Daniel Ricciardo, který dojel ve Velké ceně Austrálie na druhém místě, byl dodatečně diskvalifikován za překračování maximálního povoleného průtoku paliva. Red Bull dnes Mezinárodní automobilové federaci (FIA) doručil své odvolání.
Mistrovský tým nebyl spokojen s přesností standardizovaných průtokoměrů FIA, proto přešel svévolně na jinou metodu výpočtu průtoku paliva. Ta podle homologovaných zařízení dosahovala o přibližně o 4 % více než povolených 100 kg/h, a protože na dva pokyny v závodu nezareagoval (první přišel již v 5. kole), přišel o půl noci po závodě v Austrálii tvrdý trest.
S problémy se potýkala většina týmů, varování dostal například i Mercedes, který poslechl a průtok paliva, který významně ovlivňuje výkonnost nových turbomotorů, snížil. Red Bull nikoliv, upozornění od komisařů přitom dostal již v sobotu a v neděli tým po závodě potrestali (více zde).
Šéf týmu ihned uvedl, že povolený průtok ani jednou nepřekročili a že se odvolají. Na formální doručení potřebných písemností měli 96 hod do čtvrtečního poledne. Nyní máme potvrzeno, že FIA dokumenty stáje z Milton Keynes obdržela. Nyní je na ní, na kdy svolá Mezinárodní odvolací soud.
Radost domácího miláčka Daniela Ricciarda ze druhého místa netrvala dlouho(foto: Red Bull Racing)
Protože se Velká cena Bahrajnu jede hned po Velké ceně Malajsie - ta je v plánu příští týden, tak se zdá nepravděpodobné, že by tento soud zasedl dříve než v polovině dubna před Velkou cenou Číny. Red Bull se během stání bude opírat o odchylky v měření průtoku pomocí oficiálních čidel, kterou pro FIA vyvinula firma Gill.
Red Bull v neděli uvedl, že průtokoměr na Ricciardově voze RB10 vyměnil kvůli nepřesným výsledkům, které vykazoval během pátečních tréninků, ale protože druhé čidlo selhalo, vrátil před závodem to původní. FIA na nepřesnosti, na které si stěžují i soupeři, mistrovskému týmu doporučila, aby odchylku kompenzoval připočtením určité konstanty - ten však místo toho přistoupil na vlastní a přesnější metodu měření průtoku.
Per favore, chiamatelo come volete ma evitiamo....#FlowGATE! Please, call it as you wish but avoid... #FlowGATE! pic.twitter.com/zttnjtTbBk
— Scuderia Ferrari (@InsideFerrari) March 17, 2014
"Úprava výpočtu podle nás před závodem nebyla správná, mohli jsme pozorovat významné odchylky mezi tím, co ukazovalo čidlo, a mezi naším průtokem paliva, které představuje aktuální množství vstřikovaného benzínu do motoru," zlobil se Horner.
Po diskvalifikaci nepřímo podpořilo Red Bull na Twitteru i Ferrari, které je s oficiálními průtokoměry také velmi nespokojeno. Ke kauze průtokoměrů (FlowGate) uvedlo: "Nazývejte si je jak chcete, jen se jím prosím vyhněte... #FlowGate"
Aktualizace: Odvolací výbor FIA protest Red Bullu projedná 14. dubna 2014 v 9:30 hod.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.