Renault dle konstruktéra Red Bullu, Adriana Neweyho, konečně připustil, že na Mercedes v minulé sezóně ztrácel kolem 10 % výkonu, jak rakouský tým odhadoval. Nelíbí se mu současná pravidla, která kladou příliš velký důraz na motory.
"Myslím, že Renault nyní akceptoval, nebo prohlásil, že jejich výkonnostní deficit se pohyboval kolem 10 %, což je v souladu s našimi odhady z vlastních analýz. Samozřejmě, že došli ke svému názoru, jde ale o velké číslo a pro Renault to není lehké překonat ve velmi krátké době," uvádí Newey.
"Podle mě odvedli velmi dobrou práci při vývoji motoru během zimy, ale 10% ztrátu během několika měsíců nepřekonáte - a to je pozice, ve které se momentálně nacházíme. Je lepší než minulý rok, ale stále znatelně za tím, kdy byl minulý rok Mercedes - a to samozřejmě nebereme v potaz to, na co přišli během zimy," odhaluje Brit.
Renault letos tvrdí, že jeho nová pohonná jednotka Energy F1-2015 dosahuje výkonu kolem 850 koní - oproti minulému roku se tedy zlepšila o 90 koní. Podle Neweyho ale Mercedes již loni dosahoval více a během zimy také nespal. I když se ostatním výrobcům zřejmě podařilo náskok o něco snížit, přesto se očekává, že si německý tým svou dominanci přenese i do sezóny 2015.
Taková je povaha motorového odvětví - mají mnohem delší zaváděcí dobu, pomalejší vývojové křivky než výrobci šasi, protože díly vyžadují pro výrobu tak dlouhý čas," pokračuje technický ředitel Red Bullu, který minulý týden v Jerezu ujel pouze 735 km. Horší byl už jen McLaren (350 km), ale Mercedes ujel o 1550 km více.
"Tento rok pro nás bude docela náročný a já si myslím, že se to dostalo trochu mimo kontrolu. F1 by podle mě měla být směsicí výkonnosti jezdce, šasi a motoru. Jenže současná pravidla se příliš přiklonila na stranu motoru, protože pro šasi platí velmi restriktivní pravidla. Pokud tedy výrobce motoru získá výhodu, pak je to pro výrobce šasi těžké odvést dostatečnou práci na tom, aby to překonal," pokračuje konstruktér Red Bullu.
Letošní pohonná jednotka Renaultu podle Neweyho zaostává i za tou loňskou Mercedesu(foto: Red Bull Racing)
"Samozřejmě, že mezi šasi existují rozdíly, jak jsme viděli minulý rok. Nejsem si jistý tím, že loni měla všechna auta Mercedesu stejné motory, pokud jde o software a palivo, ale Renaulty to tak rozhodně měly. Nemůžu komentovat vozy Ferrari.
Mezi auty poháněnými Renault ve výkonnosti byly rozdíly. Tím netvrdím, že ve výkonnosti [ostatních] šasi rozdíly nejsou - samozřejmě, že ano. Ale je to těžší najít ten poslední kousek," soudí Newey.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.