SPIELBERG - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Rakouska si připsal Nico Rosberg. O 0,140 s za ním skončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton, Fernandovi Alonsovi z Ferrari scházelo 0,311 s.
Vozy Formule 1 po 11 letech znovu vyrazily na upravený historický okruh (zkráceny Östereichring), který nový majitel přejmenoval z A1 Ring na Red Bull Ring - technické informace o něm najdete zde. Týmy nedaly v úvodním tréninku prostor žádnému z testovacích pilotů.
Na dráhu v 9:00 hod našeho času jako první vyrazil Massa s Williamsem, jehož kolizí s Pérezem se na podnět Force Indie a jejich "nových" důkazů FIA ještě bude zabývat. Diskutuje se i o schváleném pevnému startu po safety car fázi příští rok. Vzniká ale otázka, proč se v tomto případě vůbec safety carem zabývat, když by závod mohl být jednoduše přerušen.
Zatímco Red Bully a Mercedesy ještě vyčkávali v boxech, Alonso s Grosjeanem si dali rovnou dvě instalační kola. V severní části okruhu dle hlášení Mercedesu Hamiltonovi po třech minutách začalo mírně poprchávat. Zákazníci s pohonnými jednotkami by zde měli mít výhodu zejména kvůli rozjezdům z pomalých zatáček a dvěma prudkým stoupáním.
Kimi Räikkönen po návratu do boxů, flow-vis na zadním křídle (foto: Scuderia Ferrari)
Ferrari a Mercedes zkoušejí titanovou kluznou desku pod svými vozy, takže by se fanoušci na okruhu mohli dočkat jiskření jako v 80. či na počátku 90. let. Snahou je zatraktivnit podívanou.
Force India nasazuje nový nos, jeho pilíře sahají více dopředu, více překrývají přední křídlo, které se jinak nemění. Red Bull používal kanadskou verzi předního křídla s drobnými horizontálními křidélky na vnitřní straně bočnic. Red Bull Ring ale vyžaduje o trochu více přítlaku než montrealská trať.
První měřené kolo předvádí Rosberg - 1:15,162 min, hned v dalším pokusu se zlepšuje na 1:14,362 min. Čas si připisuje také Hamilton (1:14,994). Po 15 min se Lewis před svého týmového kolegu dostává - 1:12,255. O víkendu nás čeká na čele mezi nimi další ostrý souboj.
Rosberg náhle zpomaluje: "Auto vypnulo - prosím poraďte. Mám zajet do boxů?" Pomalu míří ke svým mechanikům, Hamilton do něj málem naboural. V garáži mu kontrolují brzdy, přední kola a zavěšení. Po resetu elektroniky se Němec vrací na dráhu.
Mezitím zůstal na výjezdu z boxů stát Ericsson, z jeho Caterhamu se mu kouřilo - nejspíše z předních brzd. Rádiem dostal instrukci: "Auto není bezpečné, vyskoč ven."
Kevin Magnussen před prvním seznámením s Red Bull Ringem (foto: McLaren Mercedes)
Po třiceti minutách týmy vracejí Pirelli jednu sadu měkkých pneumatik, nastává chvíle ticha. Třetí příčku za Mercedesy drží Hülkenberg (1:12,370 min), kterého McLaren před sezónou 2015 opět odmítl (více zde). Prvních 11 vozů dělilo pouze osm desetin sekundy.
Provoz byl i poté slabý, severní část okruhu dle Mercedesu stále skrápěl déšť, ale piloti používali hladké pneumatiky. Massa se soustředil na "práci na aerodynamice a nastavení," zatímco ostatní v polovině tréninku většinou vyčkávali v boxech.
Aktivní byli Magnussen s Gutiérrezem. Kevin se vyšvihl na třetí příčku (1:12,313), jeho týmový kolega Button se po 42 min dokonce dostal do čela - 1:11,839 min. Kvůli sílícímu dešti ale provoz nehoustne. Sutilův Sauber stojí kvůli poruše hadice turba.
Na trať znovu vyjely Mercedesy, Hamilton měl plné ruce práce, aby zkrotil své auto v zatáčce č. 3 a Rosberg o více než půl sekundy překonal Buttona - 1:11,295 min. Red Bull nechává na Vettelovi, zda chce pokračovat nebo kvůli počasí raději zajede do boxů.
Aktivněji přistoupily týmy až k závěrečné půlhodině. Vettel v poslední zatáčce dostává dvojité hodiny a těsně míjí bariéry. "Auto by mělo být v pohodě. O pneumatikách už si tak jistý nejsem," hlásí Vettel. Problémy zde má i jeho týmový kolega Ricciardo, smyk se mu ale daří zvládnout mnohem lépe.
Felipe Massa na měkkých pneumatikách Pirelli (foto: Williams F1 Team)
Déšť sílí a problémy má při brzdění do první zatáčky Bottas - blokuje obě přední kola. "Raději bychom měli zkontrolovat, co se tam stalo," uvádí svému inženýrovi mladý finský jezdec.
Vozy kloužou jako na ledě, proto všichni raději opět míří do svých garáží. 20 min před koncem se tak znovu rozhostilo ticho. Na posledních 10 min za sílícího větru ještě vedoucí trojice vyjela, ale časy se nelepšily.
Piloti spíše s monoposty bojovaly (Maldonado brzdil pozdě do 3. zatáčky a skončil ve štěrku, v zatáčce č. 1 podobné okamžiky převádějí Kvjat i Massa, Räikkönen je široký v poslední zatáčce). Hamilton za svým nejrychlejším kolem zaostává o 2,5 sekundy, Nico Rosberg se tak těší z nejrychlejšího času před svým týmovým kolegou. Za Mercedesy se seřadili Alonso, Massa, Button, Pérez a Hülkenberg.
Počty kol ujetých v první tréninku
Alonso sice končí v první tréninku třetí, ale moc spokojeny s výkonností svého vozu včera nebyl: "Vítězství letos není reálné. Rozhodně nejsme v pozici, s níž bychom byli spokojeni. Mercedes s velkým náskokem dominuje a my si to uvědomujeme. Potřebujeme spravit několik věcí, ve kterých jsme momentálně slabí, zlepšit se v různých oblastech.
Potřebujeme v pátky testovat experimentální díly nejen pro tento rok. Také musíme zbytek tohoto šampionátu zřejmě využít pro přípravu [na příští rok]." Potvrdil tak slova Räikkönena, který už v Kanadě odepsal letošní šance Ferrari na boj o titul.
Nejrychlejší sektory, jejich teoretický součet a maximální rychlosti
Přehled všech časů: zde (PDF).
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.