Sdílení dat mezi týmovými kolegy je dnes běžnou součástí Formule 1. Ne každému se to zamlouvá a piloti se stále snaží si svá tajemství chránit.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff před skrýváním některých skutečností v rámci týmu po Velké ceně Rakouska varoval: "Atmosféra není taková, jako v dřívějších závodech. Pozorujeme, že se to stává velmi soutěživé. Průhlednost trochu trpí a my se musíme ujistit, že to tým nepoškodí.
Potřebujeme pochopení celé skupiny. Celá skupina musí pracovat společně, nejen piloti, ale i inženýři na obou stranách garáže. Nechceme vidět žádné skrývání formy. Nechceme vidět žádná zrušená kola, když se potřebujeme učit o voze!"
Samotní piloti se pochopitelně snaží si něco nechávat pouze pro sebe. Nico Rosberg například po závodu ve Spielbergu řekl: "Pokud někde najdu drobnou výhodu, pak o ní nebudu všem říkat, nechám si ji pro sebe." I Hamilton několikrát vyjádřil svou frustraci z toho, kolik se toho jeho týmový kolega může naučit studiem jeho dat, která jsou dnes v F1 v rámci týmů běžně sdílena.
Týmoví kolegové si i přes povinnost sdílet data snaží některá svá tajemství uchovat(foto: Mercedes AMG F1 Team)
To se nelíbí například bývalému mistrovi světa Damonovi Hilllovi: "V určitém smyslu to je jako kdybyste druhého kluka okrádali o jeho talent. Informací je příliš. V držení tajuplného soukromí, talentu či daru sportovce toho zůstává velmi málo. Pokud Lewisovu zvláštní techniku rozeberou až na kost, pak je to až příliš vetřelé."
Jak to bylo za jeho doby? "Neměli jsme všechna tato data. Pilot se musel vypravit na okruh, sledovat a zjistit si to. Nebyla jiná šance než pracovat na svém poznání. Teď je každý detail, každá odlišnost sdílená mezi inženýry."
"Dostáváme se do bodu, kdy inženýři říkají pilotům, jak mají jezdit. Myslím, že zacházíme příliš daleko," kritizuje Hill běžnou politiku sdílení dat. Zatajování informací brání na druhou stranu týmům v pokroku.
Jde však o paradox každé stáje F1: primárním cílem je porazit konkurenci, jenže polovina garáže chce zároveň porážet tu druhou - k čemuž dle vyjádření pilotů i vedoucích představitelů týmů dochází.
Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jo Ramirez, koordinátor McLarenu v době, kdy si šli v rámci jedné garáže po krku Alain Prost s Ayrtonem Sennou, vzpomíná: "Když se to zhoršilo, pak to bylo opravdu špatné - měli jsme dva týmy uvnitř jednoho. Navzájem si věci zatajovali. U McLarenu to bylo téměř tak, že jsme měli dvě porady na dvou různých místech.
Velmi často byly schůzky oddělené - nebo ve stejném pokoji, ale v jiném rohu. Inženýři Senny si věci nechávali pro Sebe a Prostovi inženýři také. Obě strany se více zajímali o vítězství svého jezdce," pokračuje Ramirez. Na večeře sice chodili společně, hranice mezi nimi však i tam byla zřetelná.
Pro vedoucí Mercedes je teď výzvou, aby zvládl rivalitu mezi týmem Hamiltona a týmem Rosberga. "Inženýři vstoupí do klubu svého jezdce. Zvrhne se to a vystupňuje, pokud to nepotlačíte," uvádí bývalý technický ředitel Jordanu - Gary Anderson.
Náskok Stříbrných šípů byl v Rakousku menší než v předchozích závodech, Williamsy je v kvalifikaci porazily a Valtteri Bottas dojel těsně za nimi na třetím místě. V další části sezóny však možná bude už muset sáhnout k týmové režii, které se dosud vyhýbal, za což zaslouží obdiv. A to může vést k dalšímu zhoršení situace. V šampionátu zatím ale mají dostatečný náskok: druhý Red Bull ztrácí 158 bodů, třetí Ferrari 203 bodů.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.