Honda si může vydechnout. FIA totiž Japoncům povolila vyvíjet motor i po termínu homologace, která je 28. února. Rozsah vývojových úprav se určí podle toho, kolik průměrně žetonů jejich soupeři do začátku sezony nevyužijí. Mercedes se proto rozhodl nezačít novou sezonu se starým motorem.
Spory ohledně vývoje motorů byly konečně vyřešeny. Díky chybě v pravidlech dovolila FIA Ferrari, Renaultu i Mercedesu vyvíjet jejich pohonné jednotky v průběhu sezony. Rozsah možných úprav ale zůstává stejný jako kdyby homologace proběhla 28. února.
Značky mohou použít 32 tak zvaných žetonů. To odpovídá 48 % motorových komponent. Jenže tím pádem by se do značné nevýhody dostala Honda. Původně totiž pro Hondu mělo platit omezení vývoje do 28. února, protože před tímto datem mohla vyvíjet bez omezení. Navíc stejný termín platil pro ostatní výrobce vloni.
FIA teď ale umožnila i Hondě vývoj v průběhu sezony. Japonci budou moci se svými soupeři bojovat i v průběhu sezony, avšak rozsah možností jejich vývoje bude záležet na tom, kolik žetonů si Ferrari, Mercedes a Renault odloží před startem sezony. Honda dostane jejich průměr.
Tím pádem vlastně teď záleží také na konkurenci, kolik vývoje Hondě dovolí. Pokud by některý z rivalů zahájil sezonu se starým, loňským motorem, byl by to pro Hondu dárek - to by od jednoho výrobce dostali do svého průměru totiž 32 žetonů.
(foto: Honda Racing F1)
Mercedes s novým motorem od začátku rokuA právě proto se Mercedes rozhodl nezahájit sezonu se starým motorem. Tiskový mluvčí stáje potvrdil, že Mercedes bude mít připraven nový motor už pro začátek sezony. Není ale vyloučeno, že si Mercedes ponechá možnost udělat ještě během sezony několik málo úprav.
Ve druhé polovině roku už budou technici Mercedesu upínat svoji pozornost na motor pro sezonu 2016. Pro tuto sezonu bude možné změnit 38 % motoru, což odpovídá 25 žetonům. Co je ještě důležitější, v té době již nebude možné zasahovat do ventilů nebo čelního soukolí. Kdo chce upravovat tuto oblast, musí to stihnout ještě letos.
Dle Auto Motor und Sport si měl Mercedes dát stranou 6 žetonů. Renault chce do startu sezony využít 25 žetonů v závislosti na tom, který koncept motoru se nakonec prosadí - jestli ten od Renaultu nebo Ilmoru. Renaultu by v průběhu sezony zbývalo na další vývoj 7 žetonů.
A Ferrari? Prezident, Sergio Marchionne při svém vánočním proslovu prohlásil, že si technici Ferrari na vývoj vezmou svůj čas. Podle různých spekulací použije Ferrari před startem sezony pouze 20 žetonů.
(foto: Honda Racing F1)
Zůstane Hondě 8 žetonů?FIA očekává 28. února od všech výrobců jasné číslo, kolik žetonů jim zbylo. Až poté se Honda dozví, jaký prostor pro vývoj má. Pokud by se vyplnily spekulace, že Mercedes upotřebí 26 žetonů, Renault 25 a Ferrari 20, pak by Hondě zbylo 8 žetonů. To odpovídá možnému vývoji 12 % motoru.
Co vše se dá s 8 žetony změnit? Při pohledu na list FIA vidíme, že by se daly měnit například ojnice (2 žetony), kliková hřídel (2), písty (2) nebo třeba ventily (2). I 8 žetonů by se tedy mohlo postarat o poměrně zásadní zásah do motoru.
Pokud by třeba Honda měla problém s elektromotorem, pak by jí 8 žetonů opět nabízelo významný prostor pro zlepšení - vnitřnosti (2), pozice a pohon (2) a výkonnová elektronika (1). Těchto 5 žetonů by bylo potřeba bez ohledu na to, jestli by vývoj probíhal na MGU-K nebo na MGU-H.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.