Ferrari, McLaren a Red Bull připravují nové kratší nosy pro své letošní monoposty. Nasadí je, jakmile projdou povinnými nárazovými testy Mezinárodní automobilové federace.
FIA změnou pravidel pro špičku nosu připravila inženýrům perné chvilky - vozy při prvních simulacích přišly až o 10 % svého celkového přítlaku. Inženýrům chvíli trvalo, než se dostali na loňské úrovně. Problém působí posunutí víru Y250, který pak negativně ovlivňuje proudění podél vozu směrem dozadu.
Ideální řešení se zdá být jasné: krátký nos. S opravdu krátkými nosy ale prošli nárazovými testy u FIA pouze Lotus a Mercedes. Ostatní, jako například Ferrari, McLaren či Toro Rosso, zatím jezdí s delšími vozy.
Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley byl překvapen, když je viděl: "Sotva si dokážu představit, že dosáhnout minulých úrovní přítlaku. My jsem to zkoušeli a na nic dobrého jsme nepřišli. U nás to jde jen s krátkým nosem," cituje Auto Motor und Sport.
McLaren chce přijít s kratší verzi svého nosu, který by se více podobalřešení Mercedesu (foto: McLaren)
S takovým řešením je ale velmi náročné projít u FIA nárazovými testy. Mercedesu s 85cm dlouhým nosem se to podařilo až na čtvrtý pokus - to ale měl k dobru zkušenosti z loňska, které soupeřům s tak krátkým řešením chybí. Williams musel přidat ke svému nosu drobnou špičku, se kterou podruhé prošel na poslední chvíli, podobné řešení vidíme u Red Bullu.
U FIA se nyní šikují týmy s žádostí o další testy - připravují druhé či už dokonce třetí verze svých nosů. Technický ředitel Toro Rosso James Key potvrzuje, že mezi ně patří také: "Naším cílem je mít na začátku sezóny jiný nos." V současné době mají dlouhý, rádi by ale přešli na podobné řešení, jaké má Mercedes.
Nos vozu Toro Rosso STR10 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Krátké nosy mají v plánu pochopitelně také Ferrari a McLaren. Oba již v Jerezu dnes jezdí, ale pouze s testovacími verzemi, které navrhli pouze pro to, aby se nezdržovali s nárazovými testy a mohli ujet co nejvíce kilometrů.
V Jerezu jde hlavně o prvotní zkoušky vylepšených motorů, v případě McLarenu jde o zcela novou pohonnou jednotku Hondy. Pokud vše půjde dobře, uvidíme ty správné verze nosů během příštího testu v Barceloně.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.