Daniel Ricciardo, který dojel ve Velké ceně Austrálie na druhém místě, byl dodatečně diskvalifikován za překračování maximálního povoleného průtoku paliva. Red Bull dnes Mezinárodní automobilové federaci (FIA) doručil své odvolání.
Mistrovský tým nebyl spokojen s přesností standardizovaných průtokoměrů FIA, proto přešel svévolně na jinou metodu výpočtu průtoku paliva. Ta podle homologovaných zařízení dosahovala o přibližně o 4 % více než povolených 100 kg/h, a protože na dva pokyny v závodu nezareagoval (první přišel již v 5. kole), přišel o půl noci po závodě v Austrálii tvrdý trest.
S problémy se potýkala většina týmů, varování dostal například i Mercedes, který poslechl a průtok paliva, který významně ovlivňuje výkonnost nových turbomotorů, snížil. Red Bull nikoliv, upozornění od komisařů přitom dostal již v sobotu a v neděli tým po závodě potrestali (více zde).
Šéf týmu ihned uvedl, že povolený průtok ani jednou nepřekročili a že se odvolají. Na formální doručení potřebných písemností měli 96 hod do čtvrtečního poledne. Nyní máme potvrzeno, že FIA dokumenty stáje z Milton Keynes obdržela. Nyní je na ní, na kdy svolá Mezinárodní odvolací soud.
Radost domácího miláčka Daniela Ricciarda ze druhého místa netrvala dlouho(foto: Red Bull Racing)
Protože se Velká cena Bahrajnu jede hned po Velké ceně Malajsie - ta je v plánu příští týden, tak se zdá nepravděpodobné, že by tento soud zasedl dříve než v polovině dubna před Velkou cenou Číny. Red Bull se během stání bude opírat o odchylky v měření průtoku pomocí oficiálních čidel, kterou pro FIA vyvinula firma Gill.
Red Bull v neděli uvedl, že průtokoměr na Ricciardově voze RB10 vyměnil kvůli nepřesným výsledkům, které vykazoval během pátečních tréninků, ale protože druhé čidlo selhalo, vrátil před závodem to původní. FIA na nepřesnosti, na které si stěžují i soupeři, mistrovskému týmu doporučila, aby odchylku kompenzoval připočtením určité konstanty - ten však místo toho přistoupil na vlastní a přesnější metodu měření průtoku.
Per favore, chiamatelo come volete ma evitiamo....#FlowGATE! Please, call it as you wish but avoid... #FlowGATE! pic.twitter.com/zttnjtTbBk
— Scuderia Ferrari (@InsideFerrari) March 17, 2014
"Úprava výpočtu podle nás před závodem nebyla správná, mohli jsme pozorovat významné odchylky mezi tím, co ukazovalo čidlo, a mezi naším průtokem paliva, které představuje aktuální množství vstřikovaného benzínu do motoru," zlobil se Horner.
Po diskvalifikaci nepřímo podpořilo Red Bull na Twitteru i Ferrari, které je s oficiálními průtokoměry také velmi nespokojeno. Ke kauze průtokoměrů (FlowGate) uvedlo: "Nazývejte si je jak chcete, jen se jím prosím vyhněte... #FlowGate"
Aktualizace: Odvolací výbor FIA protest Red Bullu projedná 14. dubna 2014 v 9:30 hod.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.