Odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) dnes vynesl svůj verdikt v kauze Red Bullu, který se odvolal proti diskvalifikaci ze druhého místa po dojezdu do cíle Velké ceny Austrálie.
Včera v sídle FIA v Paříži probíhal odvolací soud, jeho průběh jsme podrobně sledovali zde.
Red Bull k němu dorazil v devítičlenném složení včetně svého šéfa Christiana Hornera, hlavního inženýra Paula Monaghana či technického ředitele Adriana Neweyho, ale bez jezdce Daniela Ricciarda, který se již připravuje na nadcházející Velkou cenu Číny.
K pětičlennému soudu, kterému předsedal Harry Duijm a mezi jehož členy zasedl kromě Ruie Botici Santose, Philippa Narmina a Antonia Rigozziho i Čech Jan Šťovíček, vyslaly své zástupce také ostatní týmy: lídr šampionátu Mercedes, Lotus, Williams i Force India. Právník Mercedesu požadoval navíc dodatečné zpřísnění trestu pro Red Bull, což nakonec FIA nepodpořila.
"Soud poté, co vyslechl strany a prozkoumal jejich návrhy, se rozhodl podpořit rozhodnutí komisařů č. 56, kterým vyloučili vůz Red Bullu č. 3 z výsledku Velké ceny Austrálie," stojí v dnešním prohlášení FIA.
Zdůvodnění rozsudku FIA dodatečně zveřejní do "konce týdne."
Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey (foto: Red Bull Racing)
Dotčený tým je rozhodnutím zklamaný: "Red Bull přijímá dnešní rozhodnutí Mezinárodního odvolacího soudu. Výsledkem jsme samozřejmě zklamaní. Neodvolávali bychom se, kdybychom si nemysleli, že máme velmi silné důkazy. Vždy jsme věřili, že jsme ve Velké ceně Austrálie 2014 jednali v souladu s technickými pravidly."
"Je nám líto Daniela [Ricciarda] kvůli tomu, že nezíská z tohoto podniku 18 bodů, které si podle nás zasloužil. Budeme pokračovat ve velmi tvrdé práci, abychom pro tým, Daniela a Sebastiana [Vettela] získali v průběhu sezóny co nejvíce bodů. Nyní přesouváme svou pozornost k Velké ceně Číny, na níž se budeme soustředit tento víkend," dodává Red Bull.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.