Odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) dnes vynesl svůj verdikt v kauze Red Bullu, který se odvolal proti diskvalifikaci ze druhého místa po dojezdu do cíle Velké ceny Austrálie.
Včera v sídle FIA v Paříži probíhal odvolací soud, jeho průběh jsme podrobně sledovali zde.
Red Bull k němu dorazil v devítičlenném složení včetně svého šéfa Christiana Hornera, hlavního inženýra Paula Monaghana či technického ředitele Adriana Neweyho, ale bez jezdce Daniela Ricciarda, který se již připravuje na nadcházející Velkou cenu Číny.
K pětičlennému soudu, kterému předsedal Harry Duijm a mezi jehož členy zasedl kromě Ruie Botici Santose, Philippa Narmina a Antonia Rigozziho i Čech Jan Šťovíček, vyslaly své zástupce také ostatní týmy: lídr šampionátu Mercedes, Lotus, Williams i Force India. Právník Mercedesu požadoval navíc dodatečné zpřísnění trestu pro Red Bull, což nakonec FIA nepodpořila.
"Soud poté, co vyslechl strany a prozkoumal jejich návrhy, se rozhodl podpořit rozhodnutí komisařů č. 56, kterým vyloučili vůz Red Bullu č. 3 z výsledku Velké ceny Austrálie," stojí v dnešním prohlášení FIA.
Zdůvodnění rozsudku FIA dodatečně zveřejní do "konce týdne."
Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey (foto: Red Bull Racing)
Dotčený tým je rozhodnutím zklamaný: "Red Bull přijímá dnešní rozhodnutí Mezinárodního odvolacího soudu. Výsledkem jsme samozřejmě zklamaní. Neodvolávali bychom se, kdybychom si nemysleli, že máme velmi silné důkazy. Vždy jsme věřili, že jsme ve Velké ceně Austrálie 2014 jednali v souladu s technickými pravidly."
"Je nám líto Daniela [Ricciarda] kvůli tomu, že nezíská z tohoto podniku 18 bodů, které si podle nás zasloužil. Budeme pokračovat ve velmi tvrdé práci, abychom pro tým, Daniela a Sebastiana [Vettela] získali v průběhu sezóny co nejvíce bodů. Nyní přesouváme svou pozornost k Velké ceně Číny, na níž se budeme soustředit tento víkend," dodává Red Bull.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.