Lotus dnes překvapivě zveřejnil několik snímků svého nového vozu E23. Podle vedoucích představitelů týmu představuje obrovský krok vpřed, a to nejen kvůli nové pohonné jednotce Mercedes.
Stáj z Enstone měla své nové auto představit až v den zahájení prvních předsezónních testů v Jerezu, již dnes ale na Internetu představila několik (počítačových) snímků svého monopostu E23, který bude letos poháněn motorem Mercedes.
Lotus se rozhodl pro krátký a úzký nos se zajímavým schodem pod jeho špičkou, který přesně kopíruje stanovená pravidla pro pozici a průřez nosu. Jeho horní část obsahuje "panel cudnosti" vytvářející plochou strukturu v jeho horní části. Vpředu zůstává zavěšení typu push-rod - uchycení ramen je ale velmi nízko - mnohem níže než u představeného Williamsu FW37.
Zajímavé jsou tři vstupní otvory nad hlavou jezdce. Ty boční zřejmě slouží jako přívod vzduchu k chladičům oleje vedle motoru. Na zádi se objevují vysoko dva výstupní otvory ve stylu loňského McLarenu, aby mohly být bočnice ve spodní části nad podlahou užší.
"E23 Hybrid znamená pro Lotus novou éru nejen kvůli přechodu na novou pohonnou jednotku Mercedes-Benz, ale také proto, že jde o ovoce rušné zimy v zákulisní Zlepšení v rámci našeho konstrukčního, aerodynamického a simulačního oddělení přispěla k vývoji vozu, který představuje obrovský pokrok," uvádí šéf týmu Matthew Carter.
"Věříme, že nové auto bude společně s posílením závodního týmu nám umožní udělat velký krok vpřed. Před novou sezónou jsme plní optimismu. Nastal čas hodit loňské zklamání za hlavu a stavět na tvrdé práci z uplynulých 12 měsíců. Teď jsme připraveni k návratu na své zasloužené místo v královně motorsportu," pokračuje Carter.
Technický ředitel Nick Chester přidává: "E23 Hybrid je pro nás velkým krokem kupředu. Není tajemstvím, že jsme se s loňským autem trápili, proto jsme si dali za cíl každou oblast, která způsobovala problémy. Velkého pokroku jsme dosáhli také v aerodynamickém tunelu, stejně jako v oblasti uspořádání a chlazení. Očekáváme, že si E23 povede mnohem, mnohem lépe než jeho předchůdce.
Detail difuzoru představeného Lotusu E23 (foto: Lotus F1 Team)
"Pokud jde o ty nové věci, tak pro nás je velkou změnou nový dodavatel pohonné jednotky. K této změně jsme přistoupili, protože to vypadalo a stále vypadá, že jde o jednu oblast, která nám může přinést největší nárůst výkonnosti. Nejde jen o výkon, ale také o spolehlivost, ovladatelnost, uspořádání i chlazení.
E22 dosahovalo v aerodynamickém tunelu dobrých výsledků, i když to bylo těžké využít jeho potenciál. Proto jsme věnovali více pozornosti tomu, aby byly vlastnosti vozu přizpůsobivější. V oblasti zavěšení jsme loni dostali něco jako ránu pod pás, když bylo uprostřed sezóny zakázáno propojené přední a zadní zavěšení (FRIC).
Zavěšení E23 je přizpůsobeno novým pravidlům, nesnažíme se tedy o vylepšení systému, který měl fungovat jinak. Hodně jsme se toho v mnoha oblastech vozu během sezóny 2014 naučili a hodně lekcí jsme uplatnili.
Víme, že jde o velký pokrok. Jak si naše auto bude stát proti ostatním, to se nedozvíme dříve než při akci během velké ceny. Rozhodně ale čekáme, že bude mnohem konkurenceschopnější než minulý rok," dodává Chester.
Srovnání loňského vozu E22 s letošním E23
Snímky najdete pod článkem, tapetu ve vysokém rozlišení zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.