Podle Tonyho Fernandese nebudou mít malé týmy jako Caterham ve Formuli 1 nikdy šanci, pokud nedojde k ráznému omezení utrácení.
"Lidé mohou obviňovat kohokoliv, ale velké týmy nesou stejný díl viny jako kdokoliv jiný. Rozdíl se stal příliš velkým, je to dáno penězi. A tak jsem si pomyslel: 'Nedokážu soutěžit.' Jenže s QPR [Queens Park Rangers, anglický fotbalový klub] nebo s Air Asia soutěžit dokážu," uvádí pro Sky Sport Fernandes.
Jeho bývalý Caterham, který se několik měsíců po prodeji novým majitelům dostal do nucené správy, do posledních tří závodu sezóny 2014 nenastoupí. Podobně je na tom i Marussia, jež se po Velké ceně Ruska dostala pod nucenou správu a smutně tak končí krátce po vážné nehodě svého jezdce Julese Bianchiho. V Austinu proto bude závodit jen 9 týmů a FIA zřejmě upraví i formát kvalifikace - v Q1 a v Q2 vypadnou čtyři vozy místo šesti.
Oba týmy přitom do F1 vstoupily v roce 2010 s vidinou soutěžení s rozpočtovými stropy. Špičkové týmy sice souhlasily s omezení utrácení, z dohody však později sešlo. Letos byly navíc zavedeny nové pohonné jednotky, které byly podstatně dražší, což ztěžuje situaci také dalších stájí.
"Místo toho, abych pokračoval v něčem, čemu jsem zaprvé nedokázal dávat co nejvíce času a za druhé, kdy jsme podle mě stejně nemohli nikoho porazit, tak musíte být odvážní a říci: 'Hele, zpackali jsme to. Nemůžete soutěžit. Mysleli jste si, že jo, a teď je čas odejít,'" pokračuje Fernandes, který je nyní ve sporu s novými majiteli Caterhamu - se společností Engavest.
"Formule 1 musí prozkoumat sama sebe. Já jsem se závoděním skončil," říká Fernandes(foto: FIA)
"Také sport se musí sám prozkoumat. My jsme nakonec nemohli pokračovat a případně bychom se také dostali pod nucenou správu nebo tým zavřeli," připouští malajský podnikatel. "Už do toho nechci být zapojený... dokud bych se nevzdal všeho ostatního a nebyl jako Ron Dennis, což je děsivá představa. Ron je skvělý v tom, co dělá, ale dělá to na 100 %. Já jsem se závoděním skončil."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.