Váha sportovců je důležitá a v motorsportu, kde hraje roli každé kilo, obzvlášť. Letos navíc nová pravidla a motory F1 vedly k těžším vozům a týmy se s obtížemi dostanou na minimální hranici 691kg. Srazit kila dolů tak museli především jezdci.
Na to, že se situace dostala na hranici únosnosti a může být pro jezdce nebezpečná, protože takové hubnutí je nezdravé, si stěžoval například Adrian Sutil. Ten měří 1,84m a svou váhu se snaží redukovat už od loňska.
"Cítím to, rozhodně to na sobě cítím. Shodil jsem 3 nebo 4 kila oproti loňsku, kdy už jsem se snažil zhubnout. Váha, kterou se nyní snažím shodit už je navíc, dostává se to do kritického bodu. Snažím se to kontrolovat a být vždy ve stavu, abych byl schopen dojet závod," uvedl nedávno s tím, že už není garantováno, že jsou jezdci 100% fyzicky fit.
Potvrdil to i Jean-Eric Vergne, který kvůli váhovému rozdílu na svého týmového kolegu Danilla Kvjata ztrácel čtyři desetiny sekundy a kvůli důsledkům drastické diety dokonce mezi závody v Austrálii a Malajsii navštívil nemocnici.
"Byl jsem slabý a dehydratovaný. Je to hloupá situace. Lehčí piloti se snaží udržet na limitu a my nenašli řešení. Vozy F1 jsou náročné na řízení a potřebujeme všechny naše schopnsti. Nutnost hubnutí není dobrá," cituje francouzského pilota Toro Rosso Daily Telegraph.
Podle Sutila je situaci ohledně váhového limitu nebezpečná (foto: Sauber AMG F1)
Nelíbí se to ani Nicu Rosbergovi. "Musel jsem přinést oběť, pokud chci, aby bylo auto vyvážené. Cukr jsem nejedl od začátku prosince - žiju jako mnich. Dieta je jedna věc, ale trénovat s tak málo jídlem je peklo," nechal se slyšet pro Blick am Sonntag německý závodník Mercedesu. A Rosberg se svými 1,78m nepatří k nejvyšším pilotům v poli.
Jeho týmový kolega Lewis Hamilton uvedl, že je to opravdu šílené. "Já jsem ok, ale neumím si představit, jaké to je pro ty těžší závodníky. Je zde hranice, kam mohou fyzicky jít, aniž by si uřízli ruku. Můžete jít do kvalifikace trošku dehydratovaný - a slyšel jsem, že se takto někdo sám vyčerpává," uvedl.
Marcus Ericsson uvedl, že na svého týmového kolegu Kamuje Kobajašiho ztrácí půl sekundy na kolo jen kvůli své váze.
"Problém je, že je o 10kg lehčí a proto je pro mě tak obtížné vyrovnat se jeho časům, protože na každé kolo ztrácím půl sekundy jen kvůli té váze. Snažíme se neustále auto zlehčit, ale je to frustrující, protože máte o 10kg víc," popisuje Ericsson pro crash.net.
Přiznal také, že Caterham je váhou s oběma vozy nad limitem. "Nevím přesně kolik, ale oba vozy jsou nad limitem a on je navíc o 10kg lehčí, takže moje auto je hodně nad limitem. Stojí nás to čas," popisuje Švéd.
Sutil se však domnívá, že tento boj o každé kilo není spravedlivý. "Nechtěl bych vyhrát před jezdcem, který je o 20kg těžší. Kdybych vyhrál třeba o 0,1s, tak to není pravda. On vyhrál, ale já jsem před ním. Není to fér a není to sport," komentuje situaci a dodává, že by se s tím mělo něco udělat.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.