Sdílení dat mezi týmovými kolegy je dnes běžnou součástí Formule 1. Ne každému se to zamlouvá a piloti se stále snaží si svá tajemství chránit.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff před skrýváním některých skutečností v rámci týmu po Velké ceně Rakouska varoval: "Atmosféra není taková, jako v dřívějších závodech. Pozorujeme, že se to stává velmi soutěživé. Průhlednost trochu trpí a my se musíme ujistit, že to tým nepoškodí.
Potřebujeme pochopení celé skupiny. Celá skupina musí pracovat společně, nejen piloti, ale i inženýři na obou stranách garáže. Nechceme vidět žádné skrývání formy. Nechceme vidět žádná zrušená kola, když se potřebujeme učit o voze!"
Samotní piloti se pochopitelně snaží si něco nechávat pouze pro sebe. Nico Rosberg například po závodu ve Spielbergu řekl: "Pokud někde najdu drobnou výhodu, pak o ní nebudu všem říkat, nechám si ji pro sebe." I Hamilton několikrát vyjádřil svou frustraci z toho, kolik se toho jeho týmový kolega může naučit studiem jeho dat, která jsou dnes v F1 v rámci týmů běžně sdílena.
Týmoví kolegové si i přes povinnost sdílet data snaží některá svá tajemství uchovat(foto: Mercedes AMG F1 Team)
To se nelíbí například bývalému mistrovi světa Damonovi Hilllovi: "V určitém smyslu to je jako kdybyste druhého kluka okrádali o jeho talent. Informací je příliš. V držení tajuplného soukromí, talentu či daru sportovce toho zůstává velmi málo. Pokud Lewisovu zvláštní techniku rozeberou až na kost, pak je to až příliš vetřelé."
Jak to bylo za jeho doby? "Neměli jsme všechna tato data. Pilot se musel vypravit na okruh, sledovat a zjistit si to. Nebyla jiná šance než pracovat na svém poznání. Teď je každý detail, každá odlišnost sdílená mezi inženýry."
"Dostáváme se do bodu, kdy inženýři říkají pilotům, jak mají jezdit. Myslím, že zacházíme příliš daleko," kritizuje Hill běžnou politiku sdílení dat. Zatajování informací brání na druhou stranu týmům v pokroku.
Jde však o paradox každé stáje F1: primárním cílem je porazit konkurenci, jenže polovina garáže chce zároveň porážet tu druhou - k čemuž dle vyjádření pilotů i vedoucích představitelů týmů dochází.
Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jo Ramirez, koordinátor McLarenu v době, kdy si šli v rámci jedné garáže po krku Alain Prost s Ayrtonem Sennou, vzpomíná: "Když se to zhoršilo, pak to bylo opravdu špatné - měli jsme dva týmy uvnitř jednoho. Navzájem si věci zatajovali. U McLarenu to bylo téměř tak, že jsme měli dvě porady na dvou různých místech.
Velmi často byly schůzky oddělené - nebo ve stejném pokoji, ale v jiném rohu. Inženýři Senny si věci nechávali pro Sebe a Prostovi inženýři také. Obě strany se více zajímali o vítězství svého jezdce," pokračuje Ramirez. Na večeře sice chodili společně, hranice mezi nimi však i tam byla zřetelná.
Pro vedoucí Mercedes je teď výzvou, aby zvládl rivalitu mezi týmem Hamiltona a týmem Rosberga. "Inženýři vstoupí do klubu svého jezdce. Zvrhne se to a vystupňuje, pokud to nepotlačíte," uvádí bývalý technický ředitel Jordanu - Gary Anderson.
Náskok Stříbrných šípů byl v Rakousku menší než v předchozích závodech, Williamsy je v kvalifikaci porazily a Valtteri Bottas dojel těsně za nimi na třetím místě. V další části sezóny však možná bude už muset sáhnout k týmové režii, které se dosud vyhýbal, za což zaslouží obdiv. A to může vést k dalšímu zhoršení situace. V šampionátu zatím ale mají dostatečný náskok: druhý Red Bull ztrácí 158 bodů, třetí Ferrari 203 bodů.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.