Podle Tonyho Fernandese nebudou mít malé týmy jako Caterham ve Formuli 1 nikdy šanci, pokud nedojde k ráznému omezení utrácení.
"Lidé mohou obviňovat kohokoliv, ale velké týmy nesou stejný díl viny jako kdokoliv jiný. Rozdíl se stal příliš velkým, je to dáno penězi. A tak jsem si pomyslel: 'Nedokážu soutěžit.' Jenže s QPR [Queens Park Rangers, anglický fotbalový klub] nebo s Air Asia soutěžit dokážu," uvádí pro Sky Sport Fernandes.
Jeho bývalý Caterham, který se několik měsíců po prodeji novým majitelům dostal do nucené správy, do posledních tří závodu sezóny 2014 nenastoupí. Podobně je na tom i Marussia, jež se po Velké ceně Ruska dostala pod nucenou správu a smutně tak končí krátce po vážné nehodě svého jezdce Julese Bianchiho. V Austinu proto bude závodit jen 9 týmů a FIA zřejmě upraví i formát kvalifikace - v Q1 a v Q2 vypadnou čtyři vozy místo šesti.
Oba týmy přitom do F1 vstoupily v roce 2010 s vidinou soutěžení s rozpočtovými stropy. Špičkové týmy sice souhlasily s omezení utrácení, z dohody však později sešlo. Letos byly navíc zavedeny nové pohonné jednotky, které byly podstatně dražší, což ztěžuje situaci také dalších stájí.
"Místo toho, abych pokračoval v něčem, čemu jsem zaprvé nedokázal dávat co nejvíce času a za druhé, kdy jsme podle mě stejně nemohli nikoho porazit, tak musíte být odvážní a říci: 'Hele, zpackali jsme to. Nemůžete soutěžit. Mysleli jste si, že jo, a teď je čas odejít,'" pokračuje Fernandes, který je nyní ve sporu s novými majiteli Caterhamu - se společností Engavest.
"Formule 1 musí prozkoumat sama sebe. Já jsem se závoděním skončil," říká Fernandes(foto: FIA)
"Také sport se musí sám prozkoumat. My jsme nakonec nemohli pokračovat a případně bychom se také dostali pod nucenou správu nebo tým zavřeli," připouští malajský podnikatel. "Už do toho nechci být zapojený... dokud bych se nevzdal všeho ostatního a nebyl jako Ron Dennis, což je děsivá představa. Ron je skvělý v tom, co dělá, ale dělá to na 100 %. Já jsem se závoděním skončil."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.