Společnost Renault Sport F1 pohánějící vozy Red Bullu a Toro Rosso po posledních testech v Barceloně hodnotí své pokroky a připravenost na začátek sezóny 2015. Očekává, že před prvním závodem dojde ještě k dalšímu navýšení výkonu.
Hlavní body ze zprávy Renaultu:- Třetí zimní test a druhý v Barceloně nabídl poslední šanci připravit Renault Energy-F1 2015 před Melbourne.
- Renault a jeho partneři z velké části naplnili své cíle, když Red Bull a Toro Rosso najeli během tří testů dohromady 9800 km, což odpovídá 32 velkým cenám.
- Vylepšení pohonné jednotky na dráze potvrdilo simulace z dynamometru. Vzhledem k tomu, že před Melbourne zbývá 10 dní pro vývoj, očekáváme v prvním závodě ještě vyšší výkon.
Motor s vnitřním spalováním (foto: Renault Sport F1)
Tento týden Renault Sport F1 zakončil své předsezónní přípravy na dráze v třetím a posledním zimním testu v Barceloně. Při udržení tempa z minulého týdne partnerské týmy Red Bull a Toro Rosso přidávali další kilometry na dráze díky celkové spolehlivosti pohonné jednotky.
Ve skutečnosti všichni čtyři jezdci poháněni Renaultem dokázali napodobit celé víkendy velkých cen včetně tréninků, kvalifikací, procedur na roštu a závodních simulací. Ty společně se vzdáleností z předchozích dvou testů přesáhli 9800 km neboli 32 velkých cen.
Pokrok Renaultu byl během 12 dnů testování konzistentní a slibný. Pohonná jednotka nyní vykazuje dobrou spolehlivost a také těží ze zlepšené ovladatelnosti. Nyní míří Renault Sport F1 do Melbourne k úvodnímu závodu šampionátu, kde by 15. března pohonná jednotka Renault Energy F1-2015 měla nabídnout po několika dalších vylepšeních ještě větší potenciál.
Zopakuje Daniel Ricciardo ve svém domácím závodě loňské pódiové umístění?(foto: Renault Sport F1)
Rémi Taffin, provozní ředitelPo skončení zimního testování jsme spokojeni s tím, že jsme z největší části dokončili náš vývojový program a ujeli co nejvíce možných kilometrů. To bylo naším cílem číslo jedna, proto jsme potěšeni tím, že naše pohonné jednotky zvládli během prvního a druhého testu v Barceloně cyklus pěti velkých cen.
Poslední den jsme zažili drobné prostoje kvůli ERS problému u Red Bullu a problému motor s vnitřním spalováním u Toro Rosso. Věříme však, že specifikace, s níž budeme jezdit v Melbourne, tyto potíže odstraní.
Z pohledu výkonnosti bychom si přáli ještě více času, vždy jsme si ale byli vědomi této situace po obzvlášť agresivních vývojových volbách. Před Melbourne stále můžeme vytěžit další potenciál, obzvlášť v oblasti ovladatelnosti. Ale pokud jde o množství poskytovaného výkonu, jsme rozhodně tam, kde jsme chtěli.
Dalším pozitivní bod se týká příprav našich technických skupin, které fungují u obou partnerských týmů. Spolupráce je nyní bezproblémová. Ve Viry zatím pokračuje práce na zajištění toho, abychom do Melbourne dorazili v té nejlepší možné formě.
Těžko něco předvídat, jedna věc je však jistá: už se nemůžeme dočkat, až tam budeme. Tři sta lidí pracovalo měsíce naplno a my všichni netrpělivě očekáváme to, jaký bude konečný výsledek.
V Austrálii bude s motorem Renault debutovat nemladší pilot v historii F1 - teprvesedmnáctiletý Max Verstappen (foto: Scuderia Toro Rosso)
Cyril Abiteboul, generální ředitelMé hodnocení předsezónního testování je poměrně pozitivní. Před začátkem byly naší hlavní prioritou spolehlivost a odstranění potíží, s nimiž jsme se setkali během zimy a v Jerezu. Nyní jsme dosáhli cílové úrovně pro Melbourne. Výsledky byly potvrzeny křížovým průzkumem dat získaných na dynamometru. V tomto ohledu je situace celkem dobrá.
Jako spolehliví se přesto jeví také všichni ostatní, takže se budeme spoléhat na výkonnost, abychom v Austrálii získali hodně bodů. A i když to je stále těžké se srovnávat v tomto ohledu s ostatními, před úvodním podnikem jsme docela optimističtí. Je však naléhavě nutné, abychom z pohonné jednotky mezi dneškem a Melbourne dostali poslední kousek potenciálu.
Nakonec také pokračujeme v analýzách dat, která jsme získali během všech tří testů, ať už se týkají samotné pohonné jednotky, našich partnerských týmů či konkurence. Jde o důležitou práci, která nám umožňuje určit naši vývojovou strategii pro zbytek sezóny a nadcházející léta.
Graf: Ujeté vzdálenosti v předsezónních testech dle výrobců motorů
Shrnutí předsezónních testů najdete zde.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.