Podle Adriana Neweyho bude skokové snížení spotřeby paliva u nových motorů dělat týmům vrásky a významně ovlivní závodní strategie. Hovoří také o dopadu zúžení předního křídla na aerodynamiku vozů.
Většina závodů bude omezena množstvím paliva"Nemáme stanoveno pouze maximální množství paliva pro závod - 100 kg, ale také maximální spotřebu - rychlost průtoku, chcete-li. Staré motory spotřebovávaly pro srovnání 160 kg, takže jde o velké snížení," uvádí Newey.
K čemu to povede? "Samozřejmě to znamená, že závody budou hodně o strategii. Očekáváme, ž většina závodů bude omezena množstvím paliva. Budeme tedy muset během závodu šetřit palivo, což bude vyžadovat odlišné jízdní styly a naruší to časy na kolo. Ovlivní to, jak potom využijete zbývající palivo," vysvětluje konstruktér Red Bullu.
"Vyrazíte rychle na startu ve snaze ujet a budete šetřit palivo potom? Nebo se ho budete snažit šetřit na začátku závodu a o sprint se pokusíte později? Všechny tyto věci vstoupí do hry," objasňuje dopad omezení spotřeby na závodní strategie.
Nový turbomotor Renaultu: Energy F1 2014 (foto: Renault Sport F1)
Malé zúženi, velký nepořádekOmezení průtoku podle něj v kvalifikacích nebudou mít velký dopad, připouští ale, že i zde se mohou promítnout rozdíly mezi motory. Výrazný dopad na konstrukci letošních vozů podle něj mělo zejména zúžení předních křídel o 75 mm z každé strany.
"Vypadá to jako celkem malá změna, 75 mm jsou zhruba tři palce na každé straně. Přistoupilo se k tomu kvůli omezení ztráty křídel při kontaktu dvou vozů při vzájemném souboji. Mělo to však velký aerodynamický dopad.
Předtím nám bočnice umožnily umístit proudění z křídla mimo přední kola. Nyní bočnice končí přesně před předními koly, na nejhorším možném místě. Není ani na jeho vnitřní, ani na vnější straně. A to znamená, že většina proudění nyní před předním kolem stagnuje. Malá část z něj si najde cestu po vnější straně, zbytek jde na tu vnitřní, což působí docela nepořádek.
Efektivní úplav za předním křídlem - kombinace úplavu předního křídla a předního kola - se hodně zvětšuje. Způsobuje to celou škálu problémů v proudění směrem dozadu k bočnicím a k difuzoru," vysvětluje Newey dopady zúžení předního křídla na aerodynamiku letošních vozů.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.