Vidím to jako dnes – Grand Prix Španělska 2000 a jeden z mechaniků po odjezdu Michaela Schumachera podivně poskočil. Postupným zjišťováním jsem se dopátral, že šlo o Nigela Stepneye, jenž bližší seznámení s vozem německého šampiona odnesl zraněním nohy a dalšími šrámy. Pro něj rozhodně nebyly jediné.
Existují postavy motoristického sportu, kterých si příliš nevšimneme a přesto jsou významné – jen namátkou můžeme jmenovat třeba Phila Kerra nebo Ermana Cuoghiho. Nigel Stepney (*1958) byl jedním z široké řady mužů za zdí boxů, který však z oné obvyklé anonymity vystoupil – a rozhodně ne jen jednou.
Jeho motoristický život začal na poli cestovních vozů Broadspeed, odkud po získání nezbytných zkušeností vedly jeho kroky do těžce přežívajícího týmu F1 Shadow. Podstatné pro mladého mechanika bylo setkání s Italem Eliem de Angelisem. Stejně starý pilot si zručnost rodáka z Warwickshire nemohl vynachválit, a když po roce měnil působiště, putoval s ním Nigel k Lotusu. Po šesti letech se jejich cesty rozešly – Elio zatoužil po změně a zamířil k Brabhamu, Nigel zůstal a do své kompetence přijal vůz se startovním číslem 12 – po de Angelisovi se začal starat o Ayrtona Sennu.
Brazilec opustil tým po třech letech a přes příchod dalšího mistra světa šly výsledky britské stáje dolů – není divu, že Stepney vyslyšel nabídku bývalého ředitele Lotusu, v té době už působícího v Benettonu. Peteru Collinsovi nedalo velkou práci Nigela přemluvit a Stepney nastoupil do italské stáje od roku 1989 – a po roce se tu opět setkal s Nelsonem Piquetem. Když Brazilec po roce 1991 opouštěl F1, nabídl Nigelovi spolupráci ve formuli 3000, kde rozjížděl vlastní tým s nadějným mladíkem Olivierem Berettou. Francouz to později dotáhl až do F1, ale u toho už Stepney nebyl. Sezóna 1992 totiž byla všechno možné, jen ne úspěšná – když se na jejím konci Stepneymu ozval konstruktér John Barnard a nabídl mu místo u Ferrari, přešel Nigel skutečnost, že tým se vzpínajícím se koníkem ve znaku nebyl zrovna na vrcholu a Barnardovi kývl. Prožil tu pády i úspěchy a nemálo dramatických okolností – o jedné jsme už mluvili na začátku, stačí si také vzpomenout na tragický závod v Imole před dvaceti lety, kde byl jedním z lehce zraněných mechaniků zasažených uvolněným kolem z Alboretova minardi letícím napříč boxy.
Stepney prožil bouřlivé změny ve Scuderii Ferrari – on sám se vypracoval po pozici šéfmechanika do funkce vedoucího vývoje. Jeho jméno bude asi navždy spjato s nechvalně proslulou aférou z roku 2007, která vedla k vyloučení týmu McLaren z šampionátu a Stepneymu přiznání poskytnutí technických podkladů konkurenční stáji vyneslo trest ve výši 20 měsíců a zákaz aktivního zapojení do motoristického sportu, ovšem trest nenastoupil. Protože zmíněný incident byl detailně popsán, je zbytečné se k němu vracet – Stepney se po novém prošetření vrátil do světa rychlých kol už následujícího roku a po dalších dvou letech našel azyl u týmu JRM jako technický ředitel a měl nemalý podíl na vítězství v šampionátu GT o rok později. Zde také pracoval až do svého předčasného skonu.
Podle policejních zpráv došlo v pátečních ranních hodinách v hrabství Kent k nehodě. Konstábl Glen Braidwood uvedl, že nedaleko Ashfordu kolidoval Stepneyův Volkswagen Caddy van s nákladním vozidlem s návěsem. Lékaři označili jeho zranění za neslučitelná s životem.
Jedním z prvních, kdo vyjádřil soustrast pro média, byl Stepneyův poslední šéf James Rumsey, majitel týmu JRM.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.