Formule 1 se opět chystá měnit ve velkém pravidla. Dnes je na programu klíčové hlasování, které ukáže, zda ke změnám v konstrukci vozů dojde již příští rok nebo až v roce 2017.
Po týdnech diskusí mezi šéfy týmu a technickými řediteli ohledně podoby nových pravidel dnes dojde v rámci Komise F1 v Ženevě k rozhodujícímu hlasování. Hovoří se o úpravách motorů, aerodynamiky, širších vozech a širších pneumatikách.
Minulý rok bylo schváleno, že k většinovému souhlasu ohledně změny pravidel pro příští rok musí dojít mnohem dříve, než tomu bývalo. Znamená to, že pravidla pro rok 2016 se po 1. březnu mohou změnit pouze po jednomyslném souhlasu všech týmů, k čemuž v F1 dochází velmi vzácně.
Týmy jsou rozděleny v názorech na rozsah a rychlost zavedení změn. Zatímco změny u motorů, které by měly dosahovat výkonu 1000 koní, se nedají do roku 2017 realisticky očekávat, některých změn bychom se příští rok již dočkat mohli - například širšího rozchodu, širších pneumatik a vyššího přítlaku.
Týmy se liší v názorech na to, od kdy přistoupit ke změnám. Odklad na rok 2017 by byl podle některých přijatelnější z pohledu nákladů. To je názor McLarenu či Mercedesu, zatímco Red Bull se snaží prosadit změny co nejdříve a Ferrari je někde na půl cesty. Odložení širších pneumatik by bylo i v souladu s kontraktem Pirelli - ten vyprší v roce 2016.
Součástí navrhovaných změn je také přechod na širší pneumatiky (ilustrační foto: Pirelli)
Pokud by dnes při hlasování byly proti pouze jeden či dva týmy, pak by změnám od příštího roku nezabránily. Pokud Komise F1 změny schválí, potom dojde ještě na výjimečné faxové hlasování Mezinárodní rady motorsportu FIA, která je musí ratifikovat.
To proto, že její zasedání není plánováno dříve než na 20. března - téměř tři týdny po termínu, kdy musí být o změnách rozhodnuto. Pokud F1 komise tento týden nebude souhlasit se zavedením změn od roku 2016, pak budou odloženy až na sezónu 2017.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.