Sebastian Vettel dostal pro Velkou cenu Španělska staronové šasi z předsezónních testů poté, co v předchozích závodech na Daniela Ricciarda nepochopitelně ztrácel. Po výměně byl v Barceloně opět ve formě. Na co Red Bull přišel při zkoumání jeho původního šasi?
Podezření na skrytou vadu šasi se podle německého Auto Motor und Sport v továrně potvrdilo - bylo mírně zdeformované. Mistr světa i proto vypadal ve srovnání se svým týmovým kolegou tak trochu jako nováček. Mladý Australan byl v Bahrajnu i v Číně výrazně rychlejší - tým dokonce musel Vettela dvakrát požádat, aby jej před sebe pustil, což pro něj byla příliš silná káva.
Někteří považovali nasazení starého šasi RB10-01 do Barcelony jako zoufalý krok (psali jsme zde). K jeho výměně se často přistupuje až jako k poslednímu kroku, když si jezdec již neví rady, nakonec se jim to ale vyplatilo. V Číně si Vettel stěžoval na to, že s ním "auto nemluví." Po sekundovém nářezu od svého mladšího kolegy se bránil: "Nezapomněl jsem jezdit," a uznával: "Sekunda je zkrátka příliš."
V Milton Keynes proto šasi, které Vettel používal v prvních čtyřech závodech sezóny, proměřili. Technici přitom zjistili, že je prohnuté. Proto nesedělo ani nastavení zavěšení a při brzdění docházelo k potížím se zadní částí, proto bylo chování vozu tak nepředvídatelné.
Vettel přicházel o nejvíce času v zatáčkách, do kterých se prudce brzdilo - zejména v závěrečné fázi zpomalování, kdy pilot musí začít zatáčet, protože záď byla neklidná. Kvůli tomu také ztrácel důvěru při brzdění a musel začít dříve zpomalovat. Auto do vrcholu zatáčky mířilo špatně natočené, pilot jej musel korigovat - a to jej kromě vyššího opotřebení pneumatik stálo čas.
Red Bull Sebastianovi Vettelovi v Barceloně vyměnil šasi, mistr světa byl paks vozem opět spokojený (foto: Toni Arch)
Po Velké ceně Španělska si Vettel výměnu šasi pochvaloval: "Stála za to. Opět cítím, co auto dělá." Žel technické problémy vedly k tomu, že přišel v trénincích o cenný čas na dráze, což se podepsalo na jeho výkonnosti v kvalifikaci. Po ní musel navíc měnit převodovku a s tím souvisela penalizace: odsun o pět míst dozadu na startovním roštu.
V závodě se ale dokázal propracovat z 15. na 4. místo a se svým výkonem byl spokojený. "Otazník je pryč. Pokud jde o mou rychlost, pak si myslím, že byla slušná. A opotřebení pneumatik se pohybovalo ve standardním rámci."
Aktualizace: Podle Paula Monaghana Red Bull při zkoumání Vettelova šasi z prvních čtyř závodů na žádné poškození nepřišel. Připustil však, že analýza ještě není kompletní a že k určitým změnám u menších dílů a pracovních postupů tým přistoupí.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.