Martin Whitmarsh se stává výkonným ředitelem týmu Ben Ainslie Racing, který soutěží v jachtařské sérii America's Cup. Kde se celý rok ukrýval a jaký je jeho současný vztah k Formuli 1?
Po bývalém šéfovi McLarenu, kterého na počátku minulého roku nahradil Eric Boullier, se od té doby slehla zem. Nestýkával se s novináři a neukázal se ani ve Wokingu. Nyní po dlouhé době poskytl svůj první rozhovor.
Dnes se totiž na doporučení Christiana Hornera a Adriana Neweyho stal ředitelem jachtařského týmu Ben Ainslie Racing (BAR). Tato série je velmi lákavá také pro konstruktéra Red Bullu, který se chce méně věnovat F1 a čas věnovat jiným projektům v rámci firmy, ale také jachtám, jež ho vždy lákaly.
Co dělal Whitmarsh celý rok a proč o něm nebylo slyšet? Věnoval se více svým dětem a cestoval s rodinou. Nějaký čas strávil například na Borneu, kde se jeho dcera věnuje antropologii a kde pracuje na projektu s orangutany.
"Bylo to dobré pro mou duši... Mohl jsem trávit více času se svými dětmi, které už vyrostly. Můj syn je hudebním fotografem, tak jsem mu trochu pomohl se usadit. Byl jsem navštívit svou dceru v Ugandě, Rwandě a na Borneu, abych se podíval na to, co dělá. Cítím se tím vším celkem nabitý energií," říká Whitmarsh pro Telegraph.
Martin Whitmarsh si užil rok života mimo F1, nyní se stává výkonnýmředitelem týmu Ben Ainslie Racing (foto: Ben Ainslie Racing)
"Formule 1 je sport, který vám může vzít život, může vás pohltit. A myslím, že u mě se to málem stalo. Ale vím, že mám štěstí, jsem šťastným mužem. Prožil jsem úžasných 25 let a nikdy bych už znovu nemusel pracovat, kdybych nechtěl. Cokoliv teď udělám, bude kvůli tomu, že chci dělat něco nového," pokračuje bývalý šéf F1, který je hrdý na svou kariéru a na to, co s McLarenem za 25 let dosáhli: přes 100 vítězství, 8 titulů, nárůst zaměstnanců ze 100 na 3000 a obratu z 19 na 600 milionů liber (23,25 miliard Kč).
Pokud jde o Neweyho, s nímž bude možná spolupracovat a kterého bude letos Red Bull pro boj s Mercedesem tolik potřebovat, pak podle Whitmarshe čeká Hornera "boj" o Adrianův čas: "Faktem je, že Red Bull do F1 investoval ohromné peníze. A kdybych byl Christianem, udělal bych všechno možné pro to, aby se Adrian 100% soustředil jen na F1. Ale myslím si, že někdo jako Adrian - kdo je ohromně tvořivý, potřebuje další prostor. A já si myslím, že my mu ho můžeme nabídnout."
Pozvání Lewise Hamiltona na závody minulý rok odmítl,u Mercedesu by se cítil divně (foto: McLaren)
Na svou první lásku Whitmarsh nezapomněl. Prozradil, že jej potěšilo, když jej jeho bývalý pilot Lewis Hamilton ke konci loňské sezóny pozval na závod. On to však odmítl s tím, že by se v motorhomu Mercedesu místo u McLarenu cítil "divně." Svému bývalému týmu stále fandí a v neděli ráno si přivstane, aby se na úvodní velkou cenu sezóny 2015 podíval.
"Nemůžu si pomoci. Minulý rok jsem se pokoušel to nesledovat. Stále to bylo dost syrové. Vyrazili jsme na jedno místo v Indickém oceánu a já s Debs, mou manželkou, jsme si řekli, že se dívat nebudeme. Pak jeden z nás toho druhého nachytal na iPadu. Oba jsme na svých displejích měli tajně spuštěnou aplikaci uprostřed Indického oceánu - takhle smutní jsme byli. Ale překonali jsme to. Nemůžu se teď dočkat na začátek tohoto nového projektu s BARem," dodává Whitmarsh.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.