Pirelli očekává zajímavé strategie

Pirelli
Pirelli, foto: Pirelli
F1NEWS.CZ 20. srpna 2014 9:16
Sdílej:

Sezóna Formule 1 pokračuje po čtyřtýdenní přestávce jedním z nevíce očekávaných závodů v letošním roce a to Spa-Francorchamps. Pirelli přivezlo do Belgie středně-tvrdé (označeny bílou barvou) a měkké pneumatiky (žluté).

Ve srovnání s loňským rokem jsou pneumatiky o jednu úroveň měkčí a to z důvodu podpory různý strategií, které by tak pomohly k napínavějšímu závodu.

Spa je nejdelším okruhem v šampionátu a hrubý asfalt je pro pneumatiky velmi nešetrný. Jakoby toho nebylo dost – počasí v Ardenách s častými intenzivními bouřkami je dalším rysem tohoto malebného okruhu. To vše může vést k výskytu mimořádných situací a pro týmy bude klíčové rychle reagovat a zavčas upravovat strategie tak, aby byly účinné. Často zde může pršet v jedné části okruhu, zatímco jiné část může být zcela suchá. To vše znamená, že pneumatiky, technika vozů a dovednosti jezdců budou využity na maximum.

Paul Hembery z Pirelli Motorsport k tomu uvádí: „Spa je jedním z nejkrásnějších okruhů a trať dobře známe nejen ze zkušeností GT vytrvalostních závodů na 24 hodin. Přizpůsobivá pneumatika je klíčovým prvkem a musí pracovat stejně dobře za složitých podmínek nejen povětrnostních, které často vidíme zejména zde v Belgii.

Navzdory tomu, že opotřebení a degradace pneumatik je zde tradičně na vysoké úrovni, podařilo se nám prosadit změnu směsi a měkčí ze dvou variant by měla být preferovanou volbou pro kvalifikaci z důvodu významného rozdílu v časovém odstupu. Vlivem délky okruhu bude strategie velmi významným faktorem – týmy se budou muset rozhodnout pro správné pneumatiky ve správný čas a to vždy přispívá k vzrušující velké ceně.

Pro pneumatiky bude ve Spa klíčové zvládnutí zatížení přicházející ze všech směrů. V Eau Rouge je předpokládaná rychlost 300km/h, negativní přetížení 1 G a příčné přetížení působící na konstrukci pneumatiky silou 5 G.

Středně-tvrdé (medium) pneumatiky budou efektivní pro využití optimálního výkonu v širokém rozsahu i při nízkých teplotách, což je případ Spa. Měkké pneumatiky budou naopak vhodné pro vyšší teploty a vyznačují se významným rozdílem v zajížděných časech, avšak na úkor nižší životnosti.

Nízký přítlak, na který týmy nastavují své vozy, má vliv i na brždění. Vozy jsou k zemi tlačeny menší silou a to zmenšuje efektivitu při brždění. Hrozí tak vyšší nebezpečí zablokování kol a to může vést k poškození pneumatiky prostřednictvím vzniknuvších plochých míst.

Připomeňme závěrem vítěznou strategii z loňského roku, kdy Sebastian Vettel s Red Bullem využil dvou zastávkovou strategii  "středně-tvrdá – tvrdá – středně-tvrdá" a dosáhl tak vítězství z druhého místa na startovním roštu.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.