Po několika nehodách se loni hovořilo o zvýšení bezpečnosti prostřednictvím zavedení uzavřených kokpitů ve Formuli 1. Proč tento krok špičkové stáje zamítly?
Podle šéfa výkonnosti Williamsu Roba Smedleyho by s jejich zavedením během krátkého časového období z technického hlediska nebyl problém. Týmům se tento nápad ale nezamlouval kvůli tomu, že by podle nich vozy šokovaly otřesným vzhledem.
Po Bianchiho nehodě minulou neděli v Suzuce se o uzavřených kokpitech znovu začalo hovořit. FIA loni přemýšlela také o zavedení ochranného oblouku před pilotem. Kvůli nákladné práci na vývoj uzavřených kokpitů však požadovala podporu týmů.
Schůzky se tehdy účastnili vůdčí osobnosti F1 - Bernie Ecclestone, šéf Red Bullu Christian Horner, šéf McLarenu Martin Whitmarsh a šéf Mercedesu Ross Brawn však byli proti. Uznávali sice bezpečnostní přínosy dodatečného ochranného oblouku kolem jezdce, esteticky však podle nich do F1 nezapadal.
Horner podle Autosportu prohlásil, že by vozy "šokovaly" špatným vzhledem, podle Whitmarshe by "šokovaly svou ohyzdností." Požadovaly zachování F1 jako závodní kategorie s otevřenými kokpity a ochranné oblouky podle nich zkrátka nebyly cestou, kterou by se měly vydat. V zápisu ze schůzky stojí: "Shodli jsme se na tom, že v projektu nebudeme pokračovat."
Uzavřené kokpity či další ochranné oblouky v přední straně kokpitu by zvýšily bezpečnost, podle týmů se však do F1 nehodí (foto: Scuderia Ferrari)
Vzhledem k Bianchiho nehodě ale není jisté, nakolik by mu takové ochranný oblouk pomohl. Jeho formule vlítla pod záď traktoru, který odklízel Sauber Adriana Sutila, jenž ve stejném místě havaroval o kolo dříve. Horní část Julesovy Marussie zůstala zcela zdemolována.
Mladý Francouz, kterého mělo v hledáčku Ferrari, zůstává v nemocnici. Podle poslední zprávy utrpěl difuzní axonální poranění mozku (tj. poranění a přerušení axonů v bílé hmotě hemisfér a mozkového kmene) - více zde.
George Russell přiznal, že nečeká, že by byl rychlejší než jeho nový týmový kolega, nováček Andrea Kimi Antonelli. Britský jezdec tvrdí, že se dnes necítí rychlejší než při svém debutu ve Formuli 1 v roce 2019, a jedinou výhodou, kterou přináší, jsou zkušenosti nasbírané během šesti let v šampionátu.
McLaren věří, že rivalita mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim nebude ohrožovat týmovou spolupráci v boji o titul. Oba jezdci loni pomohli McLarenu k šesti vítězstvím a prvnímu titulu v Poháru konstruktérů po 26 letech. Po úspěšných testech v Bahrajnu je Norris favoritem.
Liam Lawson, který nahradil Sergia Péreze v Red Bullu, ví, že hned neporazí Maxe Verstappena, ale chce využít jeho zkušenosti k co nejrychlejšímu zlepšení. I když první dojmy z vozu RB21 byly pozitivní, Lawson přiznal, že kvůli omezenému času na testování nemá dostatek informací pro hlubší hodnocení.
Lando Norris má v plánu bojovat o titul mistra světa v roce 2025 a vyzvat Maxe Verstappena o sesazení z trůnu. Pokud se mu to podaří, nejen že překazí Verstappenovu snahu o pátý titul v řadě, ale také zhatí jeho ambice vyrovnat historický rekord Michaela Schumachera.
Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.