Technický šéf Red Bullu, Adrian Newey, lobuje za užší spolupráci s Renaultem. Pro rok 2015 ale žádá trpělivost: "Vše potřebuje čas."
Red Bull bude mít i v letošní sezoně při snaze o stažení náskoku Mercedesu trochu svázané ruce. Alespoň s tím počítá technický šéf týmu z Milton Keynes. Adrian Newey, který se v rámci společnosti letos nebude starat jen o F1, říká, že před jejich motorovým partnerem, společností Renault, je velká výzva. Mohou být prý rádi za to, že vloni vyhráli tři závody.
"V našich očekáváních musíme zůstat realističtí. Mercedes má velmi silnou pohonnou jednotku. Vycházíme z toho, že na konci loňské sezony měli asi o 60 koní více než my. Renault dělá vše pro to, aby tuto díru zacelil, ale něco takového trvá určitý čas. Vývojové časy u pohonné jednotky jsou delší, než když člověk něco dělá na šasi. Renault přijal tuto výzvu. Ale musíme jim na to poskytnout potřebný čas," říká Adrian Newey.
"Člověk by neměl zapomínat na to, že to není jen spalovací motor, ale celý systém se všemi komponenty je hodně komplexní." Nejdelikátnější věcí je přimět fungovat celý systém a ještě jej stíhat uchladit. "Když má nějaký konkurent velký náskok, tak není tak jednoduché ho rychle dohnat nebo dokonce předehnat. Letos půjde jednoduše o to, abychom ztrátu dále zredukovali. Pokud bychom mohli opět vyhrát tři závody, tak by to bylo fantastické, ale spoléhat se na to každopádně nemůžeme. Musíme pro to udělat to nejlepší a položit tak pro budoucnost ten nejlepší základ."
Adrian v garáži s Dietrichem Mateschitzem(foto: Red Bull Racing)
Adrian Newey se letos v rámci společnost Red Bull Advanced Technologies bude starat o vývoj závodní jachty pro závody America's Cup. "Je to první rok, ve kterém se budu vedle návrhu auta Formule 1 angažovaný ještě v jiných věcech. I přesto mám ale pohled na vývoj nového vozu, zvláště když jde o obal a o získání maximální výkonnosti." Na testech a prvních Grand Prix by měl být Newey osobně přítomen. "Možná, že mám já sám pár nápadů."
"V pravidlech nejsou žádné změny - až na malou drobnost týkající se nosů. Pro nás tak celkově půjde o proměnění toho, co jsme se naučili v loňské sezoně. Na základě této naučené lekce jsme auto optimalizovali." Newey pak ještě dodal, že odchod Sebastiana Vettela k Ferrari a příchod mladého Daniila Kvjata neměl na vývoj auta žádný vliv.
10 let u Red Bullu
Ovšem nesporná věc je, že pod vývojem aktuálního auta už Newey není podepsaný v tolika oblastech jako dříve. "U Red Bullu jsem už 10 let. Až doposud to byla zajímavá cesta. Když jsem k týmu přišel, tak měli v podstatě Jaguar přemalovaný na modro. Mým prvním úkolem bylo vybudovat potřebnou infrastrukturu. Šlo o to, aby spolu vše dobře spolupracovalo a měli jsme tak solidní základ. To vše se dělo během let 2006 a 2007 a v první části roku 2008. Změna pravidel pro sezonu 2009 se nám náramně hodila. Od poloviny roku 2008 jsme měli tým, infrastrukturu a veškeré nástroje byly k dispozici.
Zde při týmovém focení: Newey (druhý zleva), vedle něj Christian Horner a vedle něj Helmut Marko (foto: Red Bull Racing)
Z toho jsme mohli při změně pravidel profitovat. V roce 2009 jsme mohli získat naše první vítězství. Od roku 2009 do roku 2013 byla pravidla v podstatě stabilní. Šlo už vlastně jen o finální doladění. Spolupráce byla stále lepší. Výsledkem bylo vítězství čtyřech mistrovských titulů. V roce 2014 jsme měli nevýhodu v pohonné jednotce. I přesto to byla dobrá sezona, když jsme vyhráli tři závody.
Teď bude první sezona, ve které bude něco jinak než dříve. Já jsem se trochu stáhl a dělám ještě jiné věci. Formule 1 už není mým jediným zájmem. Pro mě osobně je to nový důležitý podnět, ale je to dobré také pro tým. Talentovaní technici v našem týmu mohou teď dále vzkvétat," pokračuje Newey, který oficiálně zůstává technickým šéfem, ale každodenní záležitosti vede šéfinženýr Rob Marshall.
"Na prvních závodech budu, budu navštěvovat také testy. Obstarám si přehled, na něco poukáži a budu působit jako takový art mentor. Určitě také sám přispěji několika nápady." Kromě F1 se bude tedy v rámci Red Bull Advanced Technologies starat kromě jiného o vývoj závodní jachty. "Děláme docela odlišné projekty. Momentálně stavíme především jachtu pro America's Cup. Je to vzrušující. America's Cup je kromě motorsportu pravděpodobně jediným sportem, který funguje s velkými rozpočty a vyspělými technologiemi. Je tu hodně parael. Základy například u simulací jsou stejné. Technologie jsou docela podobné, jen se rozdílně aplikují. Pro mě je to fascinující oblast."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.