SPIELBERG - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Rakouska si připsal Nico Rosberg. O 0,140 s za ním skončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton, Fernandovi Alonsovi z Ferrari scházelo 0,311 s.
Vozy Formule 1 po 11 letech znovu vyrazily na upravený historický okruh (zkráceny Östereichring), který nový majitel přejmenoval z A1 Ring na Red Bull Ring - technické informace o něm najdete zde. Týmy nedaly v úvodním tréninku prostor žádnému z testovacích pilotů.
Na dráhu v 9:00 hod našeho času jako první vyrazil Massa s Williamsem, jehož kolizí s Pérezem se na podnět Force Indie a jejich "nových" důkazů FIA ještě bude zabývat. Diskutuje se i o schváleném pevnému startu po safety car fázi příští rok. Vzniká ale otázka, proč se v tomto případě vůbec safety carem zabývat, když by závod mohl být jednoduše přerušen.
Zatímco Red Bully a Mercedesy ještě vyčkávali v boxech, Alonso s Grosjeanem si dali rovnou dvě instalační kola. V severní části okruhu dle hlášení Mercedesu Hamiltonovi po třech minutách začalo mírně poprchávat. Zákazníci s pohonnými jednotkami by zde měli mít výhodu zejména kvůli rozjezdům z pomalých zatáček a dvěma prudkým stoupáním.
Kimi Räikkönen po návratu do boxů, flow-vis na zadním křídle (foto: Scuderia Ferrari)
Ferrari a Mercedes zkoušejí titanovou kluznou desku pod svými vozy, takže by se fanoušci na okruhu mohli dočkat jiskření jako v 80. či na počátku 90. let. Snahou je zatraktivnit podívanou.
Force India nasazuje nový nos, jeho pilíře sahají více dopředu, více překrývají přední křídlo, které se jinak nemění. Red Bull používal kanadskou verzi předního křídla s drobnými horizontálními křidélky na vnitřní straně bočnic. Red Bull Ring ale vyžaduje o trochu více přítlaku než montrealská trať.
První měřené kolo předvádí Rosberg - 1:15,162 min, hned v dalším pokusu se zlepšuje na 1:14,362 min. Čas si připisuje také Hamilton (1:14,994). Po 15 min se Lewis před svého týmového kolegu dostává - 1:12,255. O víkendu nás čeká na čele mezi nimi další ostrý souboj.
Rosberg náhle zpomaluje: "Auto vypnulo - prosím poraďte. Mám zajet do boxů?" Pomalu míří ke svým mechanikům, Hamilton do něj málem naboural. V garáži mu kontrolují brzdy, přední kola a zavěšení. Po resetu elektroniky se Němec vrací na dráhu.
Mezitím zůstal na výjezdu z boxů stát Ericsson, z jeho Caterhamu se mu kouřilo - nejspíše z předních brzd. Rádiem dostal instrukci: "Auto není bezpečné, vyskoč ven."
Kevin Magnussen před prvním seznámením s Red Bull Ringem (foto: McLaren Mercedes)
Po třiceti minutách týmy vracejí Pirelli jednu sadu měkkých pneumatik, nastává chvíle ticha. Třetí příčku za Mercedesy drží Hülkenberg (1:12,370 min), kterého McLaren před sezónou 2015 opět odmítl (více zde). Prvních 11 vozů dělilo pouze osm desetin sekundy.
Provoz byl i poté slabý, severní část okruhu dle Mercedesu stále skrápěl déšť, ale piloti používali hladké pneumatiky. Massa se soustředil na "práci na aerodynamice a nastavení," zatímco ostatní v polovině tréninku většinou vyčkávali v boxech.
Aktivní byli Magnussen s Gutiérrezem. Kevin se vyšvihl na třetí příčku (1:12,313), jeho týmový kolega Button se po 42 min dokonce dostal do čela - 1:11,839 min. Kvůli sílícímu dešti ale provoz nehoustne. Sutilův Sauber stojí kvůli poruše hadice turba.
Na trať znovu vyjely Mercedesy, Hamilton měl plné ruce práce, aby zkrotil své auto v zatáčce č. 3 a Rosberg o více než půl sekundy překonal Buttona - 1:11,295 min. Red Bull nechává na Vettelovi, zda chce pokračovat nebo kvůli počasí raději zajede do boxů.
Aktivněji přistoupily týmy až k závěrečné půlhodině. Vettel v poslední zatáčce dostává dvojité hodiny a těsně míjí bariéry. "Auto by mělo být v pohodě. O pneumatikách už si tak jistý nejsem," hlásí Vettel. Problémy zde má i jeho týmový kolega Ricciardo, smyk se mu ale daří zvládnout mnohem lépe.
Felipe Massa na měkkých pneumatikách Pirelli (foto: Williams F1 Team)
Déšť sílí a problémy má při brzdění do první zatáčky Bottas - blokuje obě přední kola. "Raději bychom měli zkontrolovat, co se tam stalo," uvádí svému inženýrovi mladý finský jezdec.
Vozy kloužou jako na ledě, proto všichni raději opět míří do svých garáží. 20 min před koncem se tak znovu rozhostilo ticho. Na posledních 10 min za sílícího větru ještě vedoucí trojice vyjela, ale časy se nelepšily.
Piloti spíše s monoposty bojovaly (Maldonado brzdil pozdě do 3. zatáčky a skončil ve štěrku, v zatáčce č. 1 podobné okamžiky převádějí Kvjat i Massa, Räikkönen je široký v poslední zatáčce). Hamilton za svým nejrychlejším kolem zaostává o 2,5 sekundy, Nico Rosberg se tak těší z nejrychlejšího času před svým týmovým kolegou. Za Mercedesy se seřadili Alonso, Massa, Button, Pérez a Hülkenberg.
Počty kol ujetých v první tréninku
Alonso sice končí v první tréninku třetí, ale moc spokojeny s výkonností svého vozu včera nebyl: "Vítězství letos není reálné. Rozhodně nejsme v pozici, s níž bychom byli spokojeni. Mercedes s velkým náskokem dominuje a my si to uvědomujeme. Potřebujeme spravit několik věcí, ve kterých jsme momentálně slabí, zlepšit se v různých oblastech.
Potřebujeme v pátky testovat experimentální díly nejen pro tento rok. Také musíme zbytek tohoto šampionátu zřejmě využít pro přípravu [na příští rok]." Potvrdil tak slova Räikkönena, který už v Kanadě odepsal letošní šance Ferrari na boj o titul.
Nejrychlejší sektory, jejich teoretický součet a maximální rychlosti
Přehled všech časů: zde (PDF).
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.