Force India se objeví s novým autem až na posledním předsezonním testu v Barceloně. Zpoždění při vývoji nového šasi živí zvěsti o finančních problémech indického týmu. To Force India odmítá.
Nový vůz týmu Force India jsme ještě neviděli a v Jerezu indická stáj chyběla. Mohli jsme číst různé zvěsti o velkém zadlužení týmu a dokonce o možném ohrožení startu v Austrálii. Poslední zprávy o dalším odložení debutu monopostu Force India VJM08 přilily další olej do ohně. Mluví se o tom, že tým ještě nemá hotové nové šasi a nádrže díky prodlením v platbách, dlužit má také Toyotě za využívání aerodynamického tunelu v Kolíně nad Rýnem a za dodávky motorů.
Dle týmu za těmito špatnými zprávami o stavu týmu stojí bývalí zaměstnanci, kteří mají s týmem ještě otevřené účty. Samozřejmě v přeneseném slova smyslu. Jsou ale úplně všechny řeči jen výmysly? Vždyť zrovna v F1 platí: Není kouře bez ohně.
Starý dodavatel šasi měnil výrobní závodCo se šasi týče, tak Force India a všechny týmy, které jí předcházely, si už 15 let nechají dělat karbonové díly u společnosti EPM. Dle Otmara Szafnauera byla 30 denní lhůta splatnosti faktur vždy dodržena. "U našich dodavatelů nejsou žádné dluhy." Není ale zatím také žádné šasi, jak je to možné? EPM přes zimu stěhovalo fabriku, protože s časem přibylo takové množství nových zakázek z IndyCar a různých závodů sportovních vozů, že starý závod praskal ve švech.
Během přesunu došlo ale k poškození jejich strojů a nové nebyly očividně zavčas dodány. Nové šasi pro Force Indii mělo termín do začátku prosince. Když nebylo ještě koncem měsíce kvůli těmto problémům hotové, tak musela Force India hledat krátkodobou náhradu. "Zrovna v době, kdy byly tyto firmy v boomu. Museli jsme čekat na slot další dva týdny," popisuje Szafnauer problém. Z tohoto důvodu dorazilo nové šasi do fabriky v Silverstone až před dvěma týdny.
Formule 1 tankuje jen proti platbě dopředuOpačná situace je s výrobcem nádrží, společností ATL. Americká firma má monopol. Říká se, že dva týmy, které se v mezičase staly nesolventními, jí nezaplatily. ATL tak přikročila ke změně podmínek plateb. Nádrže dodává jen naproti platbě předem. Všem.
Faktury jsou v této branži běžně splatné 30, 60 nebo 90 dní po dodání. Velké týmy s plnými rozpočty nemají se zpřísněnými podmínkami firmy ATL problém. Pro menší to už ale nebylo tak jednoduché. V mezičase došlo ale k zaplacení i tohoto účtu a nádrže už byly týmu doručeny, zní od Force Indie.
Také u motorů a převodovek nejsou žádné staré dluhy. "Naše peníze za rok 2014 jsme od Force Indie dostali," řekl Niki Lauda v Jerezu. Mercedes svým zákazníkům kvůli špatným zkušenostem z minulosti dává také jen malou svobodu. Pokud by nebyly účtu přesně zaplaceny, tak by Mercedes motory i převodovky zadržel. To, že jsou účtu placeny až ke konci jejich lhůt pro splatnost, je v byznysu normální. První peníze od Bernieho Ecclestona přijdou obvykle až v únoru. Noví sponzoři pošlou svoje peníze zpravidla poprvé až po polovině roku. Z tohoto důvodu jsou prosinec a leden pro malé týmy těžkými měsíci.
Force India své závazky řádně vyrovnala (foto: Sahara Force India)
Force India už testuje ve větrném tuneluCo se Toyoty týče, tak Force India se rozhodla, že letošní auto bude vyvíjet v aerodynamickém tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Důvodem je to, že je lepší než jejich vlastní v Brackley a později ji umožní nasazení modelů v 60% měřítku. Tým v Kolíně testuje už od listopadu. Také Toyota však přitvrdila podmínky pro svoje klienty. Finanční krize v motorsportu je přinutila, aby požadovali od svých klientů třetinu částky za pronájem dopředu. Jinak se do větrného tunelu nedostanou.
Zkraje ledna tým Force India Vijaye Mallyi provedl první aero testy nového auta v německém Kolíně. Od 5. února probíhá druhá fáze testů. "Pokud bychom nedostáli našim závazkům, tak bychom teď nebyli ve větrném tunelu," řekl Szafnauer. Okolnosti však první test nového auta dvakrát posunuly. "Rozhodnutí o vzdání se testu v Jerezu pro nás nebylo těžké. Na závodní trati bychom se toho moc nenaučili. To, že musíme vypustit první testovací týden v Barceloně, to nás bolí už více," zakončil sportovní ředitel týmu. Na druhém testu však tým už uvidíme se starým vozem. Cílem bude poznat hlavně nové pneumatiky.
Lewis Hamilton nedávno provedl zásadní změnu, která mu má pomoci lépe se adaptovat v novém týmu Ferrari. Tento krok je součástí jeho snahy urychlit proces zapracování a dosáhnout co nejrychlejšího zlepšení ve výkonech během sezóny.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.