Dlouhá léta platila konstruktérská kancelář stáje Red Bull za nedobytnou pevnost. Ale v posledních 18 měsících odešlo 5 vedoucích inženýrů ke konkurenci. Na odpočinek se teď chystá i Adrian Newey. Úkoly hvězdného designera budou rozděleny na více lidí.
Dovnitř ano, ven neJe spousta důvodů, proč Red Bull vyhrál čtyřikrát po sobě titul mistrů světa v F1 a mnozí jej považují stále za nejlepší tým současnosti. Jedním z důvodů úspěchů byla nízká cirkulace technických pracovníků. Red Bull, to byla po dlouhá léta uzavřená společnost. Do týmu stále sice přicházeli noví lidé, avšak moc jich neodcházelo.
Jenže to se změnilo v listopadu 2012, kdy šéfinženýr Ian Morgan odešel do GT programu McLarenu. Na konci loňského roku došlo na další štěpení - prvně z týmu odešli aerodynamici Peter Prodromou a Dan Fallows do McLarenu, následně se přidal jejich kolega Shaun Whitehead do Williamsu. Pak je následoval šéf simulací Giles Wood a Mark Ellis z oblasti dynamiky vozu, ti šli do Mercedesu. Mezitím začal spor mezi McLarenem a Red Bullem o Dana Fallowse.
Největší vliv má ale upozadění Adriana Neweyho. Tento hvězdný designer je totiž zklamaný, protože stále obsáhlejší předpisy brzdí jeho kreativitu. Newey označuje současnou F1 jako "lepší GP1". 55 letý Brit však zůstává Red Bullu věrný. Měl by se věnovat v rámci Technologického centra Red Bullu novým výzvám. Například by mělo jít o hybridní auto, které by pak partner Red Bullu, značka Infiniti, dostal na silnici. Díky tomu by už rakouský výrobce nebyl spojován jen s limonádou, ale i s high-tech technologiemi a silničními auty.
Žádná náhradaNewey bude svým kolegům k dipozici už jen jako mentor a rádce. Z každodenní práce se však stahuje. Na jak dlouho, to se neví. U Red Bullu doufají, že 'poklidný' vývoj silničního auta Neweyho brzy omrzí a bude se chtít vrátit do F1. Dveře zpět jsou pořád otevřeny. Red Bull tímto krokem minimálně zabránil, aby Adrian odešel k Ferrari. U inženýra jeho kvalit je lepší, když na jeho služby nemůže spoléhat žádný jiný tým.
Avšak kdo nahradí nejúspěšnějšího konstruktéra F1 všech dob? Christian Horner, šéf týmu, nechce 'nakoupit' žádnou náhradu zvenčí: "V naší inženýrské sekci není žádná hluboká propast. I proto nebude žádná přímá náhrada za Adriana. Navíc má pořád u nás jistou roli, takže nebude úplně mimo dění. Adrian jistě čas od času bude ve své kanceláři v Milton Keynes."
Letošní vůz RB10 na trati (zdroj: Red Bull Racing)
Zdá se být tedy pravděpodobné, že technická zodpovědnost bude v budoucnu převedena na více lidí. Jako ideální trojice by se mohli nabízet aktuální šéf designer Rob Marshall, navrátivší se šéf aerodynamiky Dan Fallows a v zimě od Sauber příchozí šéf dynamiky vozidel Pierre Waché.
Nebezpečí pro Red Bull při změně pravidelDruhou otázkou je, co ztratí Red Bull odchodem Neweyho. Kolegové Neweyho všechny ty roky prohlubovali jeho koncept. Teď nespadnou do černé díry. Vědí, jak postavit silné auto, které je silné na zadní nápravě bez narušení proudění. Jsou schopni vyvinout snad ještě lepší šasi na tomto základu.
Nebezpečné by mohlo být, kdyby se opět výrazně změnila pravdla pro šasi. Příkladem by mohl být návrat aktivního podvozku. Tehdy by možná mohlo být zapotřebí mít jeden nebo dva chytré nápady a celkový nádhled Neweyho, který není jen skvělým aerodynamikem. On totiž rozumí i podvozku, pneumatikám nebo dynamice. Avšak až do změny pravidel by měl být Red Bull na výši.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.