Sezóna Formule 1 pokračuje po čtyřtýdenní přestávce jedním z nevíce očekávaných závodů v letošním roce a to Spa-Francorchamps. Pirelli přivezlo do Belgie středně-tvrdé (označeny bílou barvou) a měkké pneumatiky (žluté).
Ve srovnání s loňským rokem jsou pneumatiky o jednu úroveň měkčí a to z důvodu podpory různý strategií, které by tak pomohly k napínavějšímu závodu.
Spa je nejdelším okruhem v šampionátu a hrubý asfalt je pro pneumatiky velmi nešetrný. Jakoby toho nebylo dost – počasí v Ardenách s častými intenzivními bouřkami je dalším rysem tohoto malebného okruhu. To vše může vést k výskytu mimořádných situací a pro týmy bude klíčové rychle reagovat a zavčas upravovat strategie tak, aby byly účinné. Často zde může pršet v jedné části okruhu, zatímco jiné část může být zcela suchá. To vše znamená, že pneumatiky, technika vozů a dovednosti jezdců budou využity na maximum.
Paul Hembery z Pirelli Motorsport k tomu uvádí: „Spa je jedním z nejkrásnějších okruhů a trať dobře známe nejen ze zkušeností GT vytrvalostních závodů na 24 hodin. Přizpůsobivá pneumatika je klíčovým prvkem a musí pracovat stejně dobře za složitých podmínek nejen povětrnostních, které často vidíme zejména zde v Belgii.
Navzdory tomu, že opotřebení a degradace pneumatik je zde tradičně na vysoké úrovni, podařilo se nám prosadit změnu směsi a měkčí ze dvou variant by měla být preferovanou volbou pro kvalifikaci z důvodu významného rozdílu v časovém odstupu. Vlivem délky okruhu bude strategie velmi významným faktorem – týmy se budou muset rozhodnout pro správné pneumatiky ve správný čas a to vždy přispívá k vzrušující velké ceně.
Pro pneumatiky bude ve Spa klíčové zvládnutí zatížení přicházející ze všech směrů. V Eau Rouge je předpokládaná rychlost 300km/h, negativní přetížení 1 G a příčné přetížení působící na konstrukci pneumatiky silou 5 G.
Středně-tvrdé (medium) pneumatiky budou efektivní pro využití optimálního výkonu v širokém rozsahu i při nízkých teplotách, což je případ Spa. Měkké pneumatiky budou naopak vhodné pro vyšší teploty a vyznačují se významným rozdílem v zajížděných časech, avšak na úkor nižší životnosti.
Nízký přítlak, na který týmy nastavují své vozy, má vliv i na brždění. Vozy jsou k zemi tlačeny menší silou a to zmenšuje efektivitu při brždění. Hrozí tak vyšší nebezpečí zablokování kol a to může vést k poškození pneumatiky prostřednictvím vzniknuvších plochých míst.
Připomeňme závěrem vítěznou strategii z loňského roku, kdy Sebastian Vettel s Red Bullem využil dvou zastávkovou strategii "středně-tvrdá – tvrdá – středně-tvrdá" a dosáhl tak vítězství z druhého místa na startovním roštu.
Hollywoodská hvězda Brad Pitt usedl za volant monopostu Formule 1 od McLarenu – stalo se tak těsně před uvedením filmu F1 do kin, v němž herec ztvárňuje hlavní roli. Produkce tím pokračuje v nevídaném propojení filmového světa s vrcholovým motorsportem.
Sebastian Vettel by se mohl brzy vrátit do paddocku Formule 1 u týmu Red Bull. Jeho konkrétní role však zatím není známa.
Po smíšených výsledcích v Kanadě a Itálii čeká na Mercedes v Rakousku zásadní zkouška – vylepšené zadní zavěšení vozu W16 se postaví jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře.
Max Verstappen bude mít novou závodní helmu na závody v Rakousku, Belgii a Nizozemsku. Tyto tři Velké ceny jsou součástí pěti nejbližších závodů v kalendáři F1.
Toto Wolff zavzpomínal na své skromné začátky, kdy jako teenager působil jako instruktor jízdy na Red Bull Ringu. Dnes se na stejném místě vrací jako šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů Formule 1.
Týmy nasadí klíčové technické novinky a zároveň začínají připravovat vozy pro sezonu 2026. Ferrari, Red Bull i Mercedes chystají vylepšení, která mají rozhodnout o jejich šancích ve zbytku roku a naznačit strategické směřování do budoucna.
Formule 1 míří o víkendu na domácí trať Red Bullu do Rakouska. Do Spielbergu přijíždí týmy plné emocí po dramatickém závěru Velké ceny Kanady.
Lawrence Barretto si povídal s Nicem Hülkenbergem o jeho návratu do F1, letošních bodech pro Sauber a budoucnosti s Audi od roku 2026. Německý jezdec věří, že je součástí projektu s velkým potenciálem.
Spekulace o návratu Valtteriho Bottase do F1 v barvách Cadillacu pro rok 2026 zesílily po jeho záhadném příspěvku na sociálních sítích. Finský jezdec aktuálně působí jako rezervní pilot Mercedesu.
Alex Dunne absolvuje svůj debut ve Formuli 1, když nastoupí za McLaren v prvním tréninku na Velkou cenu Rakouska. Pro mladého talentovaného Ira jde o významný krok směrem k možné budoucnosti v F1.
Rakousko bylo dosud důležitým bodem v kariéře Landa Norrise. Velká cena v roce 2025 mu nabídne šanci napravit chybu z kanadského závodu.
Christian Horner popsal, jak byla F1 v jeho začátcích u Red Bullu méně formální a více spontánní. Dnes je podle něj šampionát výrazně profesionálnější a řízený s mnohem větší precizností.