Ferrari, McLaren a Red Bull připravují nové kratší nosy pro své letošní monoposty. Nasadí je, jakmile projdou povinnými nárazovými testy Mezinárodní automobilové federace.
FIA změnou pravidel pro špičku nosu připravila inženýrům perné chvilky - vozy při prvních simulacích přišly až o 10 % svého celkového přítlaku. Inženýrům chvíli trvalo, než se dostali na loňské úrovně. Problém působí posunutí víru Y250, který pak negativně ovlivňuje proudění podél vozu směrem dozadu.
Ideální řešení se zdá být jasné: krátký nos. S opravdu krátkými nosy ale prošli nárazovými testy u FIA pouze Lotus a Mercedes. Ostatní, jako například Ferrari, McLaren či Toro Rosso, zatím jezdí s delšími vozy.
Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley byl překvapen, když je viděl: "Sotva si dokážu představit, že dosáhnout minulých úrovní přítlaku. My jsem to zkoušeli a na nic dobrého jsme nepřišli. U nás to jde jen s krátkým nosem," cituje Auto Motor und Sport.
McLaren chce přijít s kratší verzi svého nosu, který by se více podobalřešení Mercedesu (foto: McLaren)
S takovým řešením je ale velmi náročné projít u FIA nárazovými testy. Mercedesu s 85cm dlouhým nosem se to podařilo až na čtvrtý pokus - to ale měl k dobru zkušenosti z loňska, které soupeřům s tak krátkým řešením chybí. Williams musel přidat ke svému nosu drobnou špičku, se kterou podruhé prošel na poslední chvíli, podobné řešení vidíme u Red Bullu.
U FIA se nyní šikují týmy s žádostí o další testy - připravují druhé či už dokonce třetí verze svých nosů. Technický ředitel Toro Rosso James Key potvrzuje, že mezi ně patří také: "Naším cílem je mít na začátku sezóny jiný nos." V současné době mají dlouhý, rádi by ale přešli na podobné řešení, jaké má Mercedes.
Nos vozu Toro Rosso STR10 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Krátké nosy mají v plánu pochopitelně také Ferrari a McLaren. Oba již v Jerezu dnes jezdí, ale pouze s testovacími verzemi, které navrhli pouze pro to, aby se nezdržovali s nárazovými testy a mohli ujet co nejvíce kilometrů.
V Jerezu jde hlavně o prvotní zkoušky vylepšených motorů, v případě McLarenu jde o zcela novou pohonnou jednotku Hondy. Pokud vše půjde dobře, uvidíme ty správné verze nosů během příštího testu v Barceloně.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.