Šéf FIA říká, že nemá žádné slovo v tom, zda budou rozpočtové stropy zavedeny nebo nikoliv. Týmy se musí rozhodnout sami.
Pro sezonu 2014 se radikálně změnily pravidla a v úvodu sezony přední týmy zrušily nepsané pravidlo o rozpočtových stropech. Proti tomu zbrojí menší týmy a bojí se o svou existenci. Iniciátorem zrušení stropů je prý prezident FIA Jean Todt, ale ten odpovědnost odmítá.
„Nejprve musím říci, že nemám páky, abych měnil pravidla,“ řekl Todt. „A pokud se mi to podařilo – třeba na popud prezidenta Ferrari Di Montezemola – dokážete si představit, jaké by byly reakce?“
„Mým úkolem je zajistit správný chod tohoto sportu. Všichni víme, že byla vyjádřena nespokojenost, ale tak už to bývá. Ti, kteří si stěžují, jsou mnohem hlasitější než ti, kteří jsou spokojeni.“
„Toto je mistrovství světa, kde ti, kteří nevyhrávají, si obvykle stěžují,“ pronesl s úsměvem Todt. „Takto to vypadalo vždycky. Ale nyní je tu nový rozhodovací orgán – strategická skupina.“
Todt chtěl, aby skupina – složená z Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, McLarenu, Lotusu a Wiilliamsu – co nejdříve projednala rozpočtové stropy. Nicméně skupina vetovala změny a to rozzuřilo menší týmy.
Jean Todt v debatě u Red Bullu při letošní GP Bahrajnu (foto: Red Bull Racing)
„Jsem přesvědčen, že F1 je příliš drahá a mělo by se s tím něco udělat. Ale my, jako řídicí orgán, máme více méně nulovou šanci mluvit do nákladů.“
„Nevěřím, že jsme schopni kontrolovat náklady,“ řekl bývalý šéf Ferrari, „ale týmům jsem řekl: „Pokud se ukáže, že je to možné, budu rád za stanovení limitu.“ Většina týmů souhlasila, ale nyní nedokážu pochopit, proč je šest členů strategické skupiny proti.“
„Jsem zklamaný? Ano, v jistém smyslu jsem, protože nyní bude těžké dosáhnout cíle. Musíme to udělat přes technická a sportovní pravidla.“
Todt je připraven jednat o návrzích, protože cílem je, aby se zmenšily rozdíly mezi velkými a malými týmy, aniž by to mělo dopad na diváky. Navíc to musí schválit většina. „Něco by mělo platit již od roku 2015. Máme tu strategickou skupinu i komisi F1, což je dohromady 18 hlasů, tudíž pokud to má fungovat, musí mít 9 nebo více hlasů. Jinak je to neprůchozí.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.