Jak dopadlo poslední předsezónní testování, k němuž se týmy sjely do Barcelony? Jaké předváděly časy, kolik ujely kilometrů a jaké závěry můžeme po posledních zkušebních jízdách vyvodit?
Tento týden se v Barceloně sešlo devět týmů, s novým vozem konečně dorazila také Force India, která až v pátek odpoledne debutovala s novým monopostem VJM08. Z těch loňských chyběli Caterham, který již nic nezachrání, protož se jeho věci prodávají v dražbě, a Marussia. Ta by v Melbourne chybět nemusela - noví investoři se ji pokoušejí pod názvem Manor vzkřísit z hrobu. Zatím se jim to daří, protože na oficiální soupisce, kterou včera FIA vydala, nechybí. Je u ní pouze dodatek, že musí připravit monopost vyhovující letošním regulím.
Za volanty dostali tentokrát už příležitost pouze závodní piloti, celkem jsme jich v akci mohli pozorovat osmnáct. Nejrychlejšího času dosáhl Rosberg s Mercedesem v pátek na měkké směsi - 1:22,792 min je to vůbec nejrychlejší, co zde bylo za poslední k vidění, a o 2,5 sekundy rychlejší než loňský čas pole position (1:25,232 min). Jeho týmový kolega Hamilton včera zvládl okruh jen o 0,23 sekundy pomaleji a rázně naznačil, která stáj bude letošnímu ročníku vládnout, byť si oba piloti stěžovali na to, že nastavení vozu není ideální.
Zdá se, že Stříbrným šípům bude v prvních závodech počínaje Austrálií nejblíže Williams. Bottas dnes vládl na super-měkké směsi, ve svém nejlepším kole za Rosbergovým rekordem zaostal o 0,271 sekundy. Massa byl včera na stejném druhu pneumatik o dvě desetiny pomalejší než Fin. Za povšimnutí stojí to, že stáj z Grove se za celé období předsezónních testů nesetkala s jediným technickým problémem a včera i dnes si provokativně sbalila dříve. Oznámila, že má program splněný, kilometry zajeté, tak co by na trati dělali.
Největší pokrok během zimy udělalo Ferrari - podle analýzy Mercedesu stáhlo 1,1 sekundy - v relativním pořadí je o nějakou desetinku či dvě ale až za Williamsem. Räikkönen byl včera jen o 14 tisícin pomalejší než Massa, Vettel dnes ještě o 2 desetiny zpět.
Red Bull sice nepředvedl tento týden žádné bleskové kolo, ale jeho závodní simulace byly velmi dobré, proto jej rychlostně řadím na úroveň Ferrari, spolehlivostně žel o třídu níže. Renault stále řešil nějaké technické problémy, dnes stál Ricciardo téměř celé dopoledne kvůli problémům s ERS. Newey si postěžoval, že jej to děsí - Francouzi pokaždé přijdou se závadou v jiném místě.
Nejvíce si tento týden užil za volantem Nasr - jako jediný se dostal na hranici 300 kol, což na okruhu Circuit de Catalunya odpovídá vzdálenosti 1396,5 kilometrů. Nejblíže mu byli Vettel (1266,2 km), Rosberg (1182,4 km) a jeho týmový kolega Ericsson (1140,5 km).
Přehled nejrychlejších sektorů během druhých testů v Barceloně
Nejméně toho zvládl Pérez (605,2 km), Hamilton (577,2 km) a Magnussen (181,5 km), který na rozdíl ostatních jezdil místo 2 dní pouze jeden. Buttonových 642,4 km na první pohled nevypadá špatně, ale vzhledem k tomu, že jde o součet za tři dny, to už tak slavné není.
Vzdáleonsti ujeté týmy
Tímto se dostáváme k ujeté vzdálenosti týmů a tristnímu McLarenu. Ve středu sice Button urazil 101 kol, o víkendu ale zlepšení Honda nepotvrdila - po Magnussenových 39 kolech dnes Brit zvládl jen o jedno více.
Do Austrálie tedy míří McLaren nepřipraven. Tým si to uvědomuje, nicméně věří, že první závod zvládne. Lepší formu pak očekává až po návratu do Evropy. V časech na Mercedes ztrácel 2,5 sekundy.
Druhým nejméně spolehlivým týmem byl Red Bull, který ujel jen 1671,1 km. Šasi se povedlo, Renault snížil manko na Mercedes na polovinu, jen ta spolehlivost ještě zkrátka chybí. O něco lépe než přechozí dva týmy na tom byla Force India s téměř 1700 km. K tomu je třeba uvést, že nastoupila s 1,5denním zpožděním - její spolehlivost po vybalení vozu "z krabice" byla vynikající.
Nejvíce dat nasbíral Sauber, jenž odkroužil 2537 km. Nemohlo se s ním tentokrát rovnat ani Ferrari (2271,6 km), Toro Rosso (2057,5 km) či Williams (1787,5 km). Mercedes byl z tohoto pohledu průměrný, ujel 1759,6 km.
Vzdálenosti dle výrobců motorů
Z pohledu výrobců motorů má nejvíce kilometrů na kontě Mercedes, jenž zásobuje také Force Indii, Lotus a Williams - celkem 6954,6 km. O něco hůře je na tom Ferrari (4808,6 km) pohánějící také Sauber a Renault (3728,7 km) se svými zákazníky - s Red Bullem a Toro Rosso. O míle pozadu je potom Honda (823,9 km).
Kdybychom to ale přepočítali na jeden tým, pak z této statistiky vychází nejlépe Ferrari: 2404,3 km. Lépe než Mercedes (1738,6 km na tým) je na tom i Renault - 1864,3 km na jednoho zákazníka.
Německý tým se dnes navíc pochlubil, že všechny předsezónní testy zvládl s jedinou pohonnou jednotkou, u které pouze nasadil několik nových dílů. Výborná spolehlivost vzhledem k tomu, že s ní urazil 6120,6 km - vzdálenost 20 velkých cen.
Pneumatiky
Tento týden měly týmy poslední příležitost vyhodnotit interakci mezi upravenými pneumatikami Pirelli a svými novými vozy. Z časů bylo jasně patrné, že vozy zrychlily až o dvě sekundy, přičemž rozdíl by na měkčích pneumatikách podle italského výrobce gum mohl být ještě vyšší. Jenom připomenu, že zadní pneumatiky mají letos novou konstrukci, super-měkká dostala také zcela novou směs.
V Barceloně si mohli piloti vyzkoušet kromě 4 druhů slicků také prototypy středně-tvrdé směsi, kterou Pirelli vyhodnocuje pro svůj další vývoj, "není v ní však žádný rozdíl ve výkonnosti proti standardní středně-tvrdé." Tyto pneumatiky byly bez barevného označení.
Podmínky byly ale stále chladnější, než s jakými se budeme setkávat při závodech, což je třeba zohlednit zejména u tvrdé směsi. Počasí stájím tentokrát přálo, zapršelo jen krátce, a tak se na chvíli objevily i přechodné pneumatiky.
Pirelli tento týden přivezlo celkem 463 sad pneumatik, z toho 36 super-měkkých, 85 měkkých, 137 středně-tvrdých, 20 prototypů středně-tvrdých, 72 tvrdých, 66 přechodných, 47 mokrých. Týmy z toho využily 290 sad: 30 super-měkkých, 74 měkkých, 122 středně-tvrdých, 18 prototypů středně-tvrdých, 42 tvrdých a 4 přechodné (žádnou mokrou).
Nejdelší stinty: super-měkká směs - 5 kol (Ericsson, Hülkenberg, Nasr i Pérez), měkká - 15 kol (Massa a Rosberg), středně-tvrdá - 26 kol (Ericsson), prototypy středně-tvrdé - 28 kol (Räikkönen), tvrdá - 27 kol (Nasr), přechodná - 6 kol (Hamilton i Kvjat).
Souhrnné statistiky za všechny 3 předsezónní testy
Z jednotlivců ujel během 12 testovacích dnů nejvíce Rosberg - 3463,2 km. O téměř 500 km má na kontě nováček Nasr (2976,4 km), za něj se řadí další nováček Verstappen (2833,5 km) a čtyřnásobný mistr světa Vettel (2768,5 km).
Nejméně si jízd užili Button (1033,4 km), Wehrlein (749,5 km), Alonso (536 km), Wolffová (400,3 km), Palmer (358,4) a Magnussen (181,5 km).
Nejvíce dat za všechny tři letošní testy dohromady (Jerez, Barcelona I. a II.) nasbíral Mercedes s 6120,6 kilometry. Sauberu patří druhá příčka (5708,8 km), třetí je Toro Rosso (5533,8 km) a čtvrté Ferrari (5423 km).
Nejhůře jsou na tom Red Bull (4352 km), Lotus (4230,2 km), Force India (3114,2 km) a McLaren (1751 km). Indická stáj ale minulý týden testovala jako jediná se starým vozem (1415,1 km), s novým tedy ujela nejméně (1699,1 km). I tak se s 2,5 dny téměř vyrovnala McLarenu, který nechyběl ani na jednom z 12 dnů.
Britský tým z Wokingu je na tom ale pořád lépe než loni po testech Red Bull (1711,2 km), Marussia (1686 km) či Lotus (1288 km). Nasazení zcela nové, velmi složité pohonné jednotky zkrátka není triviální záležitostí na jeden večer.
Z pohledu výrobců motorů je na tom nejlépe Mercedes 18 378 km (4594,5 km na tým). Za ním se řadí Ferrari s celkem 11 131,7 km (5565,9 km), pak Renault 9 885,8 km (4942,9 km na tým) a poslední Honda (1751 km).
Během všech tří testů týmy využily 41 sad super-měkkých pneumatik, 151 sad měkkých, 331 sad středně-tvrdých, 36 sad prototypů středně-tvrdých, 106 sad tvrdých, 18 sad zimních, 29 sad přechodných a 6 sadu pneumatik do deště, tj. celkem 718 sad.
Každý tým může v roce 2015 pro testování využít 110 sad (o 15 méně než loni). Týmy si něco nechaly v zásobě kvůli dvěma testům, jež jsou letos plánovány během sezóny (12. a 13. května v Barceloně a 23. a 24. června v Rakousku)
Dohromady týmy během předsezónních testů 2015 ujely 41 146,509 km.
Reportáž z druhých testů v Barceloně: 1. den, 2. den, 3. den a 4. den. Fotogalerie zde.
Shrnutí předchozích testů: Jerez a Barcelona I.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.