Adrian Newey zpochybnil přínos snah o zelenou Formuli 1. Podle něj by peníze za drahé motory mohly být lépe utraceny jinde.
Nové pohonné jednotky: 1,6 litrové šestiválcové turbomotory a přístroje na rekuperaci energie jsou efektivnější co se spotřeby paliva týče (využijí ho o 30% méně než loňské osmiválce). Snaha je taková, že tyto hybridní motory se z F1 přesunou i na silnice. Podle Adriana Neweyho, technického ředitele Red Bullu, to však není ten správný směr.
"Když dojde na baterie, jsou elektrická auta zelená jen v případě, že jsou poháněny z přírodních zdrojů. Když je poháněn pohonnou jednotkou na uhlí, zcela jasně to vůbec není ekologické. Díky novým pravidlům v F1 jde spousta energie na výrobu baterií a aut a proto je to tak drahé. Tento koncept hybridních aut, které jsou automaticky ekologické, je zkrátka velké zjednodušení celé situace," komentuje novou éru Newey.
"Navíc jsou i jiné způsoby, které při takových výdajích můžete použít k větší efektivitě. Můžete udělat vůz lehčí nebo aerodynamičtější: v obou těchto věcech je F1 dobrá. Letos jsou například auta o 10% těžší kvůli novým motorům. Abych byl upřímný, myslím, že je to prostě trošku sporné. Pro mě ze sportovního úhlu pohledu je efektivita, strategie či ekonomie jízdy dobrá pro sportovní auta, což je však trošku jiný způsob závodění. F1 by měla být o vzrušení. Měla by být o jezdci a voze, který jede v každém kole na maximum," popisuje.
"Auta jedou pomaleji, to bychom měli zmínit... okey, využijí o 50kg méně paliva, ale aby toho docílily, jedou o hodně pomaleji," nelíbí se Neweymu. Faktem je, že nejlepší kvalifikační čas Nica Rosberga 1:33,185 v Bahrajnu byl o 0,8 pomalejší než ten loňský (1:32,330), který mu tehdy zajistil pole-position.
Neweymu se zelený směr příliš nezamlouvá (foto: Red Bull Racing)
Newey sice dodává, že by pochopitelně nechtěl návrat ke "žroutům paliva," ale i když jsou podle něj pravidla technicky zajímavá, stále se musí ptát, zda jsou pro F1 nejvhodnější. "Jde o vztah výdajů, váhy, aerodynamiky... všech možných faktorů, pokud jde o relevanci na silniční auta. Máme balík, který je velmi komplikovaný a drahý. Cena pohonné jednotky se přinejmenším zdvojnásobila oproti loňsku, což je pro menší týmy náročné a myslím, že je komlikované to vybalancovat," zamýšlí se designér Red Bullu.
A co se formy Red Bullu týče, obhájci titulu letos zatím na vedoucí Mercedes ztrácejí a Newey dal jasně najevo, že viní Renault. Na páteční tiskové konferenci po datazu, zda se jejich motor dokáže dostat na výkonnost Mercedesu, odpověděl: "Nemyslím, že tento týden tu máme něco příliš odlišného, ale vlastně byste se měli ptát té osoby sedící za mnou," a v napjaté atmosféře přenechal slovo Remimu Taffinovi z Renaultu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.