Renault přemýšlí o svém dalším působení ve Formuli 1. Stáhne se, bude fungovat i nadále pouze jako dodavatel pohonných jednotek nebo bude míst svůj vlastní tým?
Francouzská automobilka svůj závodní tým prodala za symbolickou cenu v roce 2010 společnosti Genii Capital, ta jej později přejmenovala na Lotus a z Renaultu se tak stal pouze dodavatel motorů.
Z počátku zásoboval čtyři týmy, ale po loňském krachu Caterhamu, Marussie a odchodu Lotusu k Mercedesu mu zůstalo pouze Red Bull a jeho dceřiná stáj Toro Rosso. Ředitel společnosti Renault Sport F1, Cyril Abiteboul, připustil, že nyní zvažují, co dále.
"Jsme zde kvůli marketingu. Pokud tedy z marketingového hlediska budeme potřebovat věci dělat trochu odlišně, pak jsme vůči tomu otevření. V podstatě mám pouze jednoho zákazníka. Jde o situaci, kdy jsme zcela závislí na Red Bullu," vysvětluje Abiteboul pro Autosport.
Red Bull navíc dává často najevo nespokojenost s francouzskými pohonnými jednotkami. Přes zimu se opět zlepšili, ale stále nejsou tam, kde by měly být (více zde). Dodavatel motorů proto zvažuje další formu svého zapojení do F1.
Vrátí se Renault do F1 jako konstruktér? (foto: Renault Sport F1)
"Je to pro Renault udržitelné? Toť otázka. Neříkám ano ani ne," pokračuje Abiteboul. Renault má možnost investovat do nějakého týmu s tím, aby jej získal pro sebe. Jednou z možností je koupit svou bývalou stáj Lotus zpět, další možností je Toro Rosso. Podklady pro konečné rozhodnutí má zpracovat bývalý technický ředitel Mercedesu, Bob Bell.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.