Nepřemožitele v sobotním klání neměl Rosberg na Mercedesu. Hamilton se pral s pneumatikami a Vettel neměl ani snahu zajet kloudný čas.
Nervy drásající souboj týmových kolegů Mercedesu se nekonal. Od úvodních kol v kvalifikaci si Hamilton stěžoval na pneumatiky a ačkoli se jeho časy v závěrečné části zlepšily, nestačilo to na super rychlého Rosberga.
Počasí v USA je příjemné pro kvalifikační výkony, teplota vzduchu dosahuje příjemných 16 °C a trať dvojnásobek, tedy 32 °C. Ovšem toto Vettela příliš nezajímá, pro něj jsou podstatné podmínky pro zítřejší závod. O tomto víkendu byl donucen použít šestou pohonnou jednotku, proto bude startovat z boxové uličky. Toho si byl Němec vědom již před třetím tréninkem, ve kterém se soustředil na závodní nastavení. V kvalifikaci mnoho kol neodkrouží, také vzhledem k úspoře pneumatik.
Další piloti půjdou do kvalifikace s vědomím penalizace. Daniil Kvajt z Toro Rosso měnil šestý motor a bude odsunut o 10 míst na roštu. Jenson Button pro změnu neplánovaně měnil převodovku, za což byl „odměněn“ penalizací 5 míst.
Ve startovním poli máme jen 18 vozů, protože Caterham a Marussia se zámořského podniku kvůli finančním problémům neúčastní. To sebou samozřejmě nese změny pravidel pro kvalifikaci. Po Q1 bude vyřazena jen čtveřice pilotů, ten samý počet i po Q2. Do závěrečného klání postoupí 10 pilotů, zde to zůstává beze změny.
Pirelli pro tento víkend přivezlo střední a měkkou směs pneumatik. Měkčí směska by měla být přibližně o jednu sekundu na kolo rychlejší.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
První muž, který se vydal na trať, byl Pérez s Force Indií. Zanedlouho po něm vyjel Massa s Gutierrezem, všichni měli nasazené měkké pneumatiky.
V dnešním ranním tréninku byl nejrychlejší Hamilton, zajel čas 1:37,107. To je dobrý referenční čas, podle kterého lze hodnotit jednotlivé výkony na trati. A právě britský pilot se brzy dostal na první místo nejrychlejším časem v Q1, ač nezajel čisté kolo.
Na trať se vydal i Vettel, ale odjel jen 3 kola na měkkých pneumatikách s nepříliš konkurenceschopným časem. Mezitím Hamilton se snažil více, než by bylo zdrávo a do rádia hlásil, že na současných pneumatikách nemůže pokračovat, protože na nich vytvořil plošku.
Hodně na čas s výjezdem si dal Ricciardo, ale bezpečně postoupil do další fáze. To se však nepodařilo Vergnemu, Gutierrezovi, Grosjeanovi a samozřejmě Vettelovi.
Nejrychlejšího času dosáhl Hamilton, a to 1:37,196, druhý skončil Massa časem 1:37,877. Ale pořadí a časy nejsou příliš důležité, protože eliminována byla jen čtveřice pilotů.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
Všichni v Q2 vyjeli již na měkkých pneumatikách, nikdo nechtěl riskovat vyřazení. V úvodu se do vedení dostal Bottas, ale v zápětí jej překonal Rosberg nejrychlejším časem víkendu. Hamilton ale tak dobrého času nedosáhl a přes rádio si stěžoval na vibrace od současné sady pneumatik. Zajel do boxů, ale bohužel na této sadě chtěl startovat do závodu, to znamená, že v kvalifikaci ji musí ještě jednou použít.
Rosberg proletěl cílem a zajel další nejrychlejší čas víkendu, 1:36,290. Hamilton je druhý se sekundovou ztrátou. Brit není vůbec spokojen se svým vozem a pneumatikami, zlepší se to v třetí části?
Mezi nejlepších 10 se v kvalifikaci v Austinu nedostali tito piloti: Maldonado, Pérez, Hülkenberg a Kvjat.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
Prvním odvážlivcem na trati byl Ricciardo a všichni krom Sutila jej následovali. Austalan zajel úvodní čas, ale je pomalejší než jeho vlastní z Q2. Do čela se vzápětí dostávají oba Williamsy v pořadí Massa, Bottas.
Poté se ke slovu dostala dvojice od Mercedesu. Rosberg zlepšil svůj čas z Q2 o dalších 8 tisícin a usídlil se na prvním místě průběžného pořadí kvalifikace. Za něj se zařadil Hamilton s jeho nejlepším časem v kvalifikaci, avšak na kolegu ztrácí 161 tisícin.
Poslední pokusy mohly přinést změnu v pořadí, ale Hamilton se ve svém posledním kole nedokázal zlepšit. To ale neplatilo pro Rosberga, který nechtěl nic nechat náhodě a cílem prolétl v čase 1:36,067.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.