903. Grand Prix ve Formuli 1 a zároveň 72. závod v ulicích Monte Carla zamíchal historickými tabulkami. Především Rosberg si užíval číslovky 6, zatímco Marussia má radost z prvních bodů v historii a Chilton rozšiřuje svou unikátní statistiku.
Nico Rosberg narušil nadvládu Lewise Hamiltona a porazil jej v 6. závodě sezony, v Monaku. Zde vyhrál podruhé za sebou. Německý pilot získal pátou výhru ve své kariéře, a ačkoliv letos vyhrál jen 2 závody, vede o 4 body šampionát pilotů, právě před Hamiltonem, který vyhrál 4 závody za sebou.
Rosbergovi se jako jedinému v letošní sezoně podařilo pokaždé vystoupat na podium, dokonce byl vždy do druhého místa. Má na svém kontě 6 podiových umístění za sebou. V této statistice mu patří až 36. místo, protože řada pilotů byla úspěšnější. Nadvládu zde s 19ti podii za sebou má Michael Schumacher, toho dosáhl mezi GP USA 2001 a Japonskem 2002. Druhý je Fernando Alonso s 15ti podii v řadě.
Rosberg vyhrál kvalifikaci a i zde je to 6. start z nejvýhodnějšího místa pro pilota se startovním číslem 6. Hattrick však nezískal (ani Grand Slam), protože nejrychlejší kolo v závodě zajel v samotném závěru Kimi Räikkönen. Ten však dojel až dvanáctý poté, co s Magnussenem zablokoval vlásenku u hotelu. Přestože nemá Fin co slavit, může ho hřát právě 40. nejrychlejší kolo v kariéře, ačkoliv žádný bod mu to nepřidalo.
Nico Rosberg těsně před Lewise Hamilton při Grand Prix Monaka (foto: Daimler AG)
Na třetím místě dojel Daniel Ricciardo, který opět porazil Sebastiana Vettela – ten měl problém s turbem. Australan získal druhé podium, první přišlo ve Španělsku.
Krom Rosberga všechny závody v sezoně dokončil i Fernando Alonso a Nico Hülkenberg. Španěl již potřetí v sezoně dojel na 4. místě a také Němec byl třikrát 5. Spolehlivost oba řadí na přední příčky v šampionátu. Alonso je třetí s 61 body a Hülenberg se vyhoupl na páté místo s 47 body, o 2 body více než má Vettel. Svou šňůru v počtu závodů dojetých na bodech přerušil Valtteri Bottas.
V této statistice stoupají nahoru všichni tři výše zmínění. Nico Rosbergovi zatím patří 9. místo s 15ti bodovanými závody za sebou. Se stejným počtem závodů je v historických tabulkách Carlos Reutemann. Zde je nejúspěšnější Kimi Räikkönen z let 2012 a 2013, bodoval v 27 závodech v řadě. Jeho současný týmový kolega Fernando Alonso boduje již od Abu Dhabi 2013, proto mu s 9ti závody patří 53. místo. Hülkenberg s 8 bodovanými závody je 76.
Lotus jde výkonově nahoru, ale v Monaku se jim nedařilo. Nicméně 8 vozů cíl nevidělo, proto se také Romain Grosjean dostal na 8. místo a získal 4 body. Jeho týmový kolega Pastor Maldonado do závodu vůbec neodstartoval. Vozy s motory Renault neměli štěstí, již zmíněný Vettel měl problém s turbodmychadlem a dvojice pilotů Toro Rosso odstoupila po problémech s výfukem.
Letošní Grand Prix Monaka se druhému týmu Red Bull nevydařila (foto: Red Bull Racing)
Závod dokončilo jen 14 monopostů a deváté místo obsadil (po penalizaci 5 sekund) Jules Biachci a pro Marussii získal první mistrovské body. Pro samotného pilota to jsou první body po 25ti Grand Prix. Tým Marussia čekal 45 závodů (předchůdce tým Virgin bez bodů odjel 38 závodů), dosavadním maximem bylo 12. místo. Získané 2x v sezoně 2012, v Brazílii Charlesem Picem a v Singapuru Timem Glockem.
Ač jako poslední, čtrnáctý, dojel Max Chilton s druhou Marussií, nemusí smutnit, protože i nadále prodlužuje svou sérii dokončených závodů. Nastoupil do 25 závodů a ve všech viděl cíl. To se ještě nikomu v historii nepodařilo. Nicméně sérii dokončených závodů v řadě za sebou nevede, patří mu čtvrté místo. Zde je nejúspěšnější Nick Heidfeld s 33 závody (Čína 2007 – Itálie 2009). Zajímavou sérii má rozjetou Fernando Alonso, dojel 23 závodů, čímž si vyrovnal svou rekordní sérii z období Evropská GP 2011 a Maďarsko 2012. Ve svém držení má ještě jednu delší sérii, a to s 22 závody (Francie 2005 až Německo 2006). Ještě bychom měli zmínit Rosberga, který má aktivní sérii od Belgie 2013, tudíž 15 dojetých závodů v řadě.
Pokud však tuto statistiku rozšíříme i o závody, ve kterých byli piloti klasifikováni, je Max Chilton až 5. Vede stále Nick Heidfeld, ale má 41 klasifikovaných závodů v řadě, a to od Francie 2007 do Itálie 2009. Aktivní sérii má Jenson Button, v Monaku 2014 byl klasifikován již po 29. za sebou a patří mu třetí místo. Pouze o jeden klasifikovaný závod má Kimi Räikkönen, ale série je starší (Austrálie 2012 - Maďarsko 2013).
Radost u Marussie po zisku prvního bodu v historii týmu (foto: Marussia F1 Team)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.