Dlouhá léta platila konstruktérská kancelář stáje Red Bull za nedobytnou pevnost. Ale v posledních 18 měsících odešlo 5 vedoucích inženýrů ke konkurenci. Na odpočinek se teď chystá i Adrian Newey. Úkoly hvězdného designera budou rozděleny na více lidí.
Dovnitř ano, ven neJe spousta důvodů, proč Red Bull vyhrál čtyřikrát po sobě titul mistrů světa v F1 a mnozí jej považují stále za nejlepší tým současnosti. Jedním z důvodů úspěchů byla nízká cirkulace technických pracovníků. Red Bull, to byla po dlouhá léta uzavřená společnost. Do týmu stále sice přicházeli noví lidé, avšak moc jich neodcházelo.
Jenže to se změnilo v listopadu 2012, kdy šéfinženýr Ian Morgan odešel do GT programu McLarenu. Na konci loňského roku došlo na další štěpení - prvně z týmu odešli aerodynamici Peter Prodromou a Dan Fallows do McLarenu, následně se přidal jejich kolega Shaun Whitehead do Williamsu. Pak je následoval šéf simulací Giles Wood a Mark Ellis z oblasti dynamiky vozu, ti šli do Mercedesu. Mezitím začal spor mezi McLarenem a Red Bullem o Dana Fallowse.
Největší vliv má ale upozadění Adriana Neweyho. Tento hvězdný designer je totiž zklamaný, protože stále obsáhlejší předpisy brzdí jeho kreativitu. Newey označuje současnou F1 jako "lepší GP1". 55 letý Brit však zůstává Red Bullu věrný. Měl by se věnovat v rámci Technologického centra Red Bullu novým výzvám. Například by mělo jít o hybridní auto, které by pak partner Red Bullu, značka Infiniti, dostal na silnici. Díky tomu by už rakouský výrobce nebyl spojován jen s limonádou, ale i s high-tech technologiemi a silničními auty.
Žádná náhradaNewey bude svým kolegům k dipozici už jen jako mentor a rádce. Z každodenní práce se však stahuje. Na jak dlouho, to se neví. U Red Bullu doufají, že 'poklidný' vývoj silničního auta Neweyho brzy omrzí a bude se chtít vrátit do F1. Dveře zpět jsou pořád otevřeny. Red Bull tímto krokem minimálně zabránil, aby Adrian odešel k Ferrari. U inženýra jeho kvalit je lepší, když na jeho služby nemůže spoléhat žádný jiný tým.
Avšak kdo nahradí nejúspěšnějšího konstruktéra F1 všech dob? Christian Horner, šéf týmu, nechce 'nakoupit' žádnou náhradu zvenčí: "V naší inženýrské sekci není žádná hluboká propast. I proto nebude žádná přímá náhrada za Adriana. Navíc má pořád u nás jistou roli, takže nebude úplně mimo dění. Adrian jistě čas od času bude ve své kanceláři v Milton Keynes."
Letošní vůz RB10 na trati (zdroj: Red Bull Racing)
Zdá se být tedy pravděpodobné, že technická zodpovědnost bude v budoucnu převedena na více lidí. Jako ideální trojice by se mohli nabízet aktuální šéf designer Rob Marshall, navrátivší se šéf aerodynamiky Dan Fallows a v zimě od Sauber příchozí šéf dynamiky vozidel Pierre Waché.
Nebezpečí pro Red Bull při změně pravidelDruhou otázkou je, co ztratí Red Bull odchodem Neweyho. Kolegové Neweyho všechny ty roky prohlubovali jeho koncept. Teď nespadnou do černé díry. Vědí, jak postavit silné auto, které je silné na zadní nápravě bez narušení proudění. Jsou schopni vyvinout snad ještě lepší šasi na tomto základu.
Nebezpečné by mohlo být, kdyby se opět výrazně změnila pravdla pro šasi. Příkladem by mohl být návrat aktivního podvozku. Tehdy by možná mohlo být zapotřebí mít jeden nebo dva chytré nápady a celkový nádhled Neweyho, který není jen skvělým aerodynamikem. On totiž rozumí i podvozku, pneumatikám nebo dynamice. Avšak až do změny pravidel by měl být Red Bull na výši.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.