Odvolací soud FIA zveřejnil zdůvodnění jejich rozhodnutí ohledně zamítnutí odvolání Red Bullu proti diskvalifikaci Daniela Ricciarda z Velké ceny Austrálie.
Red Bull byl před jednáním v Paříži, které proběhlo v pondělí, sebejistý. Jejich odvolání proti diskvalifikaci Daniela Ricciarda z úvodního závodu sezóny kvůli překročení limitu průtoku paliva však bylo zamítnuto. Red Bull měl potíže s průtokoměrem dodávaným FIA, použil svůj náhradní a věřili, že dokážou, že pravidla neporušili.
Včera v noci ICA zveřejnil třináctistránkový dokument s detaily ze slyšení. Red Bull argumentoval, že senzor na Ricciardově voze byl nespolehlivý a jejich měření ukazuje, že limit nepřekročili. Na důkaz předložili sérii grafů. "Ukázali, že průtok paliva na voze č.3 podle jejich měření byl beze změn a v limitu, zatímto seznor.č 73 ukazoval velký výchylky," uvádí se v prohlášení ICA.
Dále však upozorňuje, že podle článku 2.7 technických pravidel Red Bull nemůže jednoduše spoléhlat na svůj softwarový model, aby prokázali, že jejich vůz vyhovuje pravidlům. Podle ICA nedokázali, že jejich model měření je přesný nebo přesnější než senzor 73 a proto nemohli dokázat, že limit průtoku paliva na voze Daniela Ricciarda nepřekročili.
Obrana Red Bullu se soustředila na argument, že technické směrnice vydané FIA před sezónou o nových systémech průtoku paliva pro rok 2014, které obsahuje podrobné pokyny o tom, co by se stalo, kdyby čidlo udávalo chybné hodnoty, nejsou oficiálními předpisy.
A přestože ICA souhlasí, že nejsou právně závazné, rozhodl, že pokud se tým rozhodl neřídit se pokyny technického delegáta, musí akceptovat riziko, že důkazy, které by případně chtěli předložit komisařům či soudu, nebudou dostatečné. "Odvolávající (Red Bull) pochopitelně znal rizika, když se neřídil pokyny technického delegáta a akceptoval je."
"Toto se odráží také v rádiové komunikaci kde šéfinženýr Monaghan uvedl, že by před komisaři bránil rozhodnutí neposlechnout technického delegáta a spoléhal na jejich průtokoměr," dodává ICA. Nicméně verdikt jasně uvádí, že s ohledem na technické potíže a fakt, že se jednalo o první závod s touto novou technologií soud neshledává, že by Red Bullu v Austrálii podváděl.
Dokument také potvrdil, že Mercedes, který byl jedním z oponentů, ve svých písemných vyjádřeních požádal, aby soud uložil přísnější sankce - zákaz nejméně tři závody a diskvalifikaci po dobu dalších šesti měsíců s odkladem na jeden rok. Jako poražené straně bylo Red Bullu nařízeno zaplatit plné náklady na slyšení.
Celé znění vydání odůvodnění neúspěšného odvolání Red Bullu zde.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.