Dlouhá léta platila konstruktérská kancelář stáje Red Bull za nedobytnou pevnost. Ale v posledních 18 měsících odešlo 5 vedoucích inženýrů ke konkurenci. Na odpočinek se teď chystá i Adrian Newey. Úkoly hvězdného designera budou rozděleny na více lidí.
Dovnitř ano, ven neJe spousta důvodů, proč Red Bull vyhrál čtyřikrát po sobě titul mistrů světa v F1 a mnozí jej považují stále za nejlepší tým současnosti. Jedním z důvodů úspěchů byla nízká cirkulace technických pracovníků. Red Bull, to byla po dlouhá léta uzavřená společnost. Do týmu stále sice přicházeli noví lidé, avšak moc jich neodcházelo.
Jenže to se změnilo v listopadu 2012, kdy šéfinženýr Ian Morgan odešel do GT programu McLarenu. Na konci loňského roku došlo na další štěpení - prvně z týmu odešli aerodynamici Peter Prodromou a Dan Fallows do McLarenu, následně se přidal jejich kolega Shaun Whitehead do Williamsu. Pak je následoval šéf simulací Giles Wood a Mark Ellis z oblasti dynamiky vozu, ti šli do Mercedesu. Mezitím začal spor mezi McLarenem a Red Bullem o Dana Fallowse.
Největší vliv má ale upozadění Adriana Neweyho. Tento hvězdný designer je totiž zklamaný, protože stále obsáhlejší předpisy brzdí jeho kreativitu. Newey označuje současnou F1 jako "lepší GP1". 55 letý Brit však zůstává Red Bullu věrný. Měl by se věnovat v rámci Technologického centra Red Bullu novým výzvám. Například by mělo jít o hybridní auto, které by pak partner Red Bullu, značka Infiniti, dostal na silnici. Díky tomu by už rakouský výrobce nebyl spojován jen s limonádou, ale i s high-tech technologiemi a silničními auty.
Žádná náhradaNewey bude svým kolegům k dipozici už jen jako mentor a rádce. Z každodenní práce se však stahuje. Na jak dlouho, to se neví. U Red Bullu doufají, že 'poklidný' vývoj silničního auta Neweyho brzy omrzí a bude se chtít vrátit do F1. Dveře zpět jsou pořád otevřeny. Red Bull tímto krokem minimálně zabránil, aby Adrian odešel k Ferrari. U inženýra jeho kvalit je lepší, když na jeho služby nemůže spoléhat žádný jiný tým.
Avšak kdo nahradí nejúspěšnějšího konstruktéra F1 všech dob? Christian Horner, šéf týmu, nechce 'nakoupit' žádnou náhradu zvenčí: "V naší inženýrské sekci není žádná hluboká propast. I proto nebude žádná přímá náhrada za Adriana. Navíc má pořád u nás jistou roli, takže nebude úplně mimo dění. Adrian jistě čas od času bude ve své kanceláři v Milton Keynes."
Letošní vůz RB10 na trati (zdroj: Red Bull Racing)
Zdá se být tedy pravděpodobné, že technická zodpovědnost bude v budoucnu převedena na více lidí. Jako ideální trojice by se mohli nabízet aktuální šéf designer Rob Marshall, navrátivší se šéf aerodynamiky Dan Fallows a v zimě od Sauber příchozí šéf dynamiky vozidel Pierre Waché.
Nebezpečí pro Red Bull při změně pravidelDruhou otázkou je, co ztratí Red Bull odchodem Neweyho. Kolegové Neweyho všechny ty roky prohlubovali jeho koncept. Teď nespadnou do černé díry. Vědí, jak postavit silné auto, které je silné na zadní nápravě bez narušení proudění. Jsou schopni vyvinout snad ještě lepší šasi na tomto základu.
Nebezpečné by mohlo být, kdyby se opět výrazně změnila pravdla pro šasi. Příkladem by mohl být návrat aktivního podvozku. Tehdy by možná mohlo být zapotřebí mít jeden nebo dva chytré nápady a celkový nádhled Neweyho, který není jen skvělým aerodynamikem. On totiž rozumí i podvozku, pneumatikám nebo dynamice. Avšak až do změny pravidel by měl být Red Bull na výši.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
V Bahrajnu se dnes jede třetí a poslední den předsezónních testů. Týmy by měly nasadit na auta nové vychytávky a jezdci budou tlačit na pilu. Všichni se budou především soustředit závodní simulace, které by nám toho mohli hodně prozradit po obědě.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.