Technický šéf Red Bullu, Adrian Newey, lobuje za užší spolupráci s Renaultem. Pro rok 2015 ale žádá trpělivost: "Vše potřebuje čas."
Red Bull bude mít i v letošní sezoně při snaze o stažení náskoku Mercedesu trochu svázané ruce. Alespoň s tím počítá technický šéf týmu z Milton Keynes. Adrian Newey, který se v rámci společnosti letos nebude starat jen o F1, říká, že před jejich motorovým partnerem, společností Renault, je velká výzva. Mohou být prý rádi za to, že vloni vyhráli tři závody.
"V našich očekáváních musíme zůstat realističtí. Mercedes má velmi silnou pohonnou jednotku. Vycházíme z toho, že na konci loňské sezony měli asi o 60 koní více než my. Renault dělá vše pro to, aby tuto díru zacelil, ale něco takového trvá určitý čas. Vývojové časy u pohonné jednotky jsou delší, než když člověk něco dělá na šasi. Renault přijal tuto výzvu. Ale musíme jim na to poskytnout potřebný čas," říká Adrian Newey.
"Člověk by neměl zapomínat na to, že to není jen spalovací motor, ale celý systém se všemi komponenty je hodně komplexní." Nejdelikátnější věcí je přimět fungovat celý systém a ještě jej stíhat uchladit. "Když má nějaký konkurent velký náskok, tak není tak jednoduché ho rychle dohnat nebo dokonce předehnat. Letos půjde jednoduše o to, abychom ztrátu dále zredukovali. Pokud bychom mohli opět vyhrát tři závody, tak by to bylo fantastické, ale spoléhat se na to každopádně nemůžeme. Musíme pro to udělat to nejlepší a položit tak pro budoucnost ten nejlepší základ."
Adrian v garáži s Dietrichem Mateschitzem(foto: Red Bull Racing)
Adrian Newey se letos v rámci společnost Red Bull Advanced Technologies bude starat o vývoj závodní jachty pro závody America's Cup. "Je to první rok, ve kterém se budu vedle návrhu auta Formule 1 angažovaný ještě v jiných věcech. I přesto mám ale pohled na vývoj nového vozu, zvláště když jde o obal a o získání maximální výkonnosti." Na testech a prvních Grand Prix by měl být Newey osobně přítomen. "Možná, že mám já sám pár nápadů."
"V pravidlech nejsou žádné změny - až na malou drobnost týkající se nosů. Pro nás tak celkově půjde o proměnění toho, co jsme se naučili v loňské sezoně. Na základě této naučené lekce jsme auto optimalizovali." Newey pak ještě dodal, že odchod Sebastiana Vettela k Ferrari a příchod mladého Daniila Kvjata neměl na vývoj auta žádný vliv.
10 let u Red Bullu
Ovšem nesporná věc je, že pod vývojem aktuálního auta už Newey není podepsaný v tolika oblastech jako dříve. "U Red Bullu jsem už 10 let. Až doposud to byla zajímavá cesta. Když jsem k týmu přišel, tak měli v podstatě Jaguar přemalovaný na modro. Mým prvním úkolem bylo vybudovat potřebnou infrastrukturu. Šlo o to, aby spolu vše dobře spolupracovalo a měli jsme tak solidní základ. To vše se dělo během let 2006 a 2007 a v první části roku 2008. Změna pravidel pro sezonu 2009 se nám náramně hodila. Od poloviny roku 2008 jsme měli tým, infrastrukturu a veškeré nástroje byly k dispozici.
Zde při týmovém focení: Newey (druhý zleva), vedle něj Christian Horner a vedle něj Helmut Marko (foto: Red Bull Racing)
Z toho jsme mohli při změně pravidel profitovat. V roce 2009 jsme mohli získat naše první vítězství. Od roku 2009 do roku 2013 byla pravidla v podstatě stabilní. Šlo už vlastně jen o finální doladění. Spolupráce byla stále lepší. Výsledkem bylo vítězství čtyřech mistrovských titulů. V roce 2014 jsme měli nevýhodu v pohonné jednotce. I přesto to byla dobrá sezona, když jsme vyhráli tři závody.
Teď bude první sezona, ve které bude něco jinak než dříve. Já jsem se trochu stáhl a dělám ještě jiné věci. Formule 1 už není mým jediným zájmem. Pro mě osobně je to nový důležitý podnět, ale je to dobré také pro tým. Talentovaní technici v našem týmu mohou teď dále vzkvétat," pokračuje Newey, který oficiálně zůstává technickým šéfem, ale každodenní záležitosti vede šéfinženýr Rob Marshall.
"Na prvních závodech budu, budu navštěvovat také testy. Obstarám si přehled, na něco poukáži a budu působit jako takový art mentor. Určitě také sám přispěji několika nápady." Kromě F1 se bude tedy v rámci Red Bull Advanced Technologies starat kromě jiného o vývoj závodní jachty. "Děláme docela odlišné projekty. Momentálně stavíme především jachtu pro America's Cup. Je to vzrušující. America's Cup je kromě motorsportu pravděpodobně jediným sportem, který funguje s velkými rozpočty a vyspělými technologiemi. Je tu hodně parael. Základy například u simulací jsou stejné. Technologie jsou docela podobné, jen se rozdílně aplikují. Pro mě je to fascinující oblast."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.