Monopost Red Bullu pro sezonu 2015 bude možná posledním vozem z pera Adriana Neweyho. Nejúspěšnější designér F1 odhaluje svoji zálibu v cestovních autech a brání současný poměr mezi šasi a motorem v F1. Podle jeho názoru bude pro Renault a Ferrari, stejně tak jako pro nováčka Hondu, jen velmi obtížné smazat náskok Mercedesu.
Na startu nové éry turbomotorů se podařílo stříbrným šípům získat rekordních 11 doublů v jedné sezoně. K žádné fundamentální změně pravidel mezi roky 2014 a 2015 nedochází, proto se očekává, že jejich převaha bude přetrvávat. "Může se Ferrari a Renault dostat na úroveň Mercedesu? Bude to velmi obtížná výzva. A samozřejmě také nevíme, kde bude po svém návratu Honda," říká Adrian Newey pro Sky Sports News HQ.
Designér Red Bullu a strůjce série mistrovských titulů mezi roky 2010-2013 se postupně z F1 stahuje, aby se, zřejmě, mohl více věnovat závodům lodí (America’s Cup). Tento odchod po více než třech dekádách na vedoucích technických pozicích byl interpretován jako odchod z rozčarování z nových pravidel, která kladla velký důraz na motory.
Avšak 56 letý konstruktér teď odhaluje, že současný poměr vlivu aerodynamického designu a motoru schvaluje. "S lehce slabším motorem, ale vynikajícím šasi, nebo naopak, stále můžete vyhrát závod," řekl Newey na London Classic Car Show, která oslavovala jeho kariéru. "Máme rozumné vyvážení mezi šasi a motorem - tak by to, z mého pohledu, mělo být."
Adrian Newey se svým 'chlebodárcem', Dietrichem Mateschitzem(foto: Red Bull Racing)
Loňské RB10 na tom mělo být aerodynamicky lépe než nedostižný Mercedes W05, avšak bylo velmi znevýhodněno slabým motorem od Renaultu. Přes tři vítězství v Grand Prix nebyl Red Bull pro Mercedes soupeřem a naopak často podlehl i Williamsu, též poháněném Mercedesem.
"Loňský rok byl očividně pod taktovkou motorů a zaznamenali jsme poskok Williamsu dopředu. Pochopitelně Williams odvedl skvělou práci, ale myslím si, že u nich opravdu hlavní roli sehrál motor." Newey označuje RB11 za svůj poslední monopost, protože vyhlíží nové výzvy mimo motorsport.
Jak Adrian komentuje poměrně překvapivý odchod Sebastiana Vettela z týmu ani ne rok poté, co spolu slavili čtvrtý titul? "Chtěl roztáhnout svoje křídla a objevit něco nového. Je to přirozená zvědavost. Chcete vědět, jak byste si vedli v jiném prostředí. Rozumím tomu, proč chtěl změnu. Je to velmi chytrý kluk. A bohužel jsem si jistý, že do Ferrari přinese věci, které bychom byli raději, aby nepřinesl, ale rozumíme tomu."
S Vettelem Newey vždy dobře vycházel(foto: Red Bull Racing)
Newey se po odchodu z F1 bude zřejmě věnovat America’s Cup - závody plachetnic, konkrétně spolupráci s týmem vedeným Ainslie (nejúspěšnější v tomto sportu v historii olympijských her). "Je to obdobný průmysl - základní problémy jsou stejné. Ale já jsem celou svoji kariéru působil v motorsportu, takže by bylo velmi arogantní si myslet, že bych mohl být odpovědný za design.
Jsem konzultant a teprve začínám uvažovat o nových výzvách." Nejenom pokročilé technologie v jachtingu by mohly uspokojit Adriana. Jeho nová role v rámci Red Bullu je být mentorem. "Cestovní vozy by mohly být cestou do budoucna. Vždy si dělám náčrty různých věcí..."
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.