Sebastian Vettel dostal pro Velkou cenu Španělska staronové šasi z předsezónních testů poté, co v předchozích závodech na Daniela Ricciarda nepochopitelně ztrácel. Po výměně byl v Barceloně opět ve formě. Na co Red Bull přišel při zkoumání jeho původního šasi?
Podezření na skrytou vadu šasi se podle německého Auto Motor und Sport v továrně potvrdilo - bylo mírně zdeformované. Mistr světa i proto vypadal ve srovnání se svým týmovým kolegou tak trochu jako nováček. Mladý Australan byl v Bahrajnu i v Číně výrazně rychlejší - tým dokonce musel Vettela dvakrát požádat, aby jej před sebe pustil, což pro něj byla příliš silná káva.
Někteří považovali nasazení starého šasi RB10-01 do Barcelony jako zoufalý krok (psali jsme zde). K jeho výměně se často přistupuje až jako k poslednímu kroku, když si jezdec již neví rady, nakonec se jim to ale vyplatilo. V Číně si Vettel stěžoval na to, že s ním "auto nemluví." Po sekundovém nářezu od svého mladšího kolegy se bránil: "Nezapomněl jsem jezdit," a uznával: "Sekunda je zkrátka příliš."
V Milton Keynes proto šasi, které Vettel používal v prvních čtyřech závodech sezóny, proměřili. Technici přitom zjistili, že je prohnuté. Proto nesedělo ani nastavení zavěšení a při brzdění docházelo k potížím se zadní částí, proto bylo chování vozu tak nepředvídatelné.
Vettel přicházel o nejvíce času v zatáčkách, do kterých se prudce brzdilo - zejména v závěrečné fázi zpomalování, kdy pilot musí začít zatáčet, protože záď byla neklidná. Kvůli tomu také ztrácel důvěru při brzdění a musel začít dříve zpomalovat. Auto do vrcholu zatáčky mířilo špatně natočené, pilot jej musel korigovat - a to jej kromě vyššího opotřebení pneumatik stálo čas.
Red Bull Sebastianovi Vettelovi v Barceloně vyměnil šasi, mistr světa byl paks vozem opět spokojený (foto: Toni Arch)
Po Velké ceně Španělska si Vettel výměnu šasi pochvaloval: "Stála za to. Opět cítím, co auto dělá." Žel technické problémy vedly k tomu, že přišel v trénincích o cenný čas na dráze, což se podepsalo na jeho výkonnosti v kvalifikaci. Po ní musel navíc měnit převodovku a s tím souvisela penalizace: odsun o pět míst dozadu na startovním roštu.
V závodě se ale dokázal propracovat z 15. na 4. místo a se svým výkonem byl spokojený. "Otazník je pryč. Pokud jde o mou rychlost, pak si myslím, že byla slušná. A opotřebení pneumatik se pohybovalo ve standardním rámci."
Aktualizace: Podle Paula Monaghana Red Bull při zkoumání Vettelova šasi z prvních čtyř závodů na žádné poškození nepřišel. Připustil však, že analýza ještě není kompletní a že k určitým změnám u menších dílů a pracovních postupů tým přistoupí.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.