Force India přiznává, že neúčast Marussie by pro ni byla finančně výhodná. Pokud ale požádá o účast v letošním šampionátu řádně, je ochotna svůj zamítavý postoj znovu zvážit.
Jak jsme vás včera informovali, týmy včera při zasedání Strategické skupiny F1 v Paříži projednávali žádost Marussie o účast v šampionátu 2015 s loňským vozem. Force India byla proti, protože projekt Marussie podle ní nestojí na pevných základech.
A svůj požadavek měla předložit pořádně - žádost místo toho zaslala v jednostránkovém dopise bez detailů týkající se vlastnictví týmu, jeho financování či podpory insolvenčních správců. Zástupce ředitele Force Indie, Rob Fernley, proto nebyl spokojený s informacemi, kterými Marussia svůj požadavek podložila.
"Nechceme ztrácet týmy, ale jednou z podmínek pro schválení bylo, že jasně doloží udržitelnost svého programu a to, kdo za ním stojí. Kde jsou tedy finance? Kdy přejdou na auto 2015? Chtělo to pořádnou prezentaci a návrh, o kterém by se dalo přemýšlet. Na nic se nevymlouvám, ale je to na žádajícím týmu, aby přesvědčil ostatní," vysvětluje zamítavé stanovisko indické stáje Fernley.
Na otázku, zda by byli ochotní svůj postoj vůči Marussii změnit, pokud by podala řádnou žádost, odpovídá: "Museli bychom. Tento proces byl uzavřen, ale stejně jako všechno v životě - pokud jste odmítnutí jednou, tak se vrátíte a uděláte to pořádně." Zdůrazňuje, že Force nebyla proti principu, aby se Marussia vrátila, ale proti způsobu, jakým svou žádost podala.
Force India hlasovala proti účasti Marussie s loňským vozem - dala si vlastní gól?(foto: Sahara Force India)
Jde o peníze až v první řadě?Uvědomuje si, jakou nelibost si tím vysloužili u fanoušků F1, podle nichž krátkozrace kvůli penězům upřednostnili vlastní zájmy před zájmem sportu. Přiznává, že jejich postoj finance ovlivnily, nebyly podle něj ale tím nejdůležitějším faktorem.
"Je tam nějaký prvek finančního stimulu pro toto rozhodnutí? Samozřejmě, že je. Lhal bych, kdybych řekl, že ne. Musíme se zaměřit na přežití nezávislých týmů, které zůstaly. Force Indii to pomůže.
Ale hlavní je to, že pokud by Marussia svůj návrh podala řádně, pak by rozhodnutí mohlo být jiné. My jsme nehlasovali proti kvůli tomu, že nám to přinese navíc 4 miliony liber [150 mil. Kč], to nebylo o tom. Hlasovalo se o tom, zda 'umožníte Marussii jezdit s vozem 2014?'
Ale kde je dokumentace, která by to podpořila. K tomu je třeba spousta ústupků. Nejde o drobné rozhodnutí. Břemeno je na Marussii, ne na Force Indii, aby prezentovala svůj případ. Žel převažují emoce. Bylo by to ode mě špatné, kdybych se rozhodoval na základě emocí, protože si dělám starosti o to, co by mohli říct fanoušci. Nebojíme se dělat obtížná rozhodnutí," dodává Fernley.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.