Letošní technická pravidla doznala jen pár drobných úprav. Kromě zvýšení minimální hmotnosti na 702 kg se mění rámec pro špičku nosu. Kromě ladnějšího vzhledu výrazně ovlivní aerodynamiku vozů.
Pravidla definují rozměry, které mají zabránit loňským nevzhledným tvarům, s jejichž řešením nebyla kvůli bezpečnosti spokojena ani FIA. Týmy totiž prostřednictvím protáhlých špiček obešly její záměr snížit nosy. Prostřednictvím protáhlých špiček si loni podržely vysoké nosy, které jsou z pohledu aerodynamiky výhodnější.
Nárazová struktura nacházející se 50 mm za špičkou nosu (nejzazším bodem) v roce 2015 ale musí mít nově dle pravidla 15.4.3 průřez větší než 9 tisíc mm2 - nesmí být přitom níže než 135 mm nad referenční rovinou a celková šířka nesmí přesáhnout 140 mm. O dalších 100 mm směrem dozadu musí průřez dávat už minimálně 20 tisíc mm2, šířka nesmí být větší než 330 mm.
Tato nárazová struktura nemusí být integrální součástí buňky pro přežití, musí k ní být ale pevně připevněná a být symetrická podél osy vozu - nos, který loni používal Lotus, již proto nebude legální.
Drobná změna, velký dopadI když se tato úprava za jinak neměnných pravidel zdá velmi malou, její dopad na konstrukci vozu pro sezónu 2015 je poměrně významný. Důvod je jednoduchý - nos je první částí vozu, která přichází do kontaktu se vzduchem. Nastavuje proudění kolem vozu a ovlivňuje všechny části za ním.
Loňské Ferrari bylo novým pravidlům pro přední části vozů nejblíže (foto: Scuderia Ferrari)
"Všechno za předním křídlem směrem dozadu nastavuje všechno ostatní. Změna v této oblasti tedy působí velký rozdíl v tom, jak rozvíjíte auto. Vůz je vyladěn kolem určité sady okolností v jeho přední části," vysvětluje pro Autosport Andy Green, technický ředitel Force Indie.
"Vyžadovalo to tedy spoustu aerodynamického překonfigurovávání, abychom získali zpět celkem významnou ztrátu z toho, kde jsme se nacházeli s vysokým nosem. Přejít k velmi nízkému nosu si vyžádalo mnoho změn. Už se nám to podařilo, ale nějakou chvíli to trvalo," přiznává.
Většina nosů kvůli znění výše uvedeného pravidla podle něj bude vypadat stejně. Řešení bude zřejmě připomínat loňské Ferrari F14 T, klíčové ale bude, jak dobře dokáží týmy své návrhy vyladit pro získání co největší aerodynamické výhody.
"Myslím, že to ukrývá stejné množství výkonnosti jako [předchozí] konvenční nosy. Jen to trvá, než ji z toho dostanete. Byli jsme donuceni jít určitou cestou a musíme z ní novou výkonnost získat," pokračuje Green.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.