Ferrari, McLaren a Red Bull připravují nové kratší nosy pro své letošní monoposty. Nasadí je, jakmile projdou povinnými nárazovými testy Mezinárodní automobilové federace.
FIA změnou pravidel pro špičku nosu připravila inženýrům perné chvilky - vozy při prvních simulacích přišly až o 10 % svého celkového přítlaku. Inženýrům chvíli trvalo, než se dostali na loňské úrovně. Problém působí posunutí víru Y250, který pak negativně ovlivňuje proudění podél vozu směrem dozadu.
Ideální řešení se zdá být jasné: krátký nos. S opravdu krátkými nosy ale prošli nárazovými testy u FIA pouze Lotus a Mercedes. Ostatní, jako například Ferrari, McLaren či Toro Rosso, zatím jezdí s delšími vozy.
Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley byl překvapen, když je viděl: "Sotva si dokážu představit, že dosáhnout minulých úrovní přítlaku. My jsem to zkoušeli a na nic dobrého jsme nepřišli. U nás to jde jen s krátkým nosem," cituje Auto Motor und Sport.
McLaren chce přijít s kratší verzi svého nosu, který by se více podobalřešení Mercedesu (foto: McLaren)
S takovým řešením je ale velmi náročné projít u FIA nárazovými testy. Mercedesu s 85cm dlouhým nosem se to podařilo až na čtvrtý pokus - to ale měl k dobru zkušenosti z loňska, které soupeřům s tak krátkým řešením chybí. Williams musel přidat ke svému nosu drobnou špičku, se kterou podruhé prošel na poslední chvíli, podobné řešení vidíme u Red Bullu.
U FIA se nyní šikují týmy s žádostí o další testy - připravují druhé či už dokonce třetí verze svých nosů. Technický ředitel Toro Rosso James Key potvrzuje, že mezi ně patří také: "Naším cílem je mít na začátku sezóny jiný nos." V současné době mají dlouhý, rádi by ale přešli na podobné řešení, jaké má Mercedes.
Nos vozu Toro Rosso STR10 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Krátké nosy mají v plánu pochopitelně také Ferrari a McLaren. Oba již v Jerezu dnes jezdí, ale pouze s testovacími verzemi, které navrhli pouze pro to, aby se nezdržovali s nárazovými testy a mohli ujet co nejvíce kilometrů.
V Jerezu jde hlavně o prvotní zkoušky vylepšených motorů, v případě McLarenu jde o zcela novou pohonnou jednotku Hondy. Pokud vše půjde dobře, uvidíme ty správné verze nosů během příštího testu v Barceloně.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.