Bývalý jezdec Formule 1 Robert Kubica promluvil o nehodě Julese Bianchiho v Suzuce a současné Formuli 1. Ta podle něj nikdy nemůže být 100% bezpečná.
Devětadvacetiletý Polák sám utrpěl těžká zranění při nehodě, když si před začátkem sezóny 2011 odskočil zazávodit do italské rallye. Jaká byla jeho reakce poté, co shlédl další velkou havárii v F1, kde za žlutých vlajek vylétl z dráhy Bianchi ve stejném místě jako Sutil, jehož formuli právě odklízel těžký traktor?
"Když to vidíte, tak se ptáte, jak je tohle možné? Žel, může se to stát. V motorsportu existuje vždy riziko," hodnotí pro BBC Kubica, který v F1 jednu velkou havárii přečkal poté, co v Montrealu narazil do betonové zídky a skončil v naprosto zdemolovaném monopostu o stovky metrů dále. Tehdy při nárazu v 290km/h rychlosti přečkal přetížení 28 G a jako zázrakem utrpěl pouze pohmožděniny a podvrtnutí kotníku.
Poukázal také na podobnou nehodu, k níž došlo během Velké ceny Evropy 2007 na Nürburgringu. Tehdy ztratil Vitantonio Liuzzi kontrolu nad svým Toro Rosso při brzdění do první zatáčky. Dostal smyk, roztočil se, těsně minul safety car a lehce narazil do traktoru, který vyjel odklidit jiné vozy. Tehdy naštěstí ke zranění nedošlo.
"Byl OK a nikdo si nevšiml, že to mohlo být nebezpečné. FIA odvádí úžasnou práci při zlepšování různých věcí a tohle ukazuje, že je stále co zlepšovat. Také to však odhaluje, že tam stále hrozí nebezpečí - je součásti sportu. I když si myslíte, že je bezpečný, tak nebezpečí hrozí stále," pokračuje Kubica.
Robert Kubica při testu vozu DTM ve španělské Valencii (foto: Daimler AG)
"Zapomínáme na to, jak může být motorsport nebezpečný. Můj případ není stejný, měl jsem ale smůlu a štěstí - můžete to vidět ze dvou stran. Julesovi a jeho rodině přeji všechno nejlepší, modlím se za něj.
Znám ho docela dobře, je to příjemný kluk a má velký talent. Nezáleží ale na tom, kolik má talentu nebo zda je či není kamarád - nebezpečí přetrvává," varuje Kubica, který v současné době závodí ve WRC za tým M-Sport. Od své havárie v rallye se plně nezotavil a jeho paže mu žel neumožňuje návrat do F1.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.