sadě pneumatik. Nasr si připisuje čas 1:29,614. Vyráží také Räikkönen, Hülkenberg na Nasrův čas ztrácí 0,3 s. Podle očekávání se Bottas zatím řadí na první místo - čas 1:28,012 min. Pérez ztrácí na svého týmového kolegu 0,4 s.
A vyrážejí Mercedesy. Hamilton zajíždí čas 1:26,894 min a má tak náskok 1,2 s na Bottase. Rosberg ztrácí na svého týmového kolegu 0,2 s. Slušné časy zajíží opět Ferrari. Třetí Vettel ztárcí 0,7 s, Vettel, Räikkönen na svého týmového kolegu 0,25 s. Za Ferrari se zařadil Williams. Ricciardo si zapisuje čas 1:29,062 min, což stačí na deváté místo.
Pořadí je následující: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Massa, Grosjean, Sainz, Ricciardo, Maldonado. Mercedesy zajely do boxů. Ricciardo zlepšuje svůj čas a řadí se na šesté místo.
Force India nepostupuje. Bottas se zlepšuje a odsouvá svého krajana Räikkönena. Nasr končí jedenáctý, na desáté místo mu chybí 0,07 s. Tohle je pro Sauber pro změnu dobrá zpráva. Do první desítky se dostávají oba Lotusy!
Nepostupující: Nasr, Verstappen, Kvjat, Hülkenberg, Pérez.
3. část kvalifikaceMercedes, Williams a Ferrari Sebastiana Vettela začínají s novým setem měkké sady pneumatik. První kolo se Bottasovi příliš nepodařilo. Red Bull varuje Ricciarda kvůli větru. Sainz a Räikkönen vyjeli na staré sadě pneumatik.
Hamilton zajíždí čas 1:26,419 min. Mercedes si suverenně drží náskok. Mezi Williamsem a Ferrari se bojuje, časy jsou těsné. Po prvních jízdách je pořadí následující: Hamilton, Vettel, Massa, Räikkönen, Maldonado, Ricciardo, Grosjean, Sainz, zatím nevyjel Rosberg a Bottas. První čtveřici dělí 2,4 s.
Hamilton si stěžuje na vibrace z předních pneumatik, jeho časy jsou však suverenní a získává pole position. Rosberg jej doplňuje na druhém místě. Massa nakonec poráží Bottase i obě Ferrari! Vettel poprvé pořáží svého nového týmového kolegu Räikkönena (avšak jen velmi těsně, dělí je 0,04 s). U Red Bullu si plní cíl - Horner uvedl, že chtějí sedmé místo a to se Ricciardovi podařilo. Spokojeni však si nejsou.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.