Pirelli při testech v Silverstone představilo na Lotusu 18" pneumatiky. Podle svého sportovního ředitele Paula Hemberyho však v F1 usiluje dokonce o zavedení až 20" pneumatik. Ferrari se na novou výzvu těší.
Italský výrobce při představení nízkoprofilových pneumatik uvedl, že je připravený na dodávku 18" pneumatik pro F1 od roku 2016, po kterém jim skončí smlouva. Poté by ve spolupráci dále rádi pokračovali, o návrat od roku 2017 má ale zájem i Michelin, který je dokonce favoritem většiny týmů.
Michelin však dal jasnou podmínku: F1 musí přejít na větší kola. V zákulisí nyní Pirelli tlačí na zavedení ne 18" kol, ale na zavedení 19" či dokonce až 20" kol. Při testu chtěli podle Hemberyho jen "lidem ukázat, jak by současné auto vypadalo při změně ráfků."
S Lotusem E22 se v Silverstone na větších kolech svezl rezervní pilot Charles Pic, jenž podle sportovního ředitele Pirelli "potvrdil to, co jsme věděli, totiž že přední pneumatika umožní velmi agresivní zatáčení."
"Odvádíme spousty práce - spíše se nyní zaměřujeme na 19" velikost, mám-li být upřímný. Interně se věnujeme těmto směrům vývoje, z našeho pohledu to dobře pokračuje," vysvětluje Hembery, který by raději dal přednost větším než 18" ráfkům. Proč? "18" pneumatiky máme všude, 19" jsou odlišné."
Charles Pic otestoval 18" prototypy po závodě v Silverstone, Pirelli všakusiluje o zavedení ještě větších kol v F1 (foto: Pirelli)
A jak to podle něj bude s jejich šířkou? "Na to je příliš brzy odpovídat. Myslím, že to závisí na tom, jaké změny ve svých aerodynamických balících udělají a co budou zvládat se zavěšením. Slyšeli jsme něco o určité formě aktivního zavěšení. Nejsem si jistý tím, zda bude zavedeno. Existuje ale spousta aspektů, o kterých hovoří a které mohou změnit to, co děláme."
Větší kola budou mít významný dopad na konstrukci vozů - ne jejich zavěšení, odpružení a aerodynamiku. Ovlivňují totiž proudění kolem celého vozu a budou vyžadovat zavěšení s větší dráhou propružení, protože současné 13" pneumatiky s vysokým profilem významně přispívají k pohlcování nárazů. Přepracovat bude třeba i brzdy, které by nevyplňovaly nové ráfky.
Co na to týmy? Ferrari se těší, Newey je protiStihly by se ale týmy na tuto změnu za 2 roky připravit? "No, jsme v polovině roku 2014, hovoříme o něčem, co má být zavedeno v roce 2017, takže je na to dost času. O tendr na dodávku nových pneumatik se stará FIA a bere na sebe starost konzultace s týmy o tom, co je třeba zvážit pro časový rámec, abychom to z inženýrského hlediska zvládli," říká James Allison.
"Myslím si tedy, že na to je času dost, pokud se bude věnovat dostatečná pozornost různým vstupům ze strany týmu. Bude to fajn - a bude pro nás vzrušující a zábavné změnit geometrii," těší se technický ředitel Ferrari.
Změna ovlivní geometrii zavěšení i aerodynamiku, Adrianovi Neweymuse ale tento návrh moc nezamlouvá (foto: Pirelli)
Celá věc se ale nezamlouvá Adrianovi Neweymu z Red Bullu: "Pokud tomu dobře rozumím, tak jediným důvodem tohoto návrhu je, aby to vyhovovalo... aby to vypadalo více jako silniční pneumatiky, které ten dodavatel pneumatik vyrábí.
Takže k tomu nedojde z technických ani z výkonnostních důvodů, jde čistě o styl a komerční důvody. To podle mě není ten správný důvod pro technické změny," vysvětluje svůj negativní postoj k přechodu na větší pneumatiky Newey.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.