Po několika nehodách se loni hovořilo o zvýšení bezpečnosti prostřednictvím zavedení uzavřených kokpitů ve Formuli 1. Proč tento krok špičkové stáje zamítly?
Podle šéfa výkonnosti Williamsu Roba Smedleyho by s jejich zavedením během krátkého časového období z technického hlediska nebyl problém. Týmům se tento nápad ale nezamlouval kvůli tomu, že by podle nich vozy šokovaly otřesným vzhledem.
Po Bianchiho nehodě minulou neděli v Suzuce se o uzavřených kokpitech znovu začalo hovořit. FIA loni přemýšlela také o zavedení ochranného oblouku před pilotem. Kvůli nákladné práci na vývoj uzavřených kokpitů však požadovala podporu týmů.
Schůzky se tehdy účastnili vůdčí osobnosti F1 - Bernie Ecclestone, šéf Red Bullu Christian Horner, šéf McLarenu Martin Whitmarsh a šéf Mercedesu Ross Brawn však byli proti. Uznávali sice bezpečnostní přínosy dodatečného ochranného oblouku kolem jezdce, esteticky však podle nich do F1 nezapadal.
Horner podle Autosportu prohlásil, že by vozy "šokovaly" špatným vzhledem, podle Whitmarshe by "šokovaly svou ohyzdností." Požadovaly zachování F1 jako závodní kategorie s otevřenými kokpity a ochranné oblouky podle nich zkrátka nebyly cestou, kterou by se měly vydat. V zápisu ze schůzky stojí: "Shodli jsme se na tom, že v projektu nebudeme pokračovat."
Uzavřené kokpity či další ochranné oblouky v přední straně kokpitu by zvýšily bezpečnost, podle týmů se však do F1 nehodí (foto: Scuderia Ferrari)
Vzhledem k Bianchiho nehodě ale není jisté, nakolik by mu takové ochranný oblouk pomohl. Jeho formule vlítla pod záď traktoru, který odklízel Sauber Adriana Sutila, jenž ve stejném místě havaroval o kolo dříve. Horní část Julesovy Marussie zůstala zcela zdemolována.
Mladý Francouz, kterého mělo v hledáčku Ferrari, zůstává v nemocnici. Podle poslední zprávy utrpěl difuzní axonální poranění mozku (tj. poranění a přerušení axonů v bílé hmotě hemisfér a mozkového kmene) - více zde.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.