Sezóna Formule 1 pokračuje po čtyřtýdenní přestávce jedním z nevíce očekávaných závodů v letošním roce a to Spa-Francorchamps. Pirelli přivezlo do Belgie středně-tvrdé (označeny bílou barvou) a měkké pneumatiky (žluté).
Ve srovnání s loňským rokem jsou pneumatiky o jednu úroveň měkčí a to z důvodu podpory různý strategií, které by tak pomohly k napínavějšímu závodu.
Spa je nejdelším okruhem v šampionátu a hrubý asfalt je pro pneumatiky velmi nešetrný. Jakoby toho nebylo dost – počasí v Ardenách s častými intenzivními bouřkami je dalším rysem tohoto malebného okruhu. To vše může vést k výskytu mimořádných situací a pro týmy bude klíčové rychle reagovat a zavčas upravovat strategie tak, aby byly účinné. Často zde může pršet v jedné části okruhu, zatímco jiné část může být zcela suchá. To vše znamená, že pneumatiky, technika vozů a dovednosti jezdců budou využity na maximum.
Paul Hembery z Pirelli Motorsport k tomu uvádí: „Spa je jedním z nejkrásnějších okruhů a trať dobře známe nejen ze zkušeností GT vytrvalostních závodů na 24 hodin. Přizpůsobivá pneumatika je klíčovým prvkem a musí pracovat stejně dobře za složitých podmínek nejen povětrnostních, které často vidíme zejména zde v Belgii.
Navzdory tomu, že opotřebení a degradace pneumatik je zde tradičně na vysoké úrovni, podařilo se nám prosadit změnu směsi a měkčí ze dvou variant by měla být preferovanou volbou pro kvalifikaci z důvodu významného rozdílu v časovém odstupu. Vlivem délky okruhu bude strategie velmi významným faktorem – týmy se budou muset rozhodnout pro správné pneumatiky ve správný čas a to vždy přispívá k vzrušující velké ceně.
Pro pneumatiky bude ve Spa klíčové zvládnutí zatížení přicházející ze všech směrů. V Eau Rouge je předpokládaná rychlost 300km/h, negativní přetížení 1 G a příčné přetížení působící na konstrukci pneumatiky silou 5 G.
Středně-tvrdé (medium) pneumatiky budou efektivní pro využití optimálního výkonu v širokém rozsahu i při nízkých teplotách, což je případ Spa. Měkké pneumatiky budou naopak vhodné pro vyšší teploty a vyznačují se významným rozdílem v zajížděných časech, avšak na úkor nižší životnosti.
Nízký přítlak, na který týmy nastavují své vozy, má vliv i na brždění. Vozy jsou k zemi tlačeny menší silou a to zmenšuje efektivitu při brždění. Hrozí tak vyšší nebezpečí zablokování kol a to může vést k poškození pneumatiky prostřednictvím vzniknuvších plochých míst.
Připomeňme závěrem vítěznou strategii z loňského roku, kdy Sebastian Vettel s Red Bullem využil dvou zastávkovou strategii "středně-tvrdá – tvrdá – středně-tvrdá" a dosáhl tak vítězství z druhého místa na startovním roštu.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.