Sdílení dat mezi týmovými kolegy je dnes běžnou součástí Formule 1. Ne každému se to zamlouvá a piloti se stále snaží si svá tajemství chránit.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff před skrýváním některých skutečností v rámci týmu po Velké ceně Rakouska varoval: "Atmosféra není taková, jako v dřívějších závodech. Pozorujeme, že se to stává velmi soutěživé. Průhlednost trochu trpí a my se musíme ujistit, že to tým nepoškodí.
Potřebujeme pochopení celé skupiny. Celá skupina musí pracovat společně, nejen piloti, ale i inženýři na obou stranách garáže. Nechceme vidět žádné skrývání formy. Nechceme vidět žádná zrušená kola, když se potřebujeme učit o voze!"
Samotní piloti se pochopitelně snaží si něco nechávat pouze pro sebe. Nico Rosberg například po závodu ve Spielbergu řekl: "Pokud někde najdu drobnou výhodu, pak o ní nebudu všem říkat, nechám si ji pro sebe." I Hamilton několikrát vyjádřil svou frustraci z toho, kolik se toho jeho týmový kolega může naučit studiem jeho dat, která jsou dnes v F1 v rámci týmů běžně sdílena.
Týmoví kolegové si i přes povinnost sdílet data snaží některá svá tajemství uchovat(foto: Mercedes AMG F1 Team)
To se nelíbí například bývalému mistrovi světa Damonovi Hilllovi: "V určitém smyslu to je jako kdybyste druhého kluka okrádali o jeho talent. Informací je příliš. V držení tajuplného soukromí, talentu či daru sportovce toho zůstává velmi málo. Pokud Lewisovu zvláštní techniku rozeberou až na kost, pak je to až příliš vetřelé."
Jak to bylo za jeho doby? "Neměli jsme všechna tato data. Pilot se musel vypravit na okruh, sledovat a zjistit si to. Nebyla jiná šance než pracovat na svém poznání. Teď je každý detail, každá odlišnost sdílená mezi inženýry."
"Dostáváme se do bodu, kdy inženýři říkají pilotům, jak mají jezdit. Myslím, že zacházíme příliš daleko," kritizuje Hill běžnou politiku sdílení dat. Zatajování informací brání na druhou stranu týmům v pokroku.
Jde však o paradox každé stáje F1: primárním cílem je porazit konkurenci, jenže polovina garáže chce zároveň porážet tu druhou - k čemuž dle vyjádření pilotů i vedoucích představitelů týmů dochází.
Lewis Hamilton před Nicem Rosbergem (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jo Ramirez, koordinátor McLarenu v době, kdy si šli v rámci jedné garáže po krku Alain Prost s Ayrtonem Sennou, vzpomíná: "Když se to zhoršilo, pak to bylo opravdu špatné - měli jsme dva týmy uvnitř jednoho. Navzájem si věci zatajovali. U McLarenu to bylo téměř tak, že jsme měli dvě porady na dvou různých místech.
Velmi často byly schůzky oddělené - nebo ve stejném pokoji, ale v jiném rohu. Inženýři Senny si věci nechávali pro Sebe a Prostovi inženýři také. Obě strany se více zajímali o vítězství svého jezdce," pokračuje Ramirez. Na večeře sice chodili společně, hranice mezi nimi však i tam byla zřetelná.
Pro vedoucí Mercedes je teď výzvou, aby zvládl rivalitu mezi týmem Hamiltona a týmem Rosberga. "Inženýři vstoupí do klubu svého jezdce. Zvrhne se to a vystupňuje, pokud to nepotlačíte," uvádí bývalý technický ředitel Jordanu - Gary Anderson.
Náskok Stříbrných šípů byl v Rakousku menší než v předchozích závodech, Williamsy je v kvalifikaci porazily a Valtteri Bottas dojel těsně za nimi na třetím místě. V další části sezóny však možná bude už muset sáhnout k týmové režii, které se dosud vyhýbal, za což zaslouží obdiv. A to může vést k dalšímu zhoršení situace. V šampionátu zatím ale mají dostatečný náskok: druhý Red Bull ztrácí 158 bodů, třetí Ferrari 203 bodů.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.
Lewis Hamilton působil zklamaně poté, co sprintová kvalifikace na Velkou cenu USA znovu odhalila přetrvávající potíže týmu Ferrari.
Sprintová kvalifikace v Austinu nabídla dramatické momenty na čele startovního roštu. Max Verstappen předvedl silný výkon, který přinesl napínavý souboj s piloty McLarenu.