Grand Prix Španělska opět ovlivnila celkové statiky Formule 1, o většinu změn se opět postaral Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Ale chvilku slávy zažívá Ricciardo i Chilton.
Lewis Hamilton umí jezdit kvalifikace, má na svém kontě 35 startů z prvního místa, avšak v Barceloně to bylo poprvé. V historických tabulkách je na čtvrtém místě za Michaelem Schumacherem, Ayrtonem Sennou a Sebastianem Vettelem. Z dalších aktivních pilotů je na 12. místě Fernando Alonso s 22ti starty z nejvýhodnějšího místa na roštu.
Brit v letošní sezoně z pole position startoval již po čtvrté a 4x slavil vítězství. Krom technického problému v Austrálii, vyhrál ostatní závody v letošní sezoně. Má tedy 4 výhry v řadě, tento počet nebo více se v historii povedl řadě pilotů, jmenovitě Ascarimu, Schumacherovi, Brabhamovi, Clarkovi, Mansellovi, Rindtovi, Sennovi, Prostovi, Hillovi, Alonsovi, Buttonovi a Vettelovi. A právě poslední jmenovaný získal loni 9 vítězství v řadě a jasně vede tuto statistiku.
Nesmíme ani opomenout, že Hamilton získal 26. výhru v kariéře, což ho posunulo na osmé místo v historických tabulkách. Odpoutal se od Jima Clarka a Nikiho Laudy a jistě bude chtít překonat Jackieho Stewarta.
Z pohledu počtu vítězství není tým Mercedes zajímavý, protože jich na svém kontě má jen 18, protože tento tým se do F1 vrátil po více než 50 letech. V počtu výher v řadě je to zajímavější, protože jich má 5 a nyní ve Španělsku překonal svůj vlastní rekord 4 vítězství ze sezony 1955. To se 3x radoval Juan Manuel Fangio a 1x Stirling Moss. Neměli bychom ani zapomenout na 9. double Mercedesu, ač je to pro tým teprve 7. sezona, v historických tabulkách je na pátém místě za Ferrari, McLarenem, Williamsem a Red Bullem. Nyní ve Španělsku překonal tým Lotus, který má na svém kontě 8x double.
Za zmínku jistě stojí páté podium pro Nica Rosberga v řadě, ale v této statistice je až na 70. místě. Z aktivních pilotů je však jediným, kdo proklouzl mezi 70 nejlepších a ještě nezískal titul mistra světa. Bývalých pilotů, kteří se minimálně 5x v řadě podívali na podium a titul nezískali, není také mnoho.
Do statistik se zapsal i Daniel Ricciardo, který poprvé ve své kariéře získal podiové umístění. On na podium vystoupil již při domácím závodě v Austrálii, ale byl diskvalifikován, proto se jako první podium počítá až to ve Španělsku. Z historického pohledu to má pramalý význam, protože je v pořadí 204. pilotem, který podíval na stupně vítězů.
I Sebastian Vettel si zapsal úspěch, zajel nejrychlejší kolo, poprvé v letošní sezoně. Celkem jich má na svém kontě 23 a v historických tabulkách je desátý. Z aktivních pilotů je před ním jen Kimi Räikkönen s 39 nejrychlejšími koly.
Pilotu Williamsu Valtteri Bottasovi se podařilo závod v Barceloně dokončit na 5. místě, čímž vyrovnal svůj osobní rekord z letošní Austrálie. Navíc dokončil všechny letošní závody na bodech a není divu, že je před svým týmovým kolegou Felipem Massou, kterého v letošní sezoně provází smůla.
U Lotusu se poprvé v letošní sezoně dočkali bodového zisku. Na osmém místě dojel Romain Grosjean a získal 4 mistrovské body. Pastor Maldonado pokazil kvalifikaci a v závodě to nenapravil, obsadil až patnácté místo. Lotus jde výkonnostně nahoru a při dobré kvalifikaci v Monaku může opět slavit body.
McLarenu se v letošní sezoně nedaří, již 3. závod v řadě ani jeden z jejich pilotů nedosáhl na body. Již v Malajsii skončila série 13ti závodů v řadě na bodovaných pozicích. Série však trvá u Mercedesu, který bodoval v posledních 25 závodech (od Brazílie 2012) a také u Ferrari, které bodovalo 72 závodů za sebou, od GP Německa 2010 a vede historickou tabulku. Na druhém místě je McLaren, který bodoval 64x, a to mezi závody Bahrajn 2010 a Monako 2013.
Pozoruhodným úkazem ve Formuli 1 je Max Chilton, který nastoupil do 24 závodů a všechny dokončil. Podobný úspěch má na svém kontě i Daniil Kvjat, ale ten odjel jen 5 závodů. 100% úspěšnosti dosáhla v historii řada pilotů, dle v drtivé většině odjeli jenom 1 závod, převážně na oválu v Indianapolis. Z aktivních nebo známých pilotů má velmi dobrou úspěšnost Bottas, Fangio a další.
Pokud se ale podíváme na statistiku dokončených závodů v řadě, tam Max Chilton více vyniká, protože se dotáhl na Schumachera a Massu. Pro někoho možná překvapivě statistiku vede Nick Heidfeld. Aktivní delší sérii má na svém kontě Fernando Alonso, dokončil 22 závodů v řadě. Z povzdálí, s 14ti pohledy na šachovnicový praporek za sebou, sleduje počínání Maxe Chiltona Nico Rosberg, jeho série trvá jen od Belgie 2013.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.