Technický ředitel Red Bull Adrian Newey připouští, že vnitřní uspořádání komponent v úzkých bočnicích vozu RB10 přispělo k problémům, které tým zažíval během prvního předsezónního testu v Jerezu.
Rakouský mistrovský tým zvládl před dvěma týdny ve Španělsku ujet za čtyři dny pouze 21 kol, za problémy podle Neweyho mohlo zejména přehřívání v oblasti výfuku. Krom toho různé potíže u svých zákazníků musel řešit i dodavatel pohonných jednotek - Renault Sport F1.
"To co nás v Jerezu zastavilo, pokud jde o naši část problémů naproti části Renaultu, byl problém, kde část karosérie kolem výfuků začínala hořet. Jde o problém, který snad do Bahrajnu vyřešíme," popisuje Newey pro Autosport.
"Tento problém byl ve skutečnosti způsobený nedostatkem času. Mohli jsme ho prokázat na dynamometru, museli jsme však stihnout včas výrobu dílů. Takže si myslím, že kdybychom byli o pár týdnů napřed, pak bychom to mohli soukromě na dynamometru zvládnout. Žel k tomu ale došlo na veřejnosti," ohlíží se Newey za neúspěšným testem v Jerezu.
Adrian Newey s Robem Whitem ze společnosti Renault dodávající motory (foto: Renault Sport F1)
Renault také pracuje naplno na nápravě svých softwarových i hardwarových potíží, na které doplatili kromě Red Bullu také u Caterhamu a Toro Rosso. Newey odhalil, že turbomotor Renaultu je o něco náročnější na chlazení, přijímá však svou část odpovědnosti za problémy s přehříváním kolem výfuků.
"Hlásíme se k tomu, šlo o problém Red Bullu. Mohli byste se přít, že za to může agresivní uspořádání, my jsme však cítili, že musíme podstoupit nějaké riziko, abychom dostali dobrý balík, který by minimalizoval aerodynamické škody vyplývající z těchto hodně velkých požadavků na chlazení," pokračuje designér Red Bullu.
"Zdá se, že Renault obzvlášť je na chlazení hodně náročný. Každý z výrobců motorů má odlišné cíle pro to, jak horký plnicí vzduch jde zpět do sběrného potrubí a Renault nám dal celkem náročný cíl. Souvisejí s tím různé druhy výhod, pokud se nám ho podaří naplnit, není to však jednoduché," vysvětluje.
Zadní část Red Bullu RB10 s jedinou koncovkou výfuku uprostřed (foto: Red Bull Racing)
Podle Neweyho velkou výzvu představují i požadavky nových motorů ne umístění: "Rozhodně to je náročné všechno uvnitř umístit. Oblast chladiče, který potřebujeme pro chlazení stlačeného vzduchu z turba a veškeré to další chlazení, které potřebujeme pro elektrické díly, baterie, jednotku motorgenerátoru, řídicí jednotku atd.
Znamená to, že oblast chladičů je zhruba dvakrát větší než u loňských V8. Proto je náročné všechno uvnitř rozmístit, aniž byste příliš narušili aerodynamiku," dodává technický ředitel Red Bullu, který bude od středy v horkém Bahrajnu sledovat další jízdy svého nového vozu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.