Charlie Whiting se sešel se zástupci Hondy, která letos bude dodávat McLarenu pohonné jednotky. Řešili společně poslední úpravu pravidel, které nyní umožňují výrobcům vyvíjet své motory i během sezóny - výjimka však neplatí pro japonskou automobilku.
"Konstruktivní jednání proběhla v pořádku"Honda se do Formule 1 vrací po 6 letech a poslední úpravy pravidel týkající se vývoje motorů nepovažuje za spravedlivé.
FIA totiž po nátlaku Ferrari a Renaultu umožnila navzdory svému prvotnímu záměru výrobcům s homologovanou pohonnou jednotkou vývoj v průběhu sezóny jenom proto, že v pravidlech chybělo datum homologace - na což stáj z Maranella poukazovala už v závěru minulé sezóny.
Zástupci Hondy přiletěli včera do Paříže, kde s Mezinárodní automobilovou federací probírali poslední vývoj a jejich výhrady. Mluvčí FIA pro BBC pak oznámil: "Schůzka proběhla v pořádku, diskutujeme o věcech, které se objevily." Rozhovory označil za "konstruktivní."
Proč si Honda myslí, že je v nevýhodě?Honda celou záležitost nechce dále komentovat, "dokud nedostane další zprávy od FIA, pokud na něco přijde." Minulý týden potvrdila, že je kvůli ní s FIA v kontaktu, odmítla však rozebírat detaily. Domnívá se, že je v nevýhodě, protože soupeři během sezóny mohou své motory vyvíjet, zatímco ona ne.
Ron Dennis (vlevo) a sportovní ředitel Hondy - Jasuhisa Araj (foto: McLaren)
FIA argumentovala tím, že pro ní platí stejná pravidla, jako pro ostatní výrobce minulý rok. Jenže tehdy si mohli vystačit s pěti motory na sezónu, zatímco letos jsou pravidla přísnější i pro ni - každý vůz může pro 20 závodů využít jen 4 motory. A příští rok i pro ni budou platit stejná omezení, jako pro soupeře.
ŘešeníJedním z navrhovaných řešení je to, že by Honda svou pohonnou jednotku homologovala k 28. únoru (jako ostatní minulý rok), ale pak by dostala možnost ji během sezóny vyvíjet s využitím 32 bodů (tokenů), jako to zaručuje poslední výklad pravidel Ferrari, Mercedesu a Renaultu. Byla by pak před rokem 2016 ve stejné pozici, jako ostatní.
Jednání budou dále pokračovat, Honda však nemá žádnou záruku toho, že FIA toto řešení přijme. Mohlo by to vzbudit další vlnu nevole ze strany jejich soupeřů, protože jejich motory byly loni po celou sezónu zmrazeny úplně, zatímco japonská automobilka na tom svém mohla volně pracovat. Pokud ale FIA neustoupí, může to vyslat špatný signál ostatním zájemcům o vstup do F1.
Více jsme se možnosti vývoje motorů a jeho omezení věnovali zde.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.