Ředitel traťových činností Lotusu - Alan Permane - hovoří o tom, jak se budou letos snažit vést své jezdce, kteří v minulosti neměli kvůli častým kolizím a horkým hlavám dobrou pověst.
Romain Grosjean se v sezóně 2012 zapletl až do osmi kolizí hned v prvním kole. Zvláště ta z Belgie byla nebezpečná, kdy v letu se svým vozem jen těsně minul hlavu Fernanda Alonsa, a za trest mu FIA zakázala startovat v dalším závodě.
Definitivní obrat v životě Francouze přišel po kvalifikaci v Brazílii, kdy byl frustrovaný kvůli tomu, že byl zbrzděn, a přestože ho tým ujišťoval o tom, že má dostatek času k zajetí měřeného kola, najel v poslední zatáčce do zadní části vozu HRT Pedra de la Rosy. Jednoduše předpokládal, že mu Španěl automaticky uhne.
"Pořádně jsem mu vynadal poté, co přišel a tvrdil, že se jednalo rozhodně o chybu De la Rosy. Řekl jsem mu: 'Hele, zklidni se a podívej se na to. Šlo 100% o tvoji chybu.' A on reagoval: 'Ne, ne, nešlo.' Pak se na to podíval a uvědomil si, že ano," vzpomíná Permane pro F1 Racing.
"Museli jsme pak jít za komisaři. Šli jsme společně a s pokorou jsme řekli, že se omlouváme a že se jednalo o nedorozumění na trati. Nedošlo k žádné další akci. Tehdy se Romain zklidnil. Jestli něco nevyjde, nemyslí si hned, že šlo o chybu toho druhého. Jeho prvním reakcí už není vztekání se," pokračuje inženýr Lotusu. Ke zlepšení situace jezdci pomohl také psycholog.
Jezdci Lotusu spolu budou muset spolupracovat (foto: Lotus F1 Team)
Letos k němu přibude týmový kolega, který se také proslavil svým občasným rudým zatměním před očima. Když se údajně Grosjean dozvěděl o příchodu Pastora Maldonada, zakroutil očima a prohlásil, že tým může zapomenout na nějakou vzájemnou spolupráci.
"Nevím, odkud to přišlo, nečetl jsem to a ani nevěřím, že by někdy něco takového řekl. Nebyl by tak hloupý, i kdyby si to pomyslel. Takové věci bychom netolerovali. Ani u někoho, jako byl Kimi, který toho moc s Romainem nenamluvil. Každý den jsme nakonec měli schůzku se všemi inženýry a oběma piloty, kteří za kulatým stolem volně hovořili o tom, co jsme udělali.
A k tomu bude letos rozhodně docházet znovu. Takže žádná tajemství či podobné věci," uvádí zástupce Lotusu, který loni v rádio ostře přikázal, aby uhnul svému týmovému kolegovi z cesty a který zkrátka nechce připustit žádné soutěživé napětí, jež by mohlo vést k bratrovražednému boji.
"Pokud se budou chovat jako blbci, pak ať spolu zkrátka nemluví. Nehodlám to v kanceláři rozdělovat. Jsou superhvězdami, lidé je uctívají a někdy opravdu dělají neuvěřitelné věci. Někdy je správné s nimi jednat s respektem, ale většinu času jsou jen další částí vozu. Musíte mít dobré jezdce, stejně jako dobrý motor a šasi - nemůžete vyhrát, aniž byste neměli všechny tři věci. Jednejte s nimi neustále jako se superhvězdami, a nebude to fungovat," má jasno Permane.
Společný snímek ze slavnostního představení vozu v Bahrajnu (foto: Lotus F1 Team)
Svůj postoj dokresluje jednou zajímavou historkou z Lotusu, který byl znám kdysi jako Benetton, jenž tehdy po technické stránce vedl Pat Symonds - současný technický ředitel Williamsu, který s Maldonadem ve druhé části sezóny spolupracoval.
"Pat je velmi nekonfliktní, ale když chce být konfliktní, tak to dokáže. Vzpomínám si, jak Jean Alesi vybuchl hněvem poté, co mu myslím odešlo ložisko, když si v závodě vedl velmi dobře. Přijel do boxů a ve vzteku porazil sadu pneumatik. Pat ho vzal do kamionu a zamknul ho uvnitř. Ten kamion šel otevřít pouze zvenčí. Nechal ho tam, aby se trochu zklidnil. Myslím, že jsem si něco z jeho rozumného přístupu odnesl," nepřímo své jezdce varuje Permane.
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska po strategickém souboji s týmovým kolegou Oscarem Piastrim, zatímco FIA zahájila vyšetřování incidentu mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. McLaren si připsal už sedmé "double" vítězství v sezóně, třetí skončil George Russell. Zklamaný a frustrovaný Charles Leclerc se musel spokojit se čtvrtou pozicí.
„V pozadí se děje spousta věcí, které nejsou skvělé,“ prohlásil Lewis Hamilton po dvanáctém místě na Velké ceně Maďarska F1. Brit se odmítl podrobněji vyjádřit k dřívějším slovům o „výměně jezdce“ a k incidentu s Maxem Verstappenem, který považuje za bezvýznamný.
Max Verstappen z Red Bullu se po Velké ceně Maďarska pozastavil nad rozhodnutím sportovních komisařů FIA vyšetřovat jeho souboj s Lewisem Hamiltonem. Podle trojnásobného mistra světa se v inkriminované situaci „nic nestalo“ a nechápe, proč se k vyšetřování přistoupilo.
Lando Norris vybojoval páté vítězství sezony, když na Hungaroringu odolal v závěru drtivému tlaku týmového kolegy Oscara Piastriho. Dvojice McLarenů tak opět obsadila první dvě příčky, třetí dojel George Russell s Mercedesem. Britský tým tak získal 200. vítězství v Grand Prix ve své 59 let dlouhé a velmi úspěšné historii.
Oscar Piastri skončil ve Velké ceně Maďarska těsně za týmovým kolegou Landem Norrisem. Přestože v závěru stáhl ztrátu na minimum, přiznal, že na Hungaroringu je předjíždění extrémně obtížné.
Po dramatickém manévru ve 4. zatáčce Velké ceny Maďarska se Max Verstappen a Lewis Hamilton ocitli v hledáčku sportovních komisařů FIA. Verdikt může přijít po jejich výslechu v Budapešti.
Charles Leclerc ztratil v závěru Velké ceně Maďarska šanci na vítězství kvůli technickému problému s podvozkem a cílem projel na čtvrtém místě. Monačan přiznal velkou frustraci a prohlásil, že na této sezóně zatím nevidí nic pozitivního.
Charles Leclerc po skutečně vydařené kvalifikaci a startu závodu skončil ve Velké ceně Maďarska čtvrtý a ostře kritizoval strategii Ferrari i technické potíže svého vozu. Monačan, který startoval z pole position, v závěru výrazně zpomalil kvůli problémům s podvozkem a přišel o stupně vítězů.
Český pilot formule 2 Roman Staněk obsadil v hlavním závodě na Hungaroringu druhé místo za týmovým kolegou Leonardem Fornarolim. Ani penalizace pro italského jezdce nezměnila pořadí, Staněk tak po vítězství v Belgii tentokrát na nejvyšší stupínek nedosáhl.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.