Ředitel traťových činností Lotusu - Alan Permane - hovoří o tom, jak se budou letos snažit vést své jezdce, kteří v minulosti neměli kvůli častým kolizím a horkým hlavám dobrou pověst.
Romain Grosjean se v sezóně 2012 zapletl až do osmi kolizí hned v prvním kole. Zvláště ta z Belgie byla nebezpečná, kdy v letu se svým vozem jen těsně minul hlavu Fernanda Alonsa, a za trest mu FIA zakázala startovat v dalším závodě.
Definitivní obrat v životě Francouze přišel po kvalifikaci v Brazílii, kdy byl frustrovaný kvůli tomu, že byl zbrzděn, a přestože ho tým ujišťoval o tom, že má dostatek času k zajetí měřeného kola, najel v poslední zatáčce do zadní části vozu HRT Pedra de la Rosy. Jednoduše předpokládal, že mu Španěl automaticky uhne.
"Pořádně jsem mu vynadal poté, co přišel a tvrdil, že se jednalo rozhodně o chybu De la Rosy. Řekl jsem mu: 'Hele, zklidni se a podívej se na to. Šlo 100% o tvoji chybu.' A on reagoval: 'Ne, ne, nešlo.' Pak se na to podíval a uvědomil si, že ano," vzpomíná Permane pro F1 Racing.
"Museli jsme pak jít za komisaři. Šli jsme společně a s pokorou jsme řekli, že se omlouváme a že se jednalo o nedorozumění na trati. Nedošlo k žádné další akci. Tehdy se Romain zklidnil. Jestli něco nevyjde, nemyslí si hned, že šlo o chybu toho druhého. Jeho prvním reakcí už není vztekání se," pokračuje inženýr Lotusu. Ke zlepšení situace jezdci pomohl také psycholog.
Jezdci Lotusu spolu budou muset spolupracovat (foto: Lotus F1 Team)
Letos k němu přibude týmový kolega, který se také proslavil svým občasným rudým zatměním před očima. Když se údajně Grosjean dozvěděl o příchodu Pastora Maldonada, zakroutil očima a prohlásil, že tým může zapomenout na nějakou vzájemnou spolupráci.
"Nevím, odkud to přišlo, nečetl jsem to a ani nevěřím, že by někdy něco takového řekl. Nebyl by tak hloupý, i kdyby si to pomyslel. Takové věci bychom netolerovali. Ani u někoho, jako byl Kimi, který toho moc s Romainem nenamluvil. Každý den jsme nakonec měli schůzku se všemi inženýry a oběma piloty, kteří za kulatým stolem volně hovořili o tom, co jsme udělali.
A k tomu bude letos rozhodně docházet znovu. Takže žádná tajemství či podobné věci," uvádí zástupce Lotusu, který loni v rádio ostře přikázal, aby uhnul svému týmovému kolegovi z cesty a který zkrátka nechce připustit žádné soutěživé napětí, jež by mohlo vést k bratrovražednému boji.
"Pokud se budou chovat jako blbci, pak ať spolu zkrátka nemluví. Nehodlám to v kanceláři rozdělovat. Jsou superhvězdami, lidé je uctívají a někdy opravdu dělají neuvěřitelné věci. Někdy je správné s nimi jednat s respektem, ale většinu času jsou jen další částí vozu. Musíte mít dobré jezdce, stejně jako dobrý motor a šasi - nemůžete vyhrát, aniž byste neměli všechny tři věci. Jednejte s nimi neustále jako se superhvězdami, a nebude to fungovat," má jasno Permane.
Společný snímek ze slavnostního představení vozu v Bahrajnu (foto: Lotus F1 Team)
Svůj postoj dokresluje jednou zajímavou historkou z Lotusu, který byl znám kdysi jako Benetton, jenž tehdy po technické stránce vedl Pat Symonds - současný technický ředitel Williamsu, který s Maldonadem ve druhé části sezóny spolupracoval.
"Pat je velmi nekonfliktní, ale když chce být konfliktní, tak to dokáže. Vzpomínám si, jak Jean Alesi vybuchl hněvem poté, co mu myslím odešlo ložisko, když si v závodě vedl velmi dobře. Přijel do boxů a ve vzteku porazil sadu pneumatik. Pat ho vzal do kamionu a zamknul ho uvnitř. Ten kamion šel otevřít pouze zvenčí. Nechal ho tam, aby se trochu zklidnil. Myslím, že jsem si něco z jeho rozumného přístupu odnesl," nepřímo své jezdce varuje Permane.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.