Snad každý musel zaregistrovat, že ve Ferrari padají hlavy ve velkém. Po ochodu Alonsa, Domenicaliho, Montezemola, Mattiaciho, Frye, Tombazise či Hamašimy je posledním odcházejícím šéf strategií Neil Martin. Jinak řečeno - Ferrari opustil prezident, dva šéfové týmu, jejich hvězdný pilot, šéf vývoje motorů, šéf inženýr, šéf designer, šéf strategií a šéf inženýr pneumatik. To rozhodně není málo.
Tyto změny ostře kontrastují se změnami v týmu Williams. Pod vedením Pata Symondse z nekonkurenceschopného vozu v roce 2013 dokázali v další sezóně bojovat o pódiová umístění. A na rozdíl od Maranella, v Grove hlavy nijak radikálně nepadaly.
"Máme dobrý tým. 95% je stejný jako v roce 2013, ale děláme věci lépe a neohlížíme se. Užíváme si spolupráci a jednáme čestně, neobviňujeme se, ale vycházíme dobře a snažíme se. Je to úžasné. Jsou to schopní lidé, ale nikdo jim nebyl schopen říci, co dělat. Ztratili koncentraci ohledně výkonnosti vozu," prozradil Symonds.
Vedení lidí k co nejlepším výsledkům pro celý tým není lehké, avšak Pat Symonds toto zvládá. Naproti tomu v Maranellu zavládla zcela jiná atmosféra. Po neúspěších se rozhodli vsadit na nové lidi. Ferrari navíc vždy fungovalo jen v případě, kdy bylo vedení stranou a nepletlo se do provozu týmu.
"To dříve zajišťoval Jean Todt a Ross Brawn, když drželi zpět di Montezemola. Paradoxně ten to dělal v sedmdesátých letech, když mírnil Enza Ferrariho. Ne že by byl hlavní management hloupý, ale s jejich perspektivou nemohou chápat všechny mechanismy provozu týmu. Zvlášť, když v něm pracuje 800 zaměstnanců," uvádí magazín Motorsport.
"Když Symonds nebo například Brawn dělají tuto práci, vedení se může soustředit na větší, dlouhodobé potíže. Pokud jsou všichni ve vrcholné formě, může to trvat několik sezón, než se to začne bortit. Stejně tak trvá několik let, než se z dominance přes konkurenceschopnost dostanete k průměrnosti. Ferrari tímto procesem prochází od odchodu Brawna a Todta před osmi lety. A v roce 2014 to došlo k průměrnosti a to vyvolalo reakci."
Nyní je však hlavní otázkou, zda technický ředitel James Allison dokáže inspirovat a zvednout tým jako se to kdysi povedlo Brawnovi. A pokud se podaří udělat pokrok, dokáže se management (Marchionne, Arrivabene) držet zpátky a nechat ho dělat svoji práci? Uvidíme...
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.