Technický ředitel Red Bull Adrian Newey připouští, že vnitřní uspořádání komponent v úzkých bočnicích vozu RB10 přispělo k problémům, které tým zažíval během prvního předsezónního testu v Jerezu.
Rakouský mistrovský tým zvládl před dvěma týdny ve Španělsku ujet za čtyři dny pouze 21 kol, za problémy podle Neweyho mohlo zejména přehřívání v oblasti výfuku. Krom toho různé potíže u svých zákazníků musel řešit i dodavatel pohonných jednotek - Renault Sport F1.
"To co nás v Jerezu zastavilo, pokud jde o naši část problémů naproti části Renaultu, byl problém, kde část karosérie kolem výfuků začínala hořet. Jde o problém, který snad do Bahrajnu vyřešíme," popisuje Newey pro Autosport.
"Tento problém byl ve skutečnosti způsobený nedostatkem času. Mohli jsme ho prokázat na dynamometru, museli jsme však stihnout včas výrobu dílů. Takže si myslím, že kdybychom byli o pár týdnů napřed, pak bychom to mohli soukromě na dynamometru zvládnout. Žel k tomu ale došlo na veřejnosti," ohlíží se Newey za neúspěšným testem v Jerezu.
Adrian Newey s Robem Whitem ze společnosti Renault dodávající motory (foto: Renault Sport F1)
Renault také pracuje naplno na nápravě svých softwarových i hardwarových potíží, na které doplatili kromě Red Bullu také u Caterhamu a Toro Rosso. Newey odhalil, že turbomotor Renaultu je o něco náročnější na chlazení, přijímá však svou část odpovědnosti za problémy s přehříváním kolem výfuků.
"Hlásíme se k tomu, šlo o problém Red Bullu. Mohli byste se přít, že za to může agresivní uspořádání, my jsme však cítili, že musíme podstoupit nějaké riziko, abychom dostali dobrý balík, který by minimalizoval aerodynamické škody vyplývající z těchto hodně velkých požadavků na chlazení," pokračuje designér Red Bullu.
"Zdá se, že Renault obzvlášť je na chlazení hodně náročný. Každý z výrobců motorů má odlišné cíle pro to, jak horký plnicí vzduch jde zpět do sběrného potrubí a Renault nám dal celkem náročný cíl. Souvisejí s tím různé druhy výhod, pokud se nám ho podaří naplnit, není to však jednoduché," vysvětluje.
Zadní část Red Bullu RB10 s jedinou koncovkou výfuku uprostřed (foto: Red Bull Racing)
Podle Neweyho velkou výzvu představují i požadavky nových motorů ne umístění: "Rozhodně to je náročné všechno uvnitř umístit. Oblast chladiče, který potřebujeme pro chlazení stlačeného vzduchu z turba a veškeré to další chlazení, které potřebujeme pro elektrické díly, baterie, jednotku motorgenerátoru, řídicí jednotku atd.
Znamená to, že oblast chladičů je zhruba dvakrát větší než u loňských V8. Proto je náročné všechno uvnitř rozmístit, aniž byste příliš narušili aerodynamiku," dodává technický ředitel Red Bullu, který bude od středy v horkém Bahrajnu sledovat další jízdy svého nového vozu.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.