Adrian Newey zpochybnil přínos snah o zelenou Formuli 1. Podle něj by peníze za drahé motory mohly být lépe utraceny jinde.
Nové pohonné jednotky: 1,6 litrové šestiválcové turbomotory a přístroje na rekuperaci energie jsou efektivnější co se spotřeby paliva týče (využijí ho o 30% méně než loňské osmiválce). Snaha je taková, že tyto hybridní motory se z F1 přesunou i na silnice. Podle Adriana Neweyho, technického ředitele Red Bullu, to však není ten správný směr.
"Když dojde na baterie, jsou elektrická auta zelená jen v případě, že jsou poháněny z přírodních zdrojů. Když je poháněn pohonnou jednotkou na uhlí, zcela jasně to vůbec není ekologické. Díky novým pravidlům v F1 jde spousta energie na výrobu baterií a aut a proto je to tak drahé. Tento koncept hybridních aut, které jsou automaticky ekologické, je zkrátka velké zjednodušení celé situace," komentuje novou éru Newey.
"Navíc jsou i jiné způsoby, které při takových výdajích můžete použít k větší efektivitě. Můžete udělat vůz lehčí nebo aerodynamičtější: v obou těchto věcech je F1 dobrá. Letos jsou například auta o 10% těžší kvůli novým motorům. Abych byl upřímný, myslím, že je to prostě trošku sporné. Pro mě ze sportovního úhlu pohledu je efektivita, strategie či ekonomie jízdy dobrá pro sportovní auta, což je však trošku jiný způsob závodění. F1 by měla být o vzrušení. Měla by být o jezdci a voze, který jede v každém kole na maximum," popisuje.
"Auta jedou pomaleji, to bychom měli zmínit... okey, využijí o 50kg méně paliva, ale aby toho docílily, jedou o hodně pomaleji," nelíbí se Neweymu. Faktem je, že nejlepší kvalifikační čas Nica Rosberga 1:33,185 v Bahrajnu byl o 0,8 pomalejší než ten loňský (1:32,330), který mu tehdy zajistil pole-position.
Neweymu se zelený směr příliš nezamlouvá (foto: Red Bull Racing)
Newey sice dodává, že by pochopitelně nechtěl návrat ke "žroutům paliva," ale i když jsou podle něj pravidla technicky zajímavá, stále se musí ptát, zda jsou pro F1 nejvhodnější. "Jde o vztah výdajů, váhy, aerodynamiky... všech možných faktorů, pokud jde o relevanci na silniční auta. Máme balík, který je velmi komplikovaný a drahý. Cena pohonné jednotky se přinejmenším zdvojnásobila oproti loňsku, což je pro menší týmy náročné a myslím, že je komlikované to vybalancovat," zamýšlí se designér Red Bullu.
A co se formy Red Bullu týče, obhájci titulu letos zatím na vedoucí Mercedes ztrácejí a Newey dal jasně najevo, že viní Renault. Na páteční tiskové konferenci po datazu, zda se jejich motor dokáže dostat na výkonnost Mercedesu, odpověděl: "Nemyslím, že tento týden tu máme něco příliš odlišného, ale vlastně byste se měli ptát té osoby sedící za mnou," a v napjaté atmosféře přenechal slovo Remimu Taffinovi z Renaultu.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.