Lotus dnes překvapivě zveřejnil několik snímků svého nového vozu E23. Podle vedoucích představitelů týmu představuje obrovský krok vpřed, a to nejen kvůli nové pohonné jednotce Mercedes.
Stáj z Enstone měla své nové auto představit až v den zahájení prvních předsezónních testů v Jerezu, již dnes ale na Internetu představila několik (počítačových) snímků svého monopostu E23, který bude letos poháněn motorem Mercedes.
Lotus se rozhodl pro krátký a úzký nos se zajímavým schodem pod jeho špičkou, který přesně kopíruje stanovená pravidla pro pozici a průřez nosu. Jeho horní část obsahuje "panel cudnosti" vytvářející plochou strukturu v jeho horní části. Vpředu zůstává zavěšení typu push-rod - uchycení ramen je ale velmi nízko - mnohem níže než u představeného Williamsu FW37.
Zajímavé jsou tři vstupní otvory nad hlavou jezdce. Ty boční zřejmě slouží jako přívod vzduchu k chladičům oleje vedle motoru. Na zádi se objevují vysoko dva výstupní otvory ve stylu loňského McLarenu, aby mohly být bočnice ve spodní části nad podlahou užší.
"E23 Hybrid znamená pro Lotus novou éru nejen kvůli přechodu na novou pohonnou jednotku Mercedes-Benz, ale také proto, že jde o ovoce rušné zimy v zákulisní Zlepšení v rámci našeho konstrukčního, aerodynamického a simulačního oddělení přispěla k vývoji vozu, který představuje obrovský pokrok," uvádí šéf týmu Matthew Carter.
"Věříme, že nové auto bude společně s posílením závodního týmu nám umožní udělat velký krok vpřed. Před novou sezónou jsme plní optimismu. Nastal čas hodit loňské zklamání za hlavu a stavět na tvrdé práci z uplynulých 12 měsíců. Teď jsme připraveni k návratu na své zasloužené místo v královně motorsportu," pokračuje Carter.
Technický ředitel Nick Chester přidává: "E23 Hybrid je pro nás velkým krokem kupředu. Není tajemstvím, že jsme se s loňským autem trápili, proto jsme si dali za cíl každou oblast, která způsobovala problémy. Velkého pokroku jsme dosáhli také v aerodynamickém tunelu, stejně jako v oblasti uspořádání a chlazení. Očekáváme, že si E23 povede mnohem, mnohem lépe než jeho předchůdce.
Detail difuzoru představeného Lotusu E23 (foto: Lotus F1 Team)
"Pokud jde o ty nové věci, tak pro nás je velkou změnou nový dodavatel pohonné jednotky. K této změně jsme přistoupili, protože to vypadalo a stále vypadá, že jde o jednu oblast, která nám může přinést největší nárůst výkonnosti. Nejde jen o výkon, ale také o spolehlivost, ovladatelnost, uspořádání i chlazení.
E22 dosahovalo v aerodynamickém tunelu dobrých výsledků, i když to bylo těžké využít jeho potenciál. Proto jsme věnovali více pozornosti tomu, aby byly vlastnosti vozu přizpůsobivější. V oblasti zavěšení jsme loni dostali něco jako ránu pod pás, když bylo uprostřed sezóny zakázáno propojené přední a zadní zavěšení (FRIC).
Zavěšení E23 je přizpůsobeno novým pravidlům, nesnažíme se tedy o vylepšení systému, který měl fungovat jinak. Hodně jsme se toho v mnoha oblastech vozu během sezóny 2014 naučili a hodně lekcí jsme uplatnili.
Víme, že jde o velký pokrok. Jak si naše auto bude stát proti ostatním, to se nedozvíme dříve než při akci během velké ceny. Rozhodně ale čekáme, že bude mnohem konkurenceschopnější než minulý rok," dodává Chester.
Srovnání loňského vozu E22 s letošním E23
Snímky najdete pod článkem, tapetu ve vysokém rozlišení zde.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.