První den testů v Jerezu pro McLaren nedopadl zcela ideálně. Fernando Alonso s novým monopostem MP4-30 poháněným Hondou ujel pouze 6 kol. V čem spočíval zádrhel a jaký měl tým program?
McLaren ujel dopoledne několik instalačních kol, které postupně natahoval - před obědem potom zvládl tři okruhy v řadě za sebou. Program týmu však skončil předčasně poté, co inženýři a mechanici nedokázali vyřešit technické problémy.
Alonsovy dojmy po návratu k McLarenu"Vzhledem k složitosti moderních strojů F1 nás moc tento druh problémů dneska nepřekvapil. Jde zkrátka o věci, které zažíváte během prvního dne testů F1. Šlo pro mě ale o fantastický den: měl jsem přednost poprvé vyjet s autem při návratu McLarenu a Hondy po 23 letech. Na to jsem nesmírně hrdý," uvádí závodní pilot Fernando Alonso.
"Samozřejmě, že auto ještě moc necítím - ujel jsem hrstku kol a většinu z nich pomalu, když jsme prováděly základní kontroly. Potřebuji tedy o něco více času, abych o něm mohl hovořit přesněji. Ale zdá se, že vše reaguje dobře a ukazuje to to, co jsme očekávali."
Fernando Alonso s novým vozem ujel jen 6 kol, pocity má přesto "fantastické" (foto: McLaren)
"Stále se toho musíme hodně naučit, ale nezapomínejme, jak to bylo těžké pro mnoho týmů minulý rok. U nás to nebude jiné. Každé kolo, které odjedeme, se něco naučím, snad tedy do Austrálie dorazíme s dobrým porozuměním vozu. Zatím mi vše připadá velmi vzrušující - v garáži všichni zažívají spoustu pozitivních pocitů. Jsem moc rád, že jsem součástí tohoto projektu," shrnuje Španěl své dojmy po prvním dnu v Jerezu, kde se na testy přišlo podívat 20 tisíc lidí.
Na otázku, zda má dostatek trpělivosti na takové problémy, s nadhledem zavzpomínal na svou nedávnou minulost u Ferrari: "V uplynulých pěti letech jsem dokázal, že trpělivost mám."
Pak pochválil Mercedes: "Tým který loni dominoval a vyhrál téměř všechny závody, dnes ujel přes 150 kol. Do sezóny určitě vstoupí s náskokem. To je ale normální, oni své auto jen dále rozvíjejí. My ale máme zcela nový vůz. Nevěřím ale tomu, že opět vyhrají tolik závodů. Jsou určitě favority, ale ostatní týmy jsou připraveny lépe než loni."
Opakování sezóny 2007 u McLarenu podle něj nehrozí: "Změnil jsem se. Tehdy mi bylo jen 25 let. Nyní je perfektní čas pro to, abychom se dali opět dohromady. S Ericem [Boullierem] je tým otevřenější a skládá se z více národností. Konstrukce se s Peterem [Prodromouem] úplně změnila. Honda se vrací po 22 letech. Celý tým tomuto projektu věří. Je to fantastický pocit."
Tým se u nového vozu rozhodl pro zcela novou konstrukci (foto: McLaren)
Podle šéfů čeká McLaren dlouhá nocZávodní ředitel Eric Boullier vysvětluje: "Dnes to byl náročný den, což nás nepřekvapilo vzhledem k tomu, že nové auto bylo navrženo dle zcela radikální filozofie o nulové velikosti. Ve skutečnosti stále systematicky a metodicky zpracováváme analýzu odpoledních technických potíží, abychom v dalších dnech dokázali ujet více kilometrů.
Obzvlášť povzbuzující je způsob, jakým technici a inženýři McLarenu a Hondy dobře spolupracují - jednotně sdílejí své ambice, aby co nejdříve vyřešili u nového vozu nevyhnutelné vývojové problémy. Dnešní večer bude svízelný a bez spánku, ale jinak to nejde. Sem s tím!"
Ředitel vývoj Hondy, Jasuhisa Arai, pokračuje: "Procházeli jsme ustálenou kontrolou, dopoledne jsme jezdili kolo za kolem a z MP4-30 jsme obdrželi dobrou zpětnou vazbu. Jde o prvotní test našeho radikálně zkonstruovaného vozu, proto jsme několik potíží očekávali. Těšíme se na delší jízdy v brzké budoucnosti. Šlo o napínavý den našeho velmi vzrušujícího projektu. Je to skvělé být konečně na druhé straně, ne jen sedět na tribunách."
Fernando Alonso s McLarenem MP4-30 dnes v Jerezu (foto: McLaren)
McLaren nyní intenzívně analyzuje dnešní výkony svého vozu ve snaze vyřešit problémy, které negativně ovlivnily první den. Zítra do monopostu MP4-30 usedne Jenson Button.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.