AUSTRÁLIE - KVALIFIKACE; Na čele se překvapení nekonalo. Pole position získal Hamilton. Mercedes se snažilo stíhat Ferrari a Williams. Pozitivní výsledek si mohou pochvalovat u Sauberu, Lotusu či Toro Rosso. Nespokojeni jsou zajisté u Red Bullu. Zklamání panuje u McLarenu. Jejich spojení s Hondou neodstartovalo ideálně a patří jim konec startovního roštu.
První kvalifikace sezóny 2015 začíná. Nejvíce pole position v Melbourne má na svém kontě Häikkönen a M.Schumacher - oba mají tři. Nicméně stejný počet získal také Hamilton a Vettel. Je tak možné, že se dnes budou přepisovat tabulky.
Jenson Button je ohledně vývoje sezóny optimistický. "Opravdu cítím, že tohle je auto, které může stíhat Mercedes. Je to důležité auto co se budoucnosti týče. Otázkou je kdy se tam dostaneme," uvedl Angličan.
Manor podle všeho nevyjede ani v kvalifikaci.
1. část kvalifikaceJako první na trať vyrazily Lotusy, Toro Rosso, Saubery a také Daniel Ricciardo v Red Bullu. První měřený čas si připisuje Sainz a má hodnotu 1:33,094. Na trať vyrazily také Mercedesy a Kimi Räikkönen. U Ferrari jej vyslali na měkké sadě pneumatik. Měkkou sadu zvolil také Vettel a Hülkenberg - ostatní piloti jsou na středně-tvrdé sadě.
Piloti si připisují první měřená kola a po sedmi minutách jsou na čele obě Ferrari. Vettel s časem 1:29,307 min, Räikkönen potom ztrácí více než 0,8 s. Mercedesy se řadí na čtvrté a šesté místo, ale v dalších kolech už opět vidíme Stříbrné šípy na čele. Hamilton s časem 1:28,586, Rosberg 1:28,906. Zatím čekáme na Kvjata. McLaren se trápí na konci tabulky.
Williams se zařadil mezi Ferrari a stíhají tak vedoucí Mercedes. Pořadí Bottas, Vettel, Räikkönen, Massa. Pátý Massa ztrácí však 1,8 s. Nejrychlejší na rovinkách je Bottas a Pérez, když jeli rychlostí více než 325 km/hod. Na třetí místo se řadí Verstappen s časem 1:29,248 s. Kvjat zajíždí 12. čas a míří zpět do boxů. U Red Bullu nejsou z motoru Renault příliš nadšeni.
Bottasovi sice patří osmé místo, avšak nepoužil v první části měkkou sadu pneumatik a může ji tak využít v dalších částech kvalifikace.
Mercedes, Ferrari a Bottas už nevyjedou a stačí jim zajeté časy. Massa se zlepšuje a odsunuje Verstappena na čtvrté místo. Poslední je nyní Button. Pro oba McLareny to vypadá na konec kvalifikace. A je to tak - své časy zlepšují, ale na postup dále to nestačí. Podobný výsledek (hůř než sedmnáctý) si mistr světa z roku 2009 zapsal naposledy v roce 2010, kdy McLaren zaskočil déšť.
První desítka: Hamilton, Rosberg, Massa, Verstappen, Vettel, Grosjean, Sainz, Bottas, Hülkenberg, Räikkönen.
Nepostupující: Ericsson, Magnussen, Button (+Stevens, Merhi: bez času).
2. část kvalifikacePrvní na trať míří Force India, Sauber (Nasr) a Williams. Všichni rovnou na měkké sadě pneumatik. Nasr si připisuje čas 1:29,614. Vyráží také Räikkönen, Hülkenberg na Nasrův čas ztrácí 0,3 s. Podle očekávání se Bottas zatím řadí na první místo - čas 1:28,012 min. Pérez ztrácí na svého týmového kolegu 0,4 s.
A vyrážejí Mercedesy. Hamilton zajíždí čas 1:26,894 min a má tak náskok 1,2 s na Bottase. Rosberg ztrácí na svého týmového kolegu 0,2 s. Slušné časy zajíží opět Ferrari. Třetí Vettel ztárcí 0,7 s, Vettel, Räikkönen na svého týmového kolegu 0,25 s. Za Ferrari se zařadil Williams. Ricciardo si zapisuje čas 1:29,062 min, což stačí na deváté místo.
Pořadí je následující: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Massa, Grosjean, Sainz, Ricciardo, Maldonado. Mercedesy zajely do boxů. Ricciardo zlepšuje svůj čas a řadí se na šesté místo.
Force India nepostupuje. Bottas se zlepšuje a odsouvá svého krajana Räikkönena. Nasr končí jedenáctý, na desáté místo mu chybí 0,07 s. Tohle je pro Sauber pro změnu dobrá zpráva. Do první desítky se dostávají oba Lotusy!
Nepostupující: Nasr, Verstappen, Kvjat, Hülkenberg, Pérez.
3. část kvalifikaceMercedes, Williams a Ferrari Sebastiana Vettela začínají s novým setem měkké sady pneumatik. První kolo se Bottasovi příliš nepodařilo. Red Bull varuje Ricciarda kvůli větru. Sainz a Räikkönen vyjeli na staré sadě pneumatik.
Hamilton zajíždí čas 1:26,419 min. Mercedes si suverenně drží náskok. Mezi Williamsem a Ferrari se bojuje, časy jsou těsné. Po prvních jízdách je pořadí následující: Hamilton, Vettel, Massa, Räikkönen, Maldonado, Ricciardo, Grosjean, Sainz, zatím nevyjel Rosberg a Bottas. První čtveřici dělí 2,4 s.
Hamilton si stěžuje na vibrace z předních pneumatik, jeho časy jsou však suverenní a získává pole position. Rosberg jej doplňuje na druhém místě. Massa nakonec poráží Bottase i obě Ferrari! Vettel poprvé pořáží svého nového týmového kolegu Räikkönena (avšak jen velmi těsně, dělí je 0,04 s). U Red Bullu si plní cíl - Horner uvedl, že chtějí sedmé místo a to se Ricciardovi podařilo. Spokojeni však si nejsou.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.