Šéf traťových operací společnosti Renault Sport F1 - Rémi Taffin - hovoří výzvách, které letos pro motory představuje okruh v Malajsii, a o tvrdé práci na zlepšení nových pohonných jednotek.
V Melbourne jsme měli u několika vozů vážné potíže, problémy se nám ale podařilo na brzdy ve Viry znovu vytvořit. Většina z nich je opravena a zbývající budou do pátku v Sepangu pod kontrolou," uklidňuje Taffin.
"I když očekáváme, že se další problémy mohou objevit, tak jsme schopni rychle reagovat, abychom minimalizovali jejich dopad. Sepang je jedním z okruhů, jejichž technické požadavky se kvůli novým pravidlům mění. V éře V8 se řadil mezi průměrné z pohledu náročnosti na motory, ale nyní půjde o jeden z nejtěžších závodů v roce," upozorňuje zkušený inženýr.
Pro techniku to bude těžké zejména kvůli tradičnímu malajsijskému horku a vlhkosti. "Ze šesti hlavních komponent pohonné jednotky bude v Malajsii pod největším tlakem interní spalovací motor. Vlhkost v Sepangu to motorům s přirozeným sáním usnadňovala, protože výkon s obsahem vody ve vzduchu klesal. Díky tomu jsme mohli relativně kompenzovat dopad dvou dlouhých rovinek."
"Letos tento luxus mít nebudeme. U turbomotoru je přívod vzduchu po celou dobu řízený bez ohledu na okolní podmínky, takže ty dlouhé rovinky mu opravdu začnou škodit. Ve výsledku toho Sepang budou mnohem méně odpouštět, protože během kola pojedou pohonné jednotky dvakrát naplno, přičemž turbo bude točit po 10 sekund téměř 100 000 ot/min," přibližuje Taffin.
Letošní V6 interní spalovací motor Renaultu - jedna ze šesti základníchsoučástí nových pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.