Šéf FIA říká, že nemá žádné slovo v tom, zda budou rozpočtové stropy zavedeny nebo nikoliv. Týmy se musí rozhodnout sami.
Pro sezonu 2014 se radikálně změnily pravidla a v úvodu sezony přední týmy zrušily nepsané pravidlo o rozpočtových stropech. Proti tomu zbrojí menší týmy a bojí se o svou existenci. Iniciátorem zrušení stropů je prý prezident FIA Jean Todt, ale ten odpovědnost odmítá.
„Nejprve musím říci, že nemám páky, abych měnil pravidla,“ řekl Todt. „A pokud se mi to podařilo – třeba na popud prezidenta Ferrari Di Montezemola – dokážete si představit, jaké by byly reakce?“
„Mým úkolem je zajistit správný chod tohoto sportu. Všichni víme, že byla vyjádřena nespokojenost, ale tak už to bývá. Ti, kteří si stěžují, jsou mnohem hlasitější než ti, kteří jsou spokojeni.“
„Toto je mistrovství světa, kde ti, kteří nevyhrávají, si obvykle stěžují,“ pronesl s úsměvem Todt. „Takto to vypadalo vždycky. Ale nyní je tu nový rozhodovací orgán – strategická skupina.“
Todt chtěl, aby skupina – složená z Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, McLarenu, Lotusu a Wiilliamsu – co nejdříve projednala rozpočtové stropy. Nicméně skupina vetovala změny a to rozzuřilo menší týmy.
Jean Todt v debatě u Red Bullu při letošní GP Bahrajnu (foto: Red Bull Racing)
„Jsem přesvědčen, že F1 je příliš drahá a mělo by se s tím něco udělat. Ale my, jako řídicí orgán, máme více méně nulovou šanci mluvit do nákladů.“
„Nevěřím, že jsme schopni kontrolovat náklady,“ řekl bývalý šéf Ferrari, „ale týmům jsem řekl: „Pokud se ukáže, že je to možné, budu rád za stanovení limitu.“ Většina týmů souhlasila, ale nyní nedokážu pochopit, proč je šest členů strategické skupiny proti.“
„Jsem zklamaný? Ano, v jistém smyslu jsem, protože nyní bude těžké dosáhnout cíle. Musíme to udělat přes technická a sportovní pravidla.“
Todt je připraven jednat o návrzích, protože cílem je, aby se zmenšily rozdíly mezi velkými a malými týmy, aniž by to mělo dopad na diváky. Navíc to musí schválit většina. „Něco by mělo platit již od roku 2015. Máme tu strategickou skupinu i komisi F1, což je dohromady 18 hlasů, tudíž pokud to má fungovat, musí mít 9 nebo více hlasů. Jinak je to neprůchozí.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.