Šéf FIA říká, že nemá žádné slovo v tom, zda budou rozpočtové stropy zavedeny nebo nikoliv. Týmy se musí rozhodnout sami.
Pro sezonu 2014 se radikálně změnily pravidla a v úvodu sezony přední týmy zrušily nepsané pravidlo o rozpočtových stropech. Proti tomu zbrojí menší týmy a bojí se o svou existenci. Iniciátorem zrušení stropů je prý prezident FIA Jean Todt, ale ten odpovědnost odmítá.
„Nejprve musím říci, že nemám páky, abych měnil pravidla,“ řekl Todt. „A pokud se mi to podařilo – třeba na popud prezidenta Ferrari Di Montezemola – dokážete si představit, jaké by byly reakce?“
„Mým úkolem je zajistit správný chod tohoto sportu. Všichni víme, že byla vyjádřena nespokojenost, ale tak už to bývá. Ti, kteří si stěžují, jsou mnohem hlasitější než ti, kteří jsou spokojeni.“
„Toto je mistrovství světa, kde ti, kteří nevyhrávají, si obvykle stěžují,“ pronesl s úsměvem Todt. „Takto to vypadalo vždycky. Ale nyní je tu nový rozhodovací orgán – strategická skupina.“
Todt chtěl, aby skupina – složená z Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, McLarenu, Lotusu a Wiilliamsu – co nejdříve projednala rozpočtové stropy. Nicméně skupina vetovala změny a to rozzuřilo menší týmy.
Jean Todt v debatě u Red Bullu při letošní GP Bahrajnu (foto: Red Bull Racing)
„Jsem přesvědčen, že F1 je příliš drahá a mělo by se s tím něco udělat. Ale my, jako řídicí orgán, máme více méně nulovou šanci mluvit do nákladů.“
„Nevěřím, že jsme schopni kontrolovat náklady,“ řekl bývalý šéf Ferrari, „ale týmům jsem řekl: „Pokud se ukáže, že je to možné, budu rád za stanovení limitu.“ Většina týmů souhlasila, ale nyní nedokážu pochopit, proč je šest členů strategické skupiny proti.“
„Jsem zklamaný? Ano, v jistém smyslu jsem, protože nyní bude těžké dosáhnout cíle. Musíme to udělat přes technická a sportovní pravidla.“
Todt je připraven jednat o návrzích, protože cílem je, aby se zmenšily rozdíly mezi velkými a malými týmy, aniž by to mělo dopad na diváky. Navíc to musí schválit většina. „Něco by mělo platit již od roku 2015. Máme tu strategickou skupinu i komisi F1, což je dohromady 18 hlasů, tudíž pokud to má fungovat, musí mít 9 nebo více hlasů. Jinak je to neprůchozí.“
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.