Grand Prix Španělska opět ovlivnila celkové statiky Formule 1, o většinu změn se opět postaral Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Ale chvilku slávy zažívá Ricciardo i Chilton.
Lewis Hamilton umí jezdit kvalifikace, má na svém kontě 35 startů z prvního místa, avšak v Barceloně to bylo poprvé. V historických tabulkách je na čtvrtém místě za Michaelem Schumacherem, Ayrtonem Sennou a Sebastianem Vettelem. Z dalších aktivních pilotů je na 12. místě Fernando Alonso s 22ti starty z nejvýhodnějšího místa na roštu.
Brit v letošní sezoně z pole position startoval již po čtvrté a 4x slavil vítězství. Krom technického problému v Austrálii, vyhrál ostatní závody v letošní sezoně. Má tedy 4 výhry v řadě, tento počet nebo více se v historii povedl řadě pilotů, jmenovitě Ascarimu, Schumacherovi, Brabhamovi, Clarkovi, Mansellovi, Rindtovi, Sennovi, Prostovi, Hillovi, Alonsovi, Buttonovi a Vettelovi. A právě poslední jmenovaný získal loni 9 vítězství v řadě a jasně vede tuto statistiku.
Nesmíme ani opomenout, že Hamilton získal 26. výhru v kariéře, což ho posunulo na osmé místo v historických tabulkách. Odpoutal se od Jima Clarka a Nikiho Laudy a jistě bude chtít překonat Jackieho Stewarta.
Z pohledu počtu vítězství není tým Mercedes zajímavý, protože jich na svém kontě má jen 18, protože tento tým se do F1 vrátil po více než 50 letech. V počtu výher v řadě je to zajímavější, protože jich má 5 a nyní ve Španělsku překonal svůj vlastní rekord 4 vítězství ze sezony 1955. To se 3x radoval Juan Manuel Fangio a 1x Stirling Moss. Neměli bychom ani zapomenout na 9. double Mercedesu, ač je to pro tým teprve 7. sezona, v historických tabulkách je na pátém místě za Ferrari, McLarenem, Williamsem a Red Bullem. Nyní ve Španělsku překonal tým Lotus, který má na svém kontě 8x double.
Za zmínku jistě stojí páté podium pro Nica Rosberga v řadě, ale v této statistice je až na 70. místě. Z aktivních pilotů je však jediným, kdo proklouzl mezi 70 nejlepších a ještě nezískal titul mistra světa. Bývalých pilotů, kteří se minimálně 5x v řadě podívali na podium a titul nezískali, není také mnoho.
Do statistik se zapsal i Daniel Ricciardo, který poprvé ve své kariéře získal podiové umístění. On na podium vystoupil již při domácím závodě v Austrálii, ale byl diskvalifikován, proto se jako první podium počítá až to ve Španělsku. Z historického pohledu to má pramalý význam, protože je v pořadí 204. pilotem, který podíval na stupně vítězů.
I Sebastian Vettel si zapsal úspěch, zajel nejrychlejší kolo, poprvé v letošní sezoně. Celkem jich má na svém kontě 23 a v historických tabulkách je desátý. Z aktivních pilotů je před ním jen Kimi Räikkönen s 39 nejrychlejšími koly.
Pilotu Williamsu Valtteri Bottasovi se podařilo závod v Barceloně dokončit na 5. místě, čímž vyrovnal svůj osobní rekord z letošní Austrálie. Navíc dokončil všechny letošní závody na bodech a není divu, že je před svým týmovým kolegou Felipem Massou, kterého v letošní sezoně provází smůla.
U Lotusu se poprvé v letošní sezoně dočkali bodového zisku. Na osmém místě dojel Romain Grosjean a získal 4 mistrovské body. Pastor Maldonado pokazil kvalifikaci a v závodě to nenapravil, obsadil až patnácté místo. Lotus jde výkonnostně nahoru a při dobré kvalifikaci v Monaku může opět slavit body.
McLarenu se v letošní sezoně nedaří, již 3. závod v řadě ani jeden z jejich pilotů nedosáhl na body. Již v Malajsii skončila série 13ti závodů v řadě na bodovaných pozicích. Série však trvá u Mercedesu, který bodoval v posledních 25 závodech (od Brazílie 2012) a také u Ferrari, které bodovalo 72 závodů za sebou, od GP Německa 2010 a vede historickou tabulku. Na druhém místě je McLaren, který bodoval 64x, a to mezi závody Bahrajn 2010 a Monako 2013.
Pozoruhodným úkazem ve Formuli 1 je Max Chilton, který nastoupil do 24 závodů a všechny dokončil. Podobný úspěch má na svém kontě i Daniil Kvjat, ale ten odjel jen 5 závodů. 100% úspěšnosti dosáhla v historii řada pilotů, dle v drtivé většině odjeli jenom 1 závod, převážně na oválu v Indianapolis. Z aktivních nebo známých pilotů má velmi dobrou úspěšnost Bottas, Fangio a další.
Pokud se ale podíváme na statistiku dokončených závodů v řadě, tam Max Chilton více vyniká, protože se dotáhl na Schumachera a Massu. Pro někoho možná překvapivě statistiku vede Nick Heidfeld. Aktivní delší sérii má na svém kontě Fernando Alonso, dokončil 22 závodů v řadě. Z povzdálí, s 14ti pohledy na šachovnicový praporek za sebou, sleduje počínání Maxe Chiltona Nico Rosberg, jeho série trvá jen od Belgie 2013.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.